Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gaidin skrev:
Det känns orimligt att man skulle dela ut ett medborgarskap i det läget och i så fall undrar jag varför det inte har ändrats.
Kanske för att det finns tydliga regler för under vilka former som medborgarskap ges, misstanke är inte samma som dömd och misstänkt kan du ju bli för evigt om det inte framgår andra bevis som avskriver dig eller utredningen avslutas. Om utredningen inte läggs ner i brist på bevis eller åklagaren väcker åtal så sitter personen där utan att kunna göra något åt saken. Att någon blev misstänkt kan ju vara en så enkel sak som att personen är närmast anhörig, då anhöriga väldigt ofta är den skyldige, eller den enda personen som polisen kan knyta till platsen.

I samhället skall man anses vara oskyldig till man är dömd i domstol.

Vi ska vara jäääävligt försiktiga med att offra rättssäkerhetens principer på populismens altare. Även om det uppstår situationer som sticker i ögonen. Att börja tumma på detta är att ta konkreta steg i riktningen mot att bli en totalitär fasciststat.

• Gilla
Lilak och 8 till
  • Laddar…
Skogochmark
S Staffan-N skrev:
I samhället skall man anses vara oskyldig till man är dömd i domstol.

Vi ska vara jäääävligt försiktiga med att offra rättssäkerhetens principer på populismens altare. Även om det uppstår situationer som sticker i ögonen. Att börja tumma på detta är att ta konkreta steg i riktningen mot att bli en totalitär fasciststat.
Kan upplysa dig om att vi redan är där. Och att det händer varje dag att människor i vårt land döms, offras, blir uthängda och justitiemördade utan domstol.

• Ledsen
  • Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Jag trodde att
1 skolvalet var anonymt
2 att eleverna fick rösta som de vill
Jag är rätt säker på att det i en artikel stod att de eleverna talade om att de hade röstat på NMR, de hade ju gjort det på skoj och berättade därför om det för att få uppskattning. Det man då behöver tala om är väl just att val är allvarliga saker och att man inte röstar på vad som helst på skoj, dvs. man underminerar inte demokratin på skoj. Det hade jag tyckt i alla fall om jag hade varit förälder till en av de eleverna.

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Faran med högerextremism känns mycket överdriven. 266 röster i valet till NMR.
Dessutom halverat sedan 2022 som tur är.

/Höghus

Tabell med valresultat, där Nordiska motståndsrörelsen fått 266 röster, vilket är markerat med en röd cirkel.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Jag tycker inte att min röst ska vara lika mycket värd som en mördares, pedofils eller bygglovhandläggares.
Det var ju...kreativa begränsningar av den allmänna rösträtten.
R ReMaxBerea skrev:
Jag minns 90-talet när alla 9-klassare i kommunen fick gå och lyssna på en heldagsföreläsning om hur hemska alla rasister var.[...] Detta var reda på 90-talet. Indoktrineringen lär ha blivit värre sedan dess.
Du bygger alltså fortfarande din politiska världsuppfattning på något du upplevde när du var tonåring - för 30 år sedan!?
Ganska många andra utvecklar och förändrar sin världsbild på 30 år. Ganska många ser att det svenska samhället också förändrats på dessa 30 år.

Är ditt missnöje med den allmänna rösträtten i Sverige så monumentalt, kanske det är bättre att flytta till ett land där rösträtten är begränsad eller obefintlig. Finns tyvärr många sådana länder. Det är förmodligen mer konstruktivt än att kampanja mot rösträtten i Sverige.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var ju...kreativa begränsningar av den allmänna rösträtten.
Tycker du det är ok att din röst väger lika mycket som en pedofils?

C och V vägrar att acceptera varandras ståndpunkter. C vägrar att ens prata med V innan de gett upp kravet på platser i regeringen. V vägrar att ge upp platser i regeringen. Det börjar ju bra...

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Vad är problemet med det? Genuint nyfiken här...

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Alla röster är lika mycket värda och så tycker jag, och de flesta, att det skall vara.
Tror du att pedofilerna kommer att rösta fram en regering som går till val på att tillåta pedofili eller vad är du orolig för?

Jag kan vända på det, min röst är värd mer än din eftersom jag vill ha demokrati, du vill ju inte ha det och borde då få din rösträtt borttagen.

Eller skall man kanske sluta tycka att alla som inte håller med en själv inte skall få rösta?

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
C och V vägrar att acceptera varandras ståndpunkter. C vägrar att ens prata med V innan de gett upp kravet på platser i regeringen. V vägrar att ge upp platser i regeringen. Det börjar ju bra...
Som jag sa: Passa på att poppa popcorn. Det blåser ju lite idag.

(Blir även detta censurerat nu?)

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
P
R ReMaxBerea skrev:
I en True and Honest demokrati gäller valhemlighet och -frihet endast om man röstar rätt.
Nej, det där gäller för fejkad demokrati. T.ex. alla länder med enpartisystem (formellt eller i praktiken). Ett land med "demokratisk" i sitt namn är sällan demokratiskt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Nej, inte egendom. Produktivitet, snarare. De som producerar saker av värde för samhället.

Byggare, sjuksköterskor, lastbilschaffisar, företagare osv.

De som inte producerar något av värde skall inte heller få påverka andra: bidragsberoende, HR, "kommunikatörer", konstnärer som vill att skattebetalarna försörjer dem, bygglovsenheten. De här grupperna kommer att alltid rösta för höga skatter, och därmed behålla sin försörjning

Problemet med egendom är att dumma, lata människor som ärver flera tusen hektar av sina far-far-far-farföräldrar kommer sitta med väldigt mycket makt.

Nåja. Man kan drömma. Känns som vi är fasta med den här "demokrati"-skiten tills samhället går under.
Du får hoppas att du inte blir sjuk eller pensionär och förlorar din rösträtt

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad är problemet med det? Genuint nyfiken här...
Demokrati är som att två vargar och ett lamm röstar om vad de ska ha till middag. Det går iofs bra om lammet har en kulspruta.

Eller: 51% har beslutat "demokratiskt i rättvisa val" att likvidera 49%. Ja, poängen är säkert framme redan? Du bör förstå att frågan inte är enkel, alltså i meningen självklar. Om barnen i familjen får bestämma inköpen och far & mor inte är med blir det väldigt mycket glass och PS5...

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Du får hoppas att du inte blir sjuk eller pensionär och förlorar din rösträtt
De som är sjuka och pensionerade behöver ingen rösträtt! 🤪

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.