Majgårdarna
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då blev Andreas Norlén vald till talman igen.
Jag kan inte annat än känna mig nöjd, och jag vet inte riktigt varför.
Jag känner inte till Andreas speciellt väl. Men ändå hyser jag stort förtroende för karln. Och dessutom måste man ju säga att han är den mest rutinerade talmannen som Sverige någonsin haft vad gäller att ro i land komplicerade regeringsbildningar.

Johanna Haraldsson är kanske bra, men totalt okänd för mig, så ur min synvinkel en mycket större chansning.
Andreas verkar ha satsat mer på utbildning i alla fall.
Tabell jämför utbildning för Johanna Haraldsson och Andreas Norlén, visar gymnasie-, universitetsstudier och forskarutbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då blev Andreas Norlén vald till talman igen.
Jag kan inte annat än känna mig nöjd, och jag vet inte riktigt varför.
Jag känner inte till Andreas speciellt väl. Men ändå hyser jag stort förtroende för karln. Och dessutom måste man ju säga att han är den mest rutinerade talmannen som Sverige någonsin haft vad gäller att ro i land komplicerade regeringsbildningar.

Johanna Haraldsson är kanske bra, men totalt okänd för mig, så ur min synvinkel en mycket större chansning.
Just det är jag heller inte speciellt upprörd över men sen är det såklart en symbolfråga och ett avsteg från den effektiva politik vi haft så länge, jag sörjer ändå att politiken idag i så stor grad sätter sina egna intressen före våra, så som tecken gillar jag det inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Andreas verkar ha satsat mer på utbildning i alla fall.
[bild]
Jag skulle snarare säga att Johannas är uppseendeväckande kort.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
D djac skrev:
Jag skulle snarare säga att Johannas är uppseendeväckande kort.
Nåja. Man blir inte förvånad.

• Infografik som jämför utbildning och erfarenhet för två försvarsministrar. Textbeskrivning av deras akademiska meriter och bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Försvarsminister Peter Hultqvist gjorde lumpen i Dalarna, men drygt två månader in i sin värnpliktstjänstgöring ansökte han och beviljades en vapenfri tjänst av samvetsskäl.

• Haha
Majgårdarna
  • Laddar…
Skogochmark
Dom glömde lägga till Pålles amerikanska utbildningar och anställningar och att han sätter Usa framför Sverige

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är nästa person som jag har extra förtroende för och som jag enormt gärna skulle se som försvarsminister, oavsett vem som bildar regering.
Pål Jonson.

Jag är dock rätt säker på att Magdalena fegar ut, inte ser detta som möjligt.
Det är ju inte heller säkert att Pål är beredd på att ta det uppdraget för "en annan regering", så det får förmodligen stanna vid lite drömmerier från min sida...

edit:
Jag kan tillägga att jag faktiskt inte tycker Hultqvist är så dum heller, men i Pål tycker jag dock att han har mött sin överman.
Men det är ju alltid svårt att bedöma ministrar, för till syvende og sidst så utför de ju dock sitt partis och sin regerings politik, och har aldrig något obegränsat mandat.
Så det man ser är inte så lätt att avgöra om det är ministern eller regeringen man ser.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är nästa person som jag har extra förtroende för och som jag enormt gärna skulle se som försvarsminister, oavsett vem som bildar regering.
Pål Jonson.

Jag är dock rätt säker på att Magdalena fegar ut, inte ser detta som möjligt.
Det är ju inte heller säkert att Pål är beredd på att ta det uppdraget för "en annan regering", så det får förmodligen stanna vid lite drömmerier från min sida...
Tja, delar inte förtroendet för honom, alls, men minns att samma sak sas om Hultqvist när det bytte, kommer man lättare undan på den posten i tider av upprustning?

Mikael_L
D djac skrev:
kommer man lättare undan på den posten i tider av upprustning?
Ja så är det säkert.
Och jag editerade mitt inlägg lite, ja med såna tankar kan man väl säga ...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Skogochmark Skogochmark skrev:
Ja det var svt som skrev det på sin text tv. Dom hänvisade inte till Maggan
Magda håller tal och hävdar att det har bildats en konstellation mellan vänsterpartiet och moderater.

SvammelMagda kanske ska korrigera sig själv. Historiskt har den starkaste traditionen i modern tid varit att talmansposten tillfaller det största partiet i riksdagens majoritet (vilket ofta, men inte alltid, har varit det största partiet i regeringen eller regeringsunderlaget)

https://www.facebook.com/share/r/1DfppaGsV3/

D
W WFD skrev:
Magda håller tal och hävdar att det har bildats en konstellation mellan vänsterpartiet och moderater.

SvammelMagda kanske ska korrigera sig själv. Historiskt har den starkaste traditionen i modern tid varit att talmansposten tillfaller det största partiet i riksdagens majoritet (vilket ofta, men inte alltid, har varit det största partiet i regeringen eller regeringsunderlaget)

[länk]
Det beskriver ju exakt det som hände, när vänstern och moderaterna gör likadant så är det en konstellation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Det beskriver ju exakt det som hände, när vänstern och moderaterna gör likadant så är det en konstellation.
Nej

• Haha
djac
  • Laddar…
D
W WFD skrev:
Nej
Vad är det då?

D djac skrev:
Vad är det då?
Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar slår tillbaka mot Anderssons uttalande om att V skulle ha bildat en ny konstellation med Tidöpartierna.

– Det har vi inte, utan vi har redogjort för anledningarna till att vi behöver en erfaren och duglig person, som har skött de här förhandlingarna med värdighet tidigare och har lång erfarenhet av det. Det ska vara en person som är opolitisk, opartisk. Så det blir något märkligt att hävda att detta är politiskt, säger hon till Expressen.

Så det är väl rimligt att en av de bästa någonsin får fortsätta sitt uppdrag i tider som dessa. FInns ingen lag etc som säger att S ska ha den positionen. Men Andersson har givetvis misslyckats att bilda regering och har inte något större förtroende hos väljarna. Det som gör saken än mer komisk är att ingen vet vad för politik dom hade tänkt sig att driva. Borgerlig budget och hävda att det var Tidö som styrde allting när det går än mer fel?

Claes Sörmland
Ska vi inte köra ett extra val och se om väljarna kan reda upp den här parlamentariska situationen nu när det är klarlagt för alla att S aldrig hade ett regeringsalternativ planerat?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.