921 läst ·
22 svar
921 läst
22 svar
Väldigt bra pris på luftvatten?
Sida 1 av 2
Har fått möjlighet att köpa en luftvattenvärnepump, splitmodell, av fabrikat Daikin för 50 000kr. Ny i kartong. 6-7kw. Vad tror ni man får betala för installation om man hör av sig till en installatör enbart för installationsarbetet? Och är 50 000kr ett bra pris, det låter så i mina öron då jag vid en koll ser priser på installerat och klart för 120 000kr. Inte kan väl installation kosta mer än typ 20-30 000 före ROT?
Känns som många installatörer inte vill installera utrustning som andra köpt in. Bl.a. pga garantier och liknande.
Så kolla det innan du köper ngt. Är det gas i ledningarna mellan ute och innedelen? Då blir man mer begränsad vad gäller installatören. Svårt att säga om det är bra pris utan att veta vad det är för modell.
Hittade priser på ca 15 efter rot för standardinstallation av monoblock. https://klimatime.se/collections/installation-monoblock
Ska du plocka bort någon panna eller liknande inne tror jag inte dina 20 - 30 före rot håller.
Så kolla det innan du köper ngt. Är det gas i ledningarna mellan ute och innedelen? Då blir man mer begränsad vad gäller installatören. Svårt att säga om det är bra pris utan att veta vad det är för modell.
Hittade priser på ca 15 efter rot för standardinstallation av monoblock. https://klimatime.se/collections/installation-monoblock
Ska du plocka bort någon panna eller liknande inne tror jag inte dina 20 - 30 före rot håller.
Vad bra frågor! Tror inte jag får garantier på vanligt sätt, samtidigt har ju pumpen id nunmer och av daikin borde ju ändå garanti gälla kanske, vem vet.DonPablo skrev:
Den ska installeras i södra sverige.
Är det splitmodell, skulle jag har det klart med F-gas installatör innan jag köper.K Karl Heinz skrev:Har fått möjlighet att köpa en luftvattenvärnepump, splitmodell, av fabrikat Daikin för 50 000kr. Ny i kartong. 6-7kw. Vad tror ni man får betala för installation om man hör av sig till en installatör enbart för installationsarbetet? Och är 50 000kr ett bra pris, det låter så i mina öron då jag vid en koll ser priser på installerat och klart för 120 000kr. Inte kan väl installation kosta mer än typ 20-30 000 före ROT?
Röris för vattenrelaterad installation tror jag det är lite enklare att hitta. I värsta fall kan man ju ta den biten själv.
Men chansar utan att har pratat med en F-gas installatör om han vill tar jobbet skulle jag inte göra.
Ska höra med ett par installatörer så jag vet på förhand att den går att få installerad, tack för tipset! Det är en split, så det är gas. Är inte en monoblock.B BSOD skrev:Känns som många installatörer inte vill installera utrustning som andra köpt in. Bl.a. pga garantier och liknande.
Hittade priser på ca 15 efter rot för standardinstallation av monoblock. [länk]
Yes det ska plockas bort befintlig FLVP. Vilket jag iofs kan göra själv då jag under renovering i vintras redan kopplat från den en gång, det var inte svårt.
Bra tips! Ska kolla med installatörH he-peter skrev:Är det splitmodell, skulle jag har det klart med F-gas installatör innan jag köper.
Röris för vattenrelaterad installation tror jag det är lite enklare att hitta. I värsta fall kan man ju ta den biten själv.
Men chansar utan att har pratat med en F-gas installatör om han vill tar jobbet skulle jag inte göra.
Grannen sparade 10k på att skrota ut sin panna själv. Kan du riva själv och frakta bort skrot själv, sparar du en hel del.K Karl Heinz skrev:Ska höra med ett par installatörer så jag vet på förhand att den går att få installerad, tack för tipset! Det är en split, så det är gas. Är inte en monoblock.
Yes det ska plockas bort befintlig FLVP. Vilket jag iofs kan göra själv då jag under renovering i vintras redan kopplat från den en gång, det var inte svårt.
Pumpens maxeffekt vid -15° är 5,5kw. Det har aldrig varit kallare än -15° där jag bor under de senaste 4 åren i alla fall. Har 135kvm, enplan med 3,5m takhöjd. 17,5cm isolering i väggarna och 30cm i taket. Tror ni pumpen är tillräckligt stor? Vill inte behöva använda elspets alls. Har också en väldigt kraftig och bra LLVP men vill helst inte ha en beräkning där den förutsätts ingå för att klara värmebehovet de riktigt kalla dagarna
Jag tror det räcker för värmen.K Karl Heinz skrev:Pumpens maxeffekt vid -15° är 5,5kw. Det har aldrig varit kallare än -15° där jag bor under de senaste 4 åren i alla fall. Har 135kvm, enplan med 3,5m takhöjd. 17,5cm isolering i väggarna och 30cm i taket. Tror ni pumpen är tillräckligt stor? Vill inte behöva använda elspets alls. Har också en väldigt kraftig och bra LLVP men vill helst inte ha en beräkning där den förutsätts ingå för att klara värmebehovet de riktigt kalla dagarna
Skall du också köra varmvatten med den?