Godkväll

Har ett skymningsrelä med rörelsevakt i carporten. Jättebra. Men sensorn (ljus/rörelse) sitter i entren till carporten. Kruxet är att om jag meckar i carporten så slocknar ljuset eftersom sensorn inte ser mig. För att lösa detta så vill jag peta dit en strömställare så att jag kan välja att mata belysningen från källa A (sensorn) eller källa B (vanliga nätet) Vad ska jag googla på då? Lyckas inte få vettiga träffar...

tommib
För att lösa ditt specifika problem kan du använda en helt vanlig trappkopplare. Fast fas in på ena pilen och sensorn in på andra. Tändtråd till lampan från den gemensamma terminalen.

En annan variant är att bara lägga en vanlig strömbrytare parallellt med sensorn. På så sätt kan du tvinga på belysningen när du vill och när du stänger av fungerar sensorn som vanligt. De flesta sensorer är byggda med reläutgång och har inga problem med detta.

W
Eller en timer parallellt, så återgår den till sensorn efter din inställda tid på timern. :)

W
Min tanke med timern var om du skulle glömma lyset på så gör det inget då den slår ifrån efter ex. 4 timmar om ingen rörelse sker framför rörelsevakten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.