Corian kan du få som du vill.

Om du är ute efter något som är "porfritt", extremt hygieniskt och extremt underhållsfritt och dessutom tåligt tror jag att det enda som mänskligheten än så länge uppfunnit är Rostfritt. För hushållsfridens skull kanske några timmar i terapi löser biffen :D

Skämt åsido, jag har samma problem fast med lite mindre krav än du har. Stor köksö, 4.80x1.40 vilket gör det extremt svårt att hitta bänkskivor.

Jag har mycket goda erfarenheter av våra bänkskivor i laminat. Vårt val styrdes mest av att skivorna kom på köpet vid ombyggnaden av köket. Skivorna ger visserligen inte ett exklusivt intryck men efter tio år ser skivorna exakt likadana ut som när de var nya.

Trä ska vara hygieniskt och inte svindyrt.

mexitegel skrev:
Du får nog omvärdera, RF är det mest hygieniska du kan ha. Finns en anledning till art det används i storkök. Men att det inte passar estetiskt förstår jag :)
Detta vet jag. Men på samma sätt som jag har svindel så kan jag inte komma över känslan. Med andra ord ett rent känslomässigt val som inte har med logik att göra.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Trä ska vara hygieniskt och inte svindyrt.
Trä är för mig självklart i en skärbräda men jag är nästan helt säker på att jag med tiden skulle få en flammig skiva där ytorna runt ho och häll skulle bli mörkare på grund av vatten och annat. Vågar helt enkel inte chansa även om jag gillar materialet.

Som kommentar till alla. Har nu hittat ytterligare en laminatskiva som har rätt känsla så nästan helt säker på att jag kan välja laminat. Kanske blir svår att hitta både rätt färg/mönster och rätt yta men har blivit hoppfull.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har nu varit och känt på ytterligare provbitar i laminat och konstaterat att det finns högglansiga varianter som jag kan leva med så det kommer nästan säkert bli laminat.
Hade fortfarande hellre valt granit om jag kunnat få det skarvfritt för även med den högglansiga ytan så är det en oerhörd skillnad i känsla till stenens favör. Stenen (åtminstone den komposit som jag använde som referens i butiken) är nästan friktionsfri om man jämför med laminatet där fingertopparna "fastnar" när man drar dem över ytan.

Nizztos skrev:
...jag är nästan helt säker på att jag med tiden skulle få en flammig skiva där ytorna runt ho och häll skulle bli mörkare på grund av vatten och annat...
Det är väl självklart att allt annat än metall och andra inerta material försämras runt vask och ho där man dagligen slabbar med vatten.

Diskho och utslagsvask skall vara integrerade i en rostfri diskbänk!
Och denna diskbänk skall också ha en upphöjd kant,
så inte vattenspillet rinner ner på underliggande skåpdörrar och -luckor.

Skall det vara så svårt att se en bit (1,2 - 2,0 m) rostfri diskbänksplåt (som dessutom tål värmen från ugnsplåtar och stekpannor)?
Märkligt, för när det kommer till ugn, mikro och kyl- och frysskåp är ju rostfritt stål det enda som duger numera :confused:

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är väl självklart att allt annat än metall och andra inerta material försämras runt vask och ho där man dagligen slabbar med vatten.

Diskho och utslagsvask skall vara integrerade i en rostfri diskbänk!
Och denna diskbänk skall också ha en upphöjd kant,
så inte vattenspillet rinner ner på underliggande skåpdörrar och -luckor.

Skall det vara så svårt att se en bit (1,2 - 2,0 m) rostfri diskbänksplåt (som dessutom tål värmen från ugnsplåtar och stekpannor)?
Märkligt, för när det kommer till ugn, mikro och kyl- och frysskåp är ju rostfritt stål det enda som duger numera :confused:
Som en allmän betraktelse kan jag hålla med dig.
Dock skulle jag som har kyl/frys i "rostfritt" = borstat stål inte kunna tänka mig en kyl frys i samma rostfria som en diskbänk,
Sedan har jag ju min personlig aversion mot rostfritt på arbetsytan som inte är av rationell typ utan enbart ett hjärnspöke. Den delen av hjärnan styr dock med järnhand.
Att ha 1.2 - 2.0m dedikerat till just diskbänk har jag inte yta till som bara kommer ha bänkyta i en köksö. Även om det ryms rent tekniskt så tar det bort arbetsytan jag behöver.

Jag tror som RoBo att Corian (en typ av komposit) är det du söker och att du kan få det i vilken längd som helst. Annars brukar det ju gå att skarva? Det har vi gjort i vår kalkstensskiva.

Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror som RoBo att Corian (en typ av komposit) är det du söker och att du kan få det i vilken längd som helst. Annars brukar det ju gå att skarva? Det har vi gjort i vår kalkstensskiva.
Fast Corian är väl akrylkomposit? Känner mig lite skeptisk till den. Är den inte värmekänslig? Nu kan man ju ha underlägg men olyckan är lätt framme.
Hur blev era skarvar? Speciellt om man tänker dem mitt på en köksö som man ju ser från alla håll.

Förlåt, det var ett dåligt tips du fick av mig. Vi har Corian i badrummet och jag tycker jättemycket om den skivan, men jag ser nu att den är värmekänslig och inte fukar lika bra i kök. :o

Vi har en lång bänkskiva och skarven sitter i en vinkel och då tänker man inte på den (blev först jättebesviken när jag insåg att vi skulle få en skarv).

Har ingen egen erfarenhet av laminat, men det sägs ju att de har förbättrats betydligt kavlitetsmässigt de senaste åren. Min kompis satte in laminat i sitt nya kök som ska efterlikna en betongskiva. Jag trodde faktiskt att det var betong första gången jag såg den, riktigt snygg.

Jag har lite svårt att se att maxgränsen skulle vara 2500 för granit om du går till en stenleverantör. Jag var själv och tittade hos en lokal stenfirma och fick gå in och titta på lagret. Det var rätt så rejäla stenflak de hade där. Jag skulle tro att de kan få ut bitar som är åtminstone 4000 x 2500 mm. Förmodligen något större. Dock kan ju hanteringen av större skivor vara ett problem. Kolla runt lite hos lokala stenleverantörer, är mitt tips.

Förståeligt att det inte är en standardprodukt, en granitskiva i den dimensionen väger ca 120 kg/cm om jag räknat rätt, dvs 240-480 kg för hela bänken beroende på preferenser. Det blir fort dyrt att hantera så stora saker inomhus. Finns det någon metod för att "gjuta ihop" skarvar så att de inte syns? Föreställer mig att kompositmaterial lite förenklat består av stenmjöl och lim och borde kunna framställas även ute i fält?

Är det något problem att en stenskiva består av flera delar? Vi har 2 skarvar i vår skiva, men det är inget som vi tänker på. Skivorna är shimsade och tätade i skarvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.