38 827 läst ·
1 852 svar
39k läst
1,9k svar
Valet 2026
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 813 inlägg
Det får du gärna utveckla, mig veterligen har alla Svenska medborgare (som vill rösta) rösträtt i riksdagsvalet.P pmd skrev:
Bor man inte i Sverige ( folkbokförd) har man inte rösträtt i kommunalval och regionsval, vilket väl faller sig naturligt.
Det jag har hittat om Kärrholm är att han hävdar att invandrare tenderar att rösta vänster och att den gruppen har bivit så stor att den har en viss påverkan på valutgången. Däremot hittar jag inget om att han vill inskränka rösträtten för svenska medborgare.Dan1891 skrev:
Det man kan läsa mellan raderna är väl att Kärrholm tycker att medborgarskap har delats ut lite för lättvindigt, men det är han knappast ensam om.
Jag vet bara lite om Afrika ( Tanzania,Kenya, Uganda) och med svensk budget ( en svensk lön) är det enkelt att köpa sig förtur överallt och det är inte dyrt.P pmd skrev:
Sedan är befolkningen extremt hjälpsamma, jag körde ner i ett dike och fastnade hängandes på underredet, det tog inte två minuter innan 6 boda boda förare (motorcykel taxi) lyft upp bilen och dom fick motsvarande 80 kronor att dela på, alla glada.
I Sverige... Flera timmar med bärgare avspärrning försäkringsbolag självrisk.
Det går alltid att jämföra och gradera, men det går nästan aldrig att rent generellt entydigt säga att en sak är värre än en annan. Jag menar att det finns alltid enstaka fall och undantag. Många ungdomar som går med i en organisation eller klubb eller sammanhang har inte en susning om allt. En del fattar det efter ett tag andra fattar det aldrig. Där är det ingen skillnad mellan S, SD och C.Fairlane skrev:
Den stora skillnaden som jag ser det är att SD var ett litet okänt mikroparti utan något som helst inflytande på någonting på 90-talet. Däremot var S & C nazi-period när de var i regeringsställning. Det förde en rasistisk och nazi-vänlig politik i praktiken. Det anser jag ingen kommit i närheten av sedan dess.
Att kritisera SDs tidiga period men ursäkta S & C är ganska extremt.Fairlane skrev:
För övrigt anser jag man skall bedöma människor inkl politiker efter det de faktiskt gör. Det är helt enkelt inte rättvist att kritisera dagens politiker för vad andra personer gjort tidigare i historien. Det är faktiskt inte relevant.
Som alltid gäller det att skilja på person och sak/handling. Något man lär sig i förskolan. Men något väldigt många snabbt verkar glömma.
Det stämmer nog.P pmd skrev:
95% S+V ( och förra valets raket Allians utraderat).
SD sköt sig själva i foten med allt utvisnings snack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
– I Rosengård lever fler än vartannat barn i fattigdom, vi har omfattande klassklyftor, och det är tydligt. Vi ser också stor skillnad i livslängd mellan olika områden i staden, som ofta har att göra med klassklyftorna, säger hon.
Hur stor har Palestinafrågan varit när ni kampanjat på Rosengård?
– Det har absolut pratats om utrikespolitik, men lika mycket om höga hyror, dåliga bostäder, skolan, välfärden och vårdens tillgänglighet.
Mohammad Khayzarane har varit och handlat i Rosengård centrum. Han är uppvuxen i stadsdelen, har flyttat härifrån, men hälsar på sin mamma. Han har en egen teori om läget.
– Folk här säger till varandra hur de ska rösta.
Det oroar mig att folk kanske inte känner till fakta om vad de röstar på.
Även han tror att många röstar på V på grund av Tidöpartiernas migrationspolitik, av rädsla för att bli utvisade.
– Många röstar också på Socialdemokraterna. De hör ”social” och tänker att det låter bra.
https://www.dn.se/sverige/vansterns-rekordval-jag-jobbar-men-ses-anda-som-en-belastning/
De kristna har slutat plåga folk. Nu är de snarare de plågade (Nigeria, Syrien, Egypten...) Du håller nog med om att det är en avgrund i skillnad?P pmd skrev:Är det inte dags att släppa sådana analogier snart? Kristendom är en religion som har satt förskräckliga spår i historien. Kristna har dödat fler människor än vad muslimer har.
Jag sätter inga siffror på det eftersom det varierar så mycket beroende på vilken källa man har, men det står helt klart att kristendom inte är en "snällare" religion än islam.
Svenskar glömmer gärna bort att kristendom inte har speciellt stort inflytande i det svenska samhället.
I en jämförelse mellan Jesus och Mohammed vinner den förre enkelt. Lite som Moder Theresa vs den mustaschprydde österrikaren med konstnärsambitioner. (Vars namn jag inte skriver till följd av censuren.)