Byggahus.se

Två rörelsevakter som styr samma belysning?

1. K
    Medlem · Västernorrland · 2 648 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Källare i vanlig villa med få och små fönster gör att belysning måste tändas vid varje besök. Det finns alltså en trappkoppling nu, men kan man koppla in rörelsevakter istället, en vid dörren uppe och en vid källardörr nere som styr samma belysningar, det sitter dels en lampa uppe i trappen och dels ett antal lysrör i källartaket. Isåfall behöver jag tips på sånt som kan monteras utanpåliggande.

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 087 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ja det går, det finns lite olika sätt att göra det på.

Tex
    Rörelsesensorer med inbyggd timer.
    Rörelsesensorer som triggar en ingång på en timer, varje gång sensorn känner av rörelse ettställs timern.

3. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 500 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det går att göra med endast två vanliga rörelsevakter, ev med en kronbrytare. Rörelsevakterna brukar ha ett relä på utgången så det är inga problem att parallellkoppla dem. Tändtråden brukar vara tillgänglig på anslutningsplinten i deckaren. En strömbrytare kan vara bra som dels aktivera rörelsedeckarna och dels ger konstant ljus.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Dubbel rörelsevakt.jpg

• Laddar…
  4. K

Kurtivan

Medlem
    Sådär då slank man ju in på en butik och köpte två rörelsevakter och dosor att sätta dom i eftersom det blir ett utanpåliggande montage. Men! Hittar ju nu i beskrivningen på dem att de inte fungerar tillsammans med glimtändare, och det har jag ju eftersom det är lysrör i källaren. Ska det till nåt relä eller vad är det för typ av rörelsevakter som jag behöver köpa?

5. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
  6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 930 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Jag skulle vilja invända lite mot Bos svar. De flesta rörelsevakter tänder en kort stund när man lägger på spänning. Jag tycker det är irriterande om man ska göra en sådan lösning som beskrivs. Lösningen på problemet är att koppla en trappbrytare istället så att fast fas är på ena ingången och tändtråden från rörelsedetektorerna är på den andra. Den gemensamma terminalen ansluter man sedan lampans tändtråd på. På detta sätt kan man välja På eller Auto. Vill man dessutom ha möjlighet att stänga av helt så kan man ta en dubbeltrapp och dra tändtråden till lampan via den så att den går att bryta. Då har man byggt sig en Hand-0-Auto-strömställare.

I en utanpåliggande installation kan detta förstås vara lite lurigt att realisera men med femledare mellan rörelsedetektorer, brytare och lampa går det bra. Man måste tänka lite bara.

7. K

Kurtivan

Medlem
    Det är 4 lysrörsarmaturer med två lysrör i varje, får ta ock kika på det där med kontaktor om det är enda lösningen.

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    De ska de allra flesta rörelsesensorer klara av! Vilken modell köpte du?

9. K

Kurtivan

Medlem
    Skäms ju lite nu...Biltemas... Det var ett impulsköp måste jag säga till mitt försvar,

10. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 087 inlägg

Demmpa

Husägare
    Art.nr 44811 klarar 150W lysrör, 46917, 46207 & 46208 klarar 300W lysrör, 46309 klarar 400W lysrör, allt enligt Biltemas hemsida.

11. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Fundera även på om det är närvarodetektor som behövs, dvs om ni kommer att vistas i källaren längre perioder. Många deckare har även brytare för manuell styrning inbyggd och det finns säkert sådana som kan prata med varandra men då blir det andra priser. Ska ni bara passera eller hämta saker duger billiga rörelsedeckare.

12. K

Kurtivan

Medlem
    Nä, det blir ju bara korta besök, hämta nåt ur frysen, hänga en tvätt, eller hämta en burk målarfärg t ex. Läste ju bara på pappret som följde med 44811, där står det "Fungerar ej med elektronisk ballast (glimtändare)"

13. T
    Medlem · värmland · 411 inlägg

Trollskidan

Medlem
  14. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Om det bara är snabba besök i källaren är lysrörsarmaturer inte optimalt. De behöver en stunds värme innan de lyser fullt. Kanske läge att börja i andra änden och byta ut lysrören.
    Om det är gamla t8 rör med glimtändare finns det rör med LED som ersätter. Fördelen är att de tänder direkt på full styrka. Nackdelen att de inte har så god färgåtergivning och lite grönton att ljus enligt min uppfattning. Men det har kanske inte så stor betydelse i en källare vid korta besök

15. K

Kurtivan

Medlem
    Jaha, började kanske fel då...Jag har nyss bytt ut jättegamla lysrör till nya vanliga. Iofs så tycker jag att de tänder snabbt mot de gamla, och ljuset, ja det är många gånger bättre. Det blev i alla fall ett mycket trevligare ställe nu när ljuset flödar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.