Byggahus.se
Det kommer att läggas nytt tak på huset, ny råspont, underlagsduk och sedan falsad plåt (klicktak).

Huset är från tidigt 1900-tal, vinden är oisolerad.

I dagsläget är det glesa plankor (ca 5 cm mellanrum) och gammal takplåt direkt på plankorna utan någon underlagsduk eller papp.

Förslaget från takfirman var att ta bort allt, lägga ny råspont och underlagsduk Mataki YEP 2500 och sedan klicktaket på detta. Denna underlagsduk är ångtät, därav mina funderingar.

Skulle det innebära att jag måste in med extra ventilering om denna ångtäta underlagsduk används?

Är det bättre med en diffusionsöppen underlagsduk? Eller krävs det läkt ovanpå duken för att en diffusionsöppen duk ska göra någon nytta i detta fall?
Plåten kommer ju att ligga smäck mot duken, kan den ändå andas?

Eller finns det risker med en diffusionsöppen duk när man har plåten direkt mot? Tänker mest på kondens under plåten som kan tränga igenom råsponten in till vinden istället?

Och om vi skulle vilja isolera vinden i framtiden, vilken lösning av underlagsduk lämpar sig bäst då?

Redigerat:
Ingen takläggare eller annan kunnig person som har koll på diffusionsöppen vs. diffusionstät underlagsduk på råspont med klicktak?

Rickard.
Klicktaket är så gott som ångtät så då använder man också ett ångtät underlag.

Diffusionsöppna underlag på råspont är ett väldigt suddigt ämne och dom flesta tillverkare säljer därför bara difföppet som är tänk utan råspont för att kunna garantera funktionen.

Om vinden behöver mer ventilation blir svårt att svara på utan att vara där, prata med takläggarna om det.

Ok, låter vettigt.

Men hur kan detta tänkas påverka klimatet på kallvinden? Som idag har "öppet" tak, utan duk eller papp.

Eller är det först vid ev. isolering av vinden som fuktproblem kan tänkas uppstå?

Rickard.
Har du mycket fukt tillskott och brist på annan ventilation så kan det kanske bli problem. Normalt ventilerar inte vindar upp genom taket utan det löser man på annat sätt.

Hur mycket diffunderar genom plåten? Vad kan en duk under påverka? Har man läkt förstår jag men inte i ditt fall.

Tack för svar.

Blir nog att köra på den planerade diffusionstäta duken då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.