verktygsgurun skrev:
Långa skruv och slagskruvdragare fungerar inte alltid. Finns en tråd om detta.
Det som händer är att den långa skruven flexar/vrider sig precis som en momentstav och man lyckas inte dra i skruven.
Med en vanlig skruvdragare får man i den.
jepp, men det händer väl mest i mycket hårt trä.
6X180 in i en gammal timmervägg är inga problem med min slagskruvdragare iaf.
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
jepp, men det händer väl mest i mycket hårt trä.
6X180 in i en gammal timmervägg är inga problem med min slagskruvdragare iaf.
Även långa högfriktionsfrallor har samma beteende i vanlig gran/fur.
 
Jag skulle köpt nåt dyrt och bra, med dubbla batterier. En skruvdragare har man alltid användning av och billigt skräp tröttnar jag fort på om det ens håller ihop.
 
Jan-Å skrev:
Jag skulle köpt nåt dyrt och bra, med dubbla batterier. En skruvdragare har man alltid användning av och billigt skräp tröttnar jag fort på om det ens håller ihop.
Man kan ju om man vill bygga på ett sådant uttalande och säga:

Köp riktigt bra batterier... sedan kan du välja vilka tillbehör du vill hänga på batterierna.
Det är i princip alltid så att ekonomiska livslängden på din maskin är lika med batterilivslängden.
 
Nimajneb skrev:
Man kan ju om man vill bygga på ett sådant uttalande och säga:

Köp riktigt bra batterier... sedan kan du välja vilka tillbehör du vill hänga på batterierna.
Det är i princip alltid så att ekonomiska livslängden på din maskin är lika med batterilivslängden.
Å det uttalandet kan man också bygga på ;) Hur många billiga maskiner har bra batterier? :P Det är en av flera fördelar med kvalitet som då tyvärr kostar mer, längre livslängd på batterierna.
 
Menar ni att Ryobi är dåliga?
 
kamilenski skrev:
Menar ni att Ryobi är dåliga?
Vet inte, har aldrig haft nån maskin från Ryobi, jag bara framhärdar i min åsikt att kvalitet lönar sej när man köper verktyg och maskiner :P
 
Ja det här med batterier är ju en egen värld. Ibland känns det som att man köper batterierna och får med en maskin.... ;)

Jag blev dock förvånad över hur bra mitt 3Ah pirat-batteri till hitachi 14,4v verkar vara.
Samma storlek och vikt som ett originalbatteri och man kan använda maskinen otroligt länge på en laddning.
Idag t.ex körde jag lite hålsåg och blandade 100kg flytspackel på en laddning.


Men Ryobi är väl ett ganska bra märke har jag fått för mig, även om jag aldrig har haft någon. :)
 
Förr i tiden för ca 20år sedan var Ryobi ett kvalitetsmärke likt Makita/Bosch. Idag är Ryobi mer åt GDS hållet. Men jag tror inte deras maskiner är dåliga i det segmentet och kan väl jämföras med gröna Bosch eller Black & Decker.
 
På byggmarknader i USA hör Ryobi till lågbudgetalternativen bland märkesmaskiner. Mina personliga observationer vid regelbundna besök i USA under de senaste 20 åren. Att Ryobi skulle ha varit ett kvalitetemärke har jag svårt att tänka mig.
 
Bar a att det säljs på Home Depot säger att om segmentet. Övre segment på ÖB kanske! :-)
 
The Home Depot har även ett ganska stort sortiment av Hiltis maskiner. Forumets klagomål på Hilti brukar gälla priserna och service till privatpersoner snarare än produktens kvalitet och prestanda.
 
Hej Kamilenski

Jag tittade lite på olsanas hemsida och undrar om det är maskinen för 699 som du tänker på och i såfall med vilket batteripaket?
 
NEWMAN75 skrev:
Hej Kamilenski

Jag tittade lite på olsanas hemsida och undrar om det är maskinen för 699 som du tänker på och i såfall med vilket batteripaket?
Ja. Och
LADDARE & BATTERI RYOBI BLK 18152 för 1499.
Det ska inte väga 100kg. Hellre 2 mindre batterier än 1 stor tung...

Fast man har tipsat mig att den bör räcka
BORRSKRUVDRAGARE AUTOSHIFT RYOBI CDA18022B
59Nm. Med riktig chuck. Som växlar ner automatiskt vid behov!
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.