55 371 läst ·
2 483 svar
55k läst
2,5k svar
Valet 2026
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur många är det som inte vill vara svenskar?P pmd skrev:
En siffra är att
7% av hemvändare är barn till utlandssvenskar som aldrig varit i Sverige .
8 300 återinvandrade 2023 efter att ha varit utomlands minst ett år
Det var totalt 17 200 personer med svenskt medborgarskap som invandrade till Sverige år 2023.
Av dem tillhör 8 300 personer gruppen som har varit borta i mer än ett år och är i åldrarna 18–69 år.
Det är dessa som den här rapporten handlar om och som vi kallar för hemvändare.
Av gruppen på 8 300 personer har 540 inte tidigare varit bosatta i Sverige trots att de är svenska medborgare. Det är barn som fötts utomlands av en mor som är svensk medborgare.
De kallas också för hemvändare i det här sammanhanget. Gruppen särredovisas inte i rapporten då den utgör en liten del av gruppen.
Könsfördelningen är jämn i gruppen hemvändare. Endast något fler är män än kvinnor.
https://www.sviv.se/wp-content/uplo...nska_medborgare_delrapport_Work_in_Sweden.pdf
Redigerat:
Absolut! Det är problematiskt att inte lyssna på vad som sägs endast bara för att det är en viss person som säger det. Eller för att det är ett visst parti eller medie-kanal.P pmd skrev:
P pmd skrev:
- Jo, det är det.
- Många gör det, men inte tillräckligt många.
- Alla de som faktiskt aldrig vågar uttrycka sin åsikt är en mycket viktig del av denna brist. De är väldigt många. Tyvärr.
Det har hänt mig också. I ödemarken (trodde jag!!) väster om Nanyuki. Det gick mer trafik på lervällingsvägen än man skulle kunna tro.D Dilato skrev:
Vanligt folk är mycket trevliga och hjälpsamma om man bara är trevlig själv. Lite hälsningsfraser på Swahili kommer man långt med.
Det är i byråkratin det behövs smörjmedel.
För en svensk utan korruptionserfarenhet kan det te sig lite obehagligt att behöva muta sig fram, men man får ta seden dit man kommer.
Samlingsregeringen (samtliga riksdagspartier utom kommunisterna) hade en svår balansgång att gå. Den lyckades hålla Sverige utanför kriget, vilket jag tycker var bra gjort.O skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 523 inlägg
Numera plågar de kristna barn istället för vuxna.H hovapettson skrev:
Moder Teresa var en ganska förskräcklig människa.H hovapettson skrev:
Att för en svensk tusenlapp eller två få ut en överlantmätare till din tomt på en söndag för att sätta ut gränsmarkeringar och GPS-mäta med färdig karta på måndag lunch..jag klagar inte.😎P pmd skrev:
Spelar det roll?D Dilato skrev:
Den här svenskan fick en överraskning när hon förberedde sig på att få rösta i ett riksdagsval för första gången:
https://www.dn.se/insandare/stang-inte-ute-svenskar-i-varlden-fran-valet/
Vänsterpartiet fick 1.7 procentenheter fler röster jämfört med 2022. Miljöpartiet 1.1 fler än 2022. Var det borgare?AndersMalmgren skrev:
Inte var det så väldigt många, åtminstone.
Renoverare
· Stockholm
· 21 523 inlägg
Det är klart som fan de inte röstar på V de röstar S. Men S kommer bli tvingade samarbete med V och MP för att bilda regering.P pmd skrev:
De röstade inte på M för att de måste samarbeta med SD, logiken går inte ihop.
Vet inte hur många. Men som exempel har det alltid varit svårt för många att erkänna att man sympatiserar med förslag från SD eller för den delen M, L, C, KD, V, MP och S lite beroende på vilken miljö man befinner sig i. Väldigt många vågar inte med risk att bli stämplade som rasister, extremister, sionister, kristna, höger, vänster men oxo nazister och kommunister.P pmd skrev:
Hotet ligger dolt outtalat i hela samhället.
Se bara här på forumet. Rent statistiskt borde det finnas en och annan med nazi eller kommunist sympatier här, men rädslan är så stor att i princip ingen vågar säga vilket parti de tycker är bäst. Det är det jag menar med att väldigt många inte vågar yttra sig.
Med en liten reservation att i just denna diskussionen är det knappast relevant vad man själv har för politisk uppattning.