Hej! Vi ska lägga nytt golv i matsal och vardagsrum i vårat hus som är byggd i slutet på 1800-talet. Men vi har tyvärr drabbas av beslutsångest över vilket golvmaterial vi ska välja och hoppas nu på din hjälp :) Vårat hus är inredd i lantlig stil med antika möbler. Och valet står emellan att köpa ett massivt trägolv i furu ( gråton,strukturborstat och hårdvaxoljat) eller ett laminatgolv av bättre kvalitet i furu-struktur enstav med fasad kant. Jag gillar trägolv mest, men det som gör mig tveksam är om trägolvet kommer att bli slitet och fult snabbt när vi har småbarn och hundar. Är rädd att trägolvet om det blir slitet kommer att bli svårstädat och ofräscht. Därför funderar jag på om vi bör välja laminatgolv istället.. Vad tror du? Vad ska vi välja för golv? Du får gärna rekommendera något fabrikat om det är tillåtet på detta forum. Tack på förhand!
MVH Lena

För egen del skulle jag anstränga mig för att slipa och snygga till originalgolvet hellre än att täcka det med något annat. Om det nu skulle vara så olyckligt att originalgolvet inte finns kvar skulle jag lägga in ett nytt trägolv. Eller möjligen parkett. Laminatgolv är jag inte någon stor vän av i allmänhet, men i synnerhet inte i ett hus från 1800-talet. Om möjligt ännu mindre om huset skall inredas lantligt med antika möbler. Jag upplever inte trägolv som speciellt svårstädade. Hur känsliga de är för slitage varierar, men om originalgolvet finns kvar är det troligen ganska tåligt.

Välkommen till forumet.

Tanken på ett laminatgolv i ett 1800-talshus gör ont i själen. Om ni är oroliga för golvet så skippa hårdvaxoljan och lacka med ett stryktåligt lack istället. Annars tycker jag att det inte gör så mycket med repor i ett massivt trägolv. I ett 1800-talshus skulle jag se det som patina.

Trä, trä och trä. Äkta och genuint.
Dammsugning och någon enstaka såpskurning.
För allt i världen slipa inte ett trägolv. Då blir det mjukt och ej slittåligt.
När ett trägolv väl är inslitet (och såpskurat med jämna mellanrum) så tål det nästan hur mycket som helst.
Personligen kommer jag aldrig mer att lacka ett trägolv, nu när jag har känt hur skönt det är att gå (barfota) på ett olackat. Dessutom är det snyggare olackat, men det är personligt tycke och smak.

Hej Lena,
Jag är böjd att instämma i de ovanstående inläggen! Trä - alltid! Och allra helst i ett äldre hus. Och det är en fråga om personligt tycke vad gäller patina. Om man bor i ett gammalt hus som troligen har en hel del patina, även om det är renoverat så är det fint med ett rejält trägolv som får leva med familjen och åldras precis som en människa. Jag skulle själv inte lacka.

Hur ser det befintliga golvet ut?

Vi valde ett massivt trägolv själva i vårt sovrum (vi rev upp allt ner till källaren, så ursprungsgolvet fick vika hädan).. Sen efter mycket diskuterande med både oss själva och olika hantverkare så valde vi att måla golvet! (Alternativen va många..)

Dock ville vi inte ha ett "perfekt" golv/yta.. Så vi körde kvistgrundning ett varv (vitaktig) och ett varv med färg enbart. Då syns lite struktur på golvet än, men vi hoppas slippa för gula kvistmärken..på nått vis ser det ut som vi har lite levande golv nu.. Precis som vi ville..

Lycka till
Med vänlig hälsning, Sandra

P.S - nackdelen med att måla en gång är att det kommer slitas snabbare och "målarnisse" sa att vi troligen får bättra på om fem år typ..(men det beror ju på hur man eg vill ha det..kanske är ännu bättre om fem år!)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tack för alla svar :) Det verkar som att alla tycker att vi ska välja ett trägolv även om det kan bli slitet av barn och hundar. Golvet idag är lackad träparkett som måste bytas ut eftersom vi behöver räta upp golvet som lutar samt höja upp golvytan till samma nivå som angränsande rum. Så det är inte något alternativ att behålla original golvet.

Det tillhör att det ska slitas och bli märken på golv i gamla hus.. :D Men man ska också känna att det är rätt..och praktiskt liksom (för ens egna familj -vi har alla olika förutsättningar ju).

Trots att vi nu köpt en gammal gård gör vi nog inte allt enligt konstens alla regler.. Men så långt vi kan! Sen kompromissar vi resten av bekvämlighet/praktiska skäl..

Med vänlig hälsning,
Sandra

Sandra erat golv blev verkligen jätte fint!!
Och vi har nu med hjälp av alla era svar bestämt oss för att köpa ett trägolv :) Ska åka iväg idag och titta på
Dala Flodas, Siljans och Setra och hoppas hitta ett golv som vi gillar! Tack ALLA för hjälpen!

Lycka till! Kommer bli fina fisken.. :)

Jag skulle ha ett trägolv till hallen i torpet, som påminde om originalet.
Vi har en såg i skogen mellan Björnlunda & Stjärnhov som jag brukar använda för all special.
Det blev 2"x6" av gammal gran, bredare kunde han inte åstadkomma utan att handsåga och det tyckte jag var överdrivet. Pris ~130:-/m, det var ju inte så många meter vi talar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.