50 735 läst ·
2 285 svar
51k läst
2,3k svar
Valet 2026
Jag tänker att det är språket du snubblar på, den första invasionen var partiell, både i sin ambition och genomförande, man tog en avgränsad del av Ukraina, nästa syftade till att ta hela landet och då blir den fullskalig, något den första inte var.Intet skrev:
Nu narras du igen, BirgitS.
Du har tidigare fått flera adekvata förslag vid ett flertal tillfällen.
Det mest naturliga är att göra som man alltid gjort. Kallat det efter den plats där kriget/slaget pågår och har det krigats på samma ställe flera gånger lägger man till "första" och "andra" osv.
Första Irakkriget. Andra Irakkriget.
Kriget i Iran, Afghanistan, världen, Boerkriget, krimkriget, kriget i Libyen, kriget på Balkan, Vietnamkriget och Anders favorit, slaget vid Poltava. Ja du fattar? Inte en fullskalig invasion någonstans. Inte ens när tyskarna med buller och bång invaderade Frankrike.
Så varför måste plötsligt denna relativt begränsade invasion kallas för "fullskalig " när det aldrig ansetts nödvändigt tidigare, vad jag kan minnas i alla fall.
Det är något ni som använder det uttrycket borde fundera över. Cui bono?
När man talar om den fullskaliga invasionen av Ukraina, så avgränsar man alltså sig till det senare steget av Rysslands angrepp.
Jag misstänker att du blandar ihop orden och kanske då -fullbordad.
Inget snubbel här, inte.D djac skrev:
Invasionen av Krim var inget krig. Så därför borde det nuvarande kriget enligt gammal god tradition kort och gott kallas för vad det är -Ukrainakriget. Inga svulstiga överdrifter behövs.
Vad syftet var vet du inte ett skvatt om. Bara gissningar igen.D djac skrev:
Helt I onödan.D djac skrev:
Vad skulle du kalla det ifall Ryssland verkligen skulle göra en fullskalig invasion. Alltså på riktigt med alla 20.000.000 reservister, vartenda flygplan, stridsvagn, gevär, drönare och tandemcykel. Rubbet!
Vilket epitet skulle du ge den fullskaliga invasionen av Ukraina?
"Den fullskaligt fullskaliga på riktigt denna gången invasionen"?
Jag misstänker att du som vanligt får några tummen upp, trots att du har fel.D djac skrev:
Nej det är ditt språk som brister, iaf det svenskaIntet skrev:
Inget snubbel här, inte.
Invasionen av Krim var inget krig. Så därför borde det nuvarande kriget enligt gammal god tradition kort och gott kallas för vad det är -Ukrainakriget. Inga svulstiga överdrifter behövs.
Vad syftet var vet du inte ett skvatt om. Bara gissningar igen.
Helt I onödan.
Vad skulle du kalla det ifall Ryssland verkligen skulle göra en fullskalig invasion. Alltså på riktigt med alla 20.000.000 reservister, vartenda flygplan, stridsvagn, gevär, drönare och tandemcykel. Rubbet!
Vilket epitet skulle du ge den fullskaliga invasionen av Ukraina?
"Den fullskaligt fullskaliga på riktigt denna gången invasionen"?
Jag misstänker att du som vanligt får några tummen upp, trots att du har fel.
Det kan väl komma från att angriparen inte ens ville kännas vid att det var en invasion, och absolut inte ett krig, utan bara en liten obetydlig spezialoperation, inget att se här, ge oss 14 dagar så är det över.Intet skrev:
Vem har pratat om överrepresentation ? Jag pratade om riktig rasism. Sen är det oviktigt hur många det är. Men du tycker kanske att 49 mördade vita bönder är oviktigt. Fy vad du är hemsk 🥶Fairlane skrev:
Jag tycker 49 mördade människor är vedervärdigt oavsett om dom är vita, bruna eller gula. Dom är människor.
Den fullskaliga invasionen av Ukraina har inte börjat ännu. Det är illa nog som det är. Vi får verkligen hoppas att det aldrig blir någon fullskalig invasion.BirgitS skrev:
Ja då blev Andreas Norlén vald till talman igen.
Jag kan inte annat än känna mig nöjd, och jag vet inte riktigt varför.
Jag känner inte till Andreas speciellt väl. Men ändå hyser jag stort förtroende för karln. Och dessutom måste man ju säga att han är den mest rutinerade talmannen som Sverige någonsin haft vad gäller att ro i land komplicerade regeringsbildningar.
Johanna Haraldsson är kanske bra, men totalt okänd för mig, så ur min synvinkel en mycket större chansning.
Jag kan inte annat än känna mig nöjd, och jag vet inte riktigt varför.
Jag känner inte till Andreas speciellt väl. Men ändå hyser jag stort förtroende för karln. Och dessutom måste man ju säga att han är den mest rutinerade talmannen som Sverige någonsin haft vad gäller att ro i land komplicerade regeringsbildningar.
Johanna Haraldsson är kanske bra, men totalt okänd för mig, så ur min synvinkel en mycket större chansning.