Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H hovapettson skrev:
Lite som Moder Theresa vs den mustaschprydde österrikare
Det är inte så svartvitt som du vill få det till.

Teresa var en ond människa ( religionen skapar sådana monster).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Svenska medborgare som aldrig varit folkbokförda i Sverige får inte rösta i riksdagsval.
Hur många är det som inte vill vara svenskar?

En siffra är att
7% av hemvändare är barn till utlandssvenskar som aldrig varit i Sverige .

8 300 återinvandrade 2023 efter att ha varit utomlands minst ett år
Det var totalt 17 200 personer med svenskt medborgarskap som invandrade till Sverige år 2023.
Av dem tillhör 8 300 personer gruppen som har varit borta i mer än ett år och är i åldrarna 18–69 år.
Det är dessa som den här rapporten handlar om och som vi kallar för hemvändare.

Av gruppen på 8 300 personer har 540 inte tidigare varit bosatta i Sverige trots att de är svenska medborgare. Det är barn som fötts utomlands av en mor som är svensk medborgare.
De kallas också för hemvändare i det här sammanhanget. Gruppen särredovisas inte i rapporten då den utgör en liten del av gruppen.
Könsfördelningen är jämn i gruppen hemvändare. Endast något fler är män än kvinnor.
https://www.sviv.se/wp-content/uplo...nska_medborgare_delrapport_Work_in_Sweden.pdf

Redigerat:
P pmd skrev:
Det är nog lyssnandet som brister.
Absolut! Det är problematiskt att inte lyssna på vad som sägs endast bara för att det är en viss person som säger det. Eller för att det är ett visst parti eller medie-kanal.
P pmd skrev:
Det är inte brist på folk som uttrycker sin åsikt.
  • Jo, det är det.
  • Många gör det, men inte tillräckligt många.
  • Alla de som faktiskt aldrig vågar uttrycka sin åsikt är en mycket viktig del av denna brist. De är väldigt många. Tyvärr.
Så länge inte alla vågar säga vad de tycker är grundlagens yttrandefrihet i praktiken satt ur spel. Det är extremt allvarligt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Sedan är befolkningen extremt hjälpsamma, jag körde ner i ett dike och fastnade hängandes på underredet, det tog inte två minuter innan 6 boda boda förare (motorcykel taxi) lyft upp bilen och dom fick motsvarande 80 kronor att dela på, alla glada.
Det har hänt mig också. I ödemarken (trodde jag!!) väster om Nanyuki. Det gick mer trafik på lervällingsvägen än man skulle kunna tro.
Vanligt folk är mycket trevliga och hjälpsamma om man bara är trevlig själv. Lite hälsningsfraser på Swahili kommer man långt med.

Det är i byråkratin det behövs smörjmedel.
För en svensk utan korruptionserfarenhet kan det te sig lite obehagligt att behöva muta sig fram, men man får ta seden dit man kommer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inte så svartvitt som du vill få det till.

Teresa var en ond människa ( religionen skapar sådana monster).
Antar att du känner till hennes deltagande i kampen mot fri abort i Irland...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Däremot var S & C nazi-period när de var i regeringsställning. Det förde en rasistisk och nazi-vänlig politik i praktiken. Det anser jag ingen kommit i närheten av sedan dess.
Samlingsregeringen (samtliga riksdagspartier utom kommunisterna) hade en svår balansgång att gå. Den lyckades hålla Sverige utanför kriget, vilket jag tycker var bra gjort.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, de är av samma skrot och korn.
Nja, men även om så var fallet varför röstade så många borgare vänster när de ändå släpper in ett lika illa eller värre parti. Kunde lika gärna röstat enligt sina core values.

P
H hovapettson skrev:
De kristna har slutat plåga folk. Nu är de snarare de plågade (Nigeria, Syrien, Egypten...) Du håller nog med om att det är en avgrund i skillnad?
Numera plågar de kristna barn istället för vuxna.
H hovapettson skrev:
I en jämförelse mellan Jesus och Mohammed vinner den förre enkelt. Lite som Moder Theresa vs den mustaschprydde österrikaren med konstnärsambitioner. (Vars namn jag inte skriver till följd av censuren.)
Moder Teresa var en ganska förskräcklig människa.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Samlingsregeringen (samtliga riksdagspartier utom kommunisterna) hade en svår balansgång att gå. Den lyckades hålla Sverige utanför kriget, vilket jag tycker var bra gjort.
Det kan man knappast tacka nazi-vänliga C/Bondeförbundet för. Eller hur?

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är i byråkratin det behövs smörjmedel.
För en svensk utan korruptionserfarenhet kan det te sig lite obehagligt att behöva muta sig fram, men man får ta seden dit man kommer.
Att för en svensk tusenlapp eller två få ut en överlantmätare till din tomt på en söndag för att sätta ut gränsmarkeringar och GPS-mäta med färdig karta på måndag lunch..jag klagar inte.😎

P
O O skrev:
Så länge inte alla vågar säga vad de tycker är grundlagens yttrandefrihet i praktiken satt ur spel. Det är extremt allvarligt.
Hur många personer gäller det?
Vilka hotar dem?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, men även om så var fallet varför röstade så många borgare vänster när de ändå släpper in ett lika illa eller värre parti. Kunde lika gärna röstat enligt sina core values.
Vänsterpartiet fick 1.7 procentenheter fler röster jämfört med 2022. Miljöpartiet 1.1 fler än 2022. Var det borgare?
Inte var det så väldigt många, åtminstone.

P pmd skrev:
Vänsterpartiet fick 1.7 procentenheter fler röster jämfört med 2022. Miljöpartiet 1.1 fler än 2022. Var det borgare?
Inte var det så väldigt många, åtminstone.
Det är klart som fan de inte röstar på V de röstar S. Men S kommer bli tvingade samarbete med V och MP för att bilda regering.

De röstade inte på M för att de måste samarbeta med SD, logiken går inte ihop.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur många personer gäller det?
Vilka hotar dem?
Vet inte hur många. Men som exempel har det alltid varit svårt för många att erkänna att man sympatiserar med förslag från SD eller för den delen M, L, C, KD, V, MP och S lite beroende på vilken miljö man befinner sig i. Väldigt många vågar inte med risk att bli stämplade som rasister, extremister, sionister, kristna, höger, vänster men oxo nazister och kommunister.

Hotet ligger dolt outtalat i hela samhället.

Se bara här på forumet. Rent statistiskt borde det finnas en och annan med nazi eller kommunist sympatier här, men rädslan är så stor att i princip ingen vågar säga vilket parti de tycker är bäst. Det är det jag menar med att väldigt många inte vågar yttra sig.

Med en liten reservation att i just denna diskussionen är det knappast relevant vad man själv har för politisk uppattning.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.