Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Hej Forumet!
För tre år sedan byggde jag en köksö med Ikeas valnötsfanerade bänkskiva, en gång om året har jag bättrat på oljan med IKEAs mineralolja "Behandla", men nu var det lite väl slitet så jag gick över med excenterslipen lätt och oljade in det på nytt.
Dessvärre är ytan nu betydligt känsligare så jag anar att det var grundoljan som skivan hade vid inköp som varit det som stått emot mest.
Vad rekommenderar forumet för olja till en bänkskiva det inte alltför sällan råkar beredas mat utanför skärbrädorna?
Här är en bild från när det var nytt, för trådar är roligare med bilder!
För tre år sedan byggde jag en köksö med Ikeas valnötsfanerade bänkskiva, en gång om året har jag bättrat på oljan med IKEAs mineralolja "Behandla", men nu var det lite väl slitet så jag gick över med excenterslipen lätt och oljade in det på nytt.
Dessvärre är ytan nu betydligt känsligare så jag anar att det var grundoljan som skivan hade vid inköp som varit det som stått emot mest.
Vad rekommenderar forumet för olja till en bänkskiva det inte alltför sällan råkar beredas mat utanför skärbrädorna?
Här är en bild från när det var nytt, för trådar är roligare med bilder!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
För några år sen var det en som frågade om olja till sitt matbord i valnöt här: https://www.byggahus.se/forum/threads/valnoets-koeksbord-vad-ska-jag-anvaenda-foer-olja.328950/
Osmo har en hårdvaxolja som är livsmedelsgodkänd.
Och några om bänkskivor:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-behandla-valnoetsskiva.64721/
https://www.byggahus.se/forum/threads/valnoetbaenkskiva-olja.63069/
Sen behövs det ju en bild på nuvarande utseende också
Osmo har en hårdvaxolja som är livsmedelsgodkänd.
Och några om bänkskivor:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-behandla-valnoetsskiva.64721/
https://www.byggahus.se/forum/threads/valnoetbaenkskiva-olja.63069/
Sen behövs det ju en bild på nuvarande utseende också
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Var äntligen ute och körde så jag kunde svänga in om Hornbach, men inser att Herdins hårdvaxolja som rekommenderades av personalen kanske inte är helt optimal.
Hur viktig är livsmedelsklassningen egentligen?
Normalt sett använder man ju skärbräda, men ibland hamnar ju maten utanför och jag "bakar" direkt på bänkskivan.
Bifogar en bild på märken efter en kaffeburk som jag inte fick med ursprunglig behandling.
Hur viktig är livsmedelsklassningen egentligen?
Normalt sett använder man ju skärbräda, men ibland hamnar ju maten utanför och jag "bakar" direkt på bänkskivan.
Bifogar en bild på märken efter en kaffeburk som jag inte fick med ursprunglig behandling.
Klicka här för att svara
