Hej Forumet!

För tre år sedan byggde jag en köksö med Ikeas valnötsfanerade bänkskiva, en gång om året har jag bättrat på oljan med IKEAs mineralolja "Behandla", men nu var det lite väl slitet så jag gick över med excenterslipen lätt och oljade in det på nytt.

Dessvärre är ytan nu betydligt känsligare så jag anar att det var grundoljan som skivan hade vid inköp som varit det som stått emot mest.

Vad rekommenderar forumet för olja till en bänkskiva det inte alltför sällan råkar beredas mat utanför skärbrädorna?

Här är en bild från när det var nytt, för trådar är roligare med bilder!
Kök med köksö med valnötsfanerad bänkskiva, grön förvaring, runda vita bord med stolar, röd taklampa och fönster med utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Var äntligen ute och körde så jag kunde svänga in om Hornbach, men inser att Herdins hårdvaxolja som rekommenderades av personalen kanske inte är helt optimal.

Hur viktig är livsmedelsklassningen egentligen?
Normalt sett använder man ju skärbräda, men ibland hamnar ju maten utanför och jag "bakar" direkt på bänkskivan.

Bifogar en bild på märken efter en kaffeburk som jag inte fick med ursprunglig behandling.

• Köksbänkskiva i trä med märken från en kaffeburk och glasburkar; synliga repor och en rund fläck på ytan, del av en kaffemaskin till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.