Hejsan!

Ska inom kort lägga ut lägenhet till försäljning men har ett stort problem med vår Ikea bänkskiva.

Lgh köptes för ca 5 år sedan och då var det knappt synligt, men med tiden så har det bara blivit värre. Det är främst där tvålpumpen stått, samt närmst runt diskhon och även en ring bredvid hällen.

Jag har testat allt, inkl ättika, citron, bikarbonat, kombinationer av ovan samt kortare och längre stunder.

Det är inte slitet eller något som legat och skavt emot.

Om jag häller på lite olivolja eller rapsolja och sedan torkar av med papper så försvinner det i någon enstaka dagar innan der sakta men säkert kommer tillbaka till sitt hemska skick.

Bifogar före och efter bilder när jag använde rapsolja (slut på oliv).

Någon som haft samma problem?

Vill ej dölja detta inför försäljng utan vill hemskt gärna åtgärda eller minska det.

Desperat efter hjälp!!

Tack på förhand

• Köksbänk med diskho i rostfritt stål, grå bänkskiva, kran med blå handduk, fläckar synliga nära diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå bänkskiva i kök med fläckar runt diskhon, blå handduk på blandaren, vita kakelplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grå Ikea bänkskiva med tydlig linjemönster, en del av en spis syns till höger. En vit tub och en påse på bänken.
    Skapa konto
  • Fläckad bänkskiva med ringformad missfärgning bredvid en häll; en förpackning våtservetter syns också.
    Skapa konto
H HerrME skrev:
Hejsan!

Ska inom kort lägga ut lägenhet till försäljning men har ett stort problem med vår Ikea bänkskiva.

Lgh köptes för ca 5 år sedan och då var det knappt synligt, men med tiden så har det bara blivit värre. Det är främst där tvålpumpen stått, samt närmst runt diskhon och även en ring bredvid hällen.

Jag har testat allt, inkl ättika, citron, bikarbonat, kombinationer av ovan samt kortare och längre stunder.

Det är inte slitet eller något som legat och skavt emot.

Om jag häller på lite olivolja eller rapsolja och sedan torkar av med papper så försvinner det i någon enstaka dagar innan der sakta men säkert kommer tillbaka till sitt hemska skick.

Bifogar före och efter bilder när jag använde rapsolja (slut på oliv).

Någon som haft samma problem?

Vill ej dölja detta inför försäljng utan vill hemskt gärna åtgärda eller minska det.

Desperat efter hjälp!!

Tack på förhand
Ytan ser sliten ut. Dvs den har blivit matt. Eftersom resten av bänkskivan är blank är det den looken man vill ha. Oljan gör egentligen bara att det matta inte syns. Så långt är det väl en vettig metod. Men den löser symptomet, inte orsaken.

Alternativ till att olja är att polera så hela skivans yta blir blank.
Man kan testa med valfritt medel avsett att polera billack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.