P pmd skrev:
Den största orsaken till det Libanesiska inbördeskriget var att PLO slog sig ner där. De första stridshandlingarna i kriget var mellan PLO och den kristna milisen.

Enig.

Märkligt nog finns det "etniska svenskar" (for lack of a better word) som tycker att yttrandefriheten inte ska gälla för yttranden om religion.
Det brukar vara två grupper som vill inskränka yttrandefriheten i dessa fall, dels fundamentalistiska muslimer men även gruppen sekundärkränkta svenskar. Samma fenomen med sekundärkränkta svenskar har vi med det berömda n-ordet där många av de berörda inte bryr sig nämnvärt medan de politiskt korrekta skriker ut sin vrede om ordet skulle användas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Skogochmark Skogochmark skrev:
Det hade säkert inte passat herrn ändå
Se inlägg #681.

Godis med gelantin kan dom få
Har sett på flera förpackningar att det påpekas att gelatinet är av bovint ursprung, alltså från nötkreatur, då blir det inget problem för den berörda gruppen.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att servera slaktrester och benmjöl minskar inte växthusgasutsläppen, vilket är den goda anledningen till att sluta servera kött.
Fast att ge restprodukter från slakt ökar inte växthusutsläppen bra allt använda från vår köttproduktion

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Finns det incitament för kriminalvårdens personaltidning att ljuga, är enbart officiella myndighetsuttalanden något att fästa sig vid och allt annat utan värde?
Kriminalvårdens personaltidning heter väl OmKrim?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Skogochmark
Är man förvånad?

• Text-TV-sida om utredning av misstänkt valfusk i Borlänge, Dalarna. Händelsen involverar manipulerade valsedlar för Vänsterpartiet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skrev jag ovan. Ett uttalande från anstaltsledningen vore en mycket bra källa.
Dom har ju en pressekreterare Olaf Zobel.
Det är ju hans jobb att förmedla informationen.

Är man förvånad?
Som man bäddar får man ligga, lyder talesättet.

Alltså: En somalier (fattigt land i Östafrika) som nekats medborgarskap -24 pga skulder och dålig vandel, lyckades knipa en "Sverigelapp" i februari i år, kryssade sig in på en V-lista till vår lagstiftande församling, bedrev en valkampanj på ett för oss främmande språk, karln är okänd i V-partiet i Borlänge och är själv mycket överraskad.

Säg att ni skojar. Är mitt fosterland ett skämt nu? Fungerar detta?

• Wow
  • Ledsen
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Skogochmark
H hovapettson skrev:
Som man bäddar får man ligga, lyder talesättet.

Alltså: En somalier (fattigt land i Östafrika) som nekats medborgarskap -24 pga skulder och dålig vandel, lyckades knipa en "Sverigelapp" i februari i år, kryssade sig in på en V-lista till vår lagstiftande församling, bedrev en valkampanj på ett för oss främmande språk, karln är okänd i V-partiet i Borlänge och är själv mycket överraskad.

Säg att ni skojar. Är mitt fosterland ett skämt nu? Fungerar detta?
Det är absurdistan

P
Frerider Frerider skrev:
Så du misstror kriminalvårdens egna tidning, ja där ser man du lever för mycket på sociala medier😉
Kriminalvårdsmagasinet är inte kriminalvårdens egen tidning.
Skribenten av den aktuella artikeln är en dömd trippelmördare.

• Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Att skrika rasist i tid och otid för att tysta debatten var ett effektivt knep lanserat av Trotskij men som för länge sedan passerat sitt bäst före datum. Sedan har vi ju ett antal förvirrade personer med "pansargeneral" Henrik Arnstad i spetsen som ser nassar i varje buske. Dessa borde få ligga på divanen hos en skicklig terapeut, " är nazisten med oss här i rummet"😃
Än så länge är vi inte som ryssarna som sätter etiketten nazist på alla de är emot.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
Jag känner folk som röstade på VPK. De får alla frågan som för mig är helt avgörande: NÄR visste du? Vilken dag och minut förstod du att kommunism är världens värsta massmördare*? När!?
(. Vadårå? Sovjetunionen besegrade ju nazisterna. Vad menar du? .)

Politisk taktik kan inte ta hänsyn till historien. Bara till nutiden.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Putin och hans diktatur har ju lärt sig att det sticker extra mycket i ögonen om man vinner med fantastiska siffror, så dom nöjde sig med en liten men avgörande majoritet, ~58%.

Vilket var i häraden man redan bestämt innan valet, jag läste att den siffran var målet som valarbetarfuskarna skulle nå på många ställen redan innan valet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Finns det incitament för kriminalvårdens personaltidning att ljuga, är enbart officiella myndighetsuttalanden något att fästa sig vid och allt annat utan värde?
Kriminalvårdens personaltidning heter Omkrim. Det är inte den vi diskuterar en artikel ur här.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Graden av fanatism varierar givetvis inom gruppen muslimer men en betydande del är fanatiska, när antalet muslimer i ett land ökar över en kritisk gräns brukar kraven på särrättigheter och anpassning av samhället komma, se bara på det kristna Libanon som efter att ha tagit emot muslimer i stort antal inom några årtionden sjönk ner i inbördeskrig och misär.
Hur stor andel är en betydande del?

När var Libanon kristet till 100 %?
Redan för ungefär 100 år sen drog man upp gränser som inkluderade muslimska områden. Detta därför att annars skulle Libanon bli ett för litet område för att vara ett eget land.

Det man nog kan konstatera är att mycket går på tok när kolonialmakter ska lägga sig till med områden långt bort och bestämma där.
Religiösa grupper ska inte ha någon anpassning vad gäller speciell mat, kultur, klädsel arbetsliv eller lagar då religion är en privatsak.
Min matallergi är en privatsak, men ändå förväntar jag mig att de som bjuder mig på middag tar hänsyn till det, liksom att ev. äldreomsorg kommer att göra det. Även häkte/fängelse om det skulle bli aktuellt.
Vad gäller att andra generationens invandrare står för en hög brottslighet kunde det med lätthet ha undvikits genom att neka den första generationen tillträde till landet.
Eller så kunde Sverige ha varit bättre på att integrera dem, och varit bättre på att involvera även barn i utsatta områden i föreningslivet etc. som man vet är en bra förebyggande åtgärd. Gäller förstås även Rickard Andersson och andra som blir sittande hemma med en dator som enda sällskap och blir fast i en bubbla på sociala medier.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.