257 läst ·
9 svar
257 läst
9 svar
Val av golv till duschrum
Vårt fritidshus ligger lite avsides så att få hantverkare dit är inte helt enkelt. Nu när ett duschrum ska skapas så ska vi ha en duschkabin så duschvattnet stannar inom den och leds ut i avloppet. Tanken är då att jag inte behöver ha väggarna våtrumssäkrade, men däremot ska golvet vara det. Jag hade tänkt lägga en matta med uppvik och försöka få hörnen täta, men kanske är det enklare med tätskikt och klinker om jag ska få det tätt och göra det helt själv.
Rummet är litet, bara 130 cm x 240 cm. Jag är helt okunnig om detta med tätskikt, men måste man handla många mer kvadratmeter än jag kommer att behöva så är det kanske fel att satsa på det.
Vad ger ni mig för bra råd och tips om det här? Jag behöver inte veta något om hur försäkringsbolag inte ersätter en skada utan bara praktiska grejer runt golvtäthet
Rummet är litet, bara 130 cm x 240 cm. Jag är helt okunnig om detta med tätskikt, men måste man handla många mer kvadratmeter än jag kommer att behöva så är det kanske fel att satsa på det.
Vad ger ni mig för bra råd och tips om det här? Jag behöver inte veta något om hur försäkringsbolag inte ersätter en skada utan bara praktiska grejer runt golvtäthet
Lägg en matta med uppvik den tål lite rörelse utan att spricka, klinker spricker lätt vid ev rörelse i huset som ju kan uppstå i hus som bara delvis är helt uppvärmda och/eller har mindre "brister" i grundläggningen.
Det är svårare att plastsvetsa och limma en matta snyggt och våtsäkert än att applicera ett tätskikt och lägga klinker.
Är det känsligt med priset så finns det idag riktigt billigt klinker som ändå ser ok ut.
Är det känsligt med priset så finns det idag riktigt billigt klinker som ändå ser ok ut.
Alltså golvet och vid brunnen det fixar man nog själv, det är hörnen som måste svetsas och jag vet inte om jag duger till att göra det ok. Tidigt 80-tal var det en som la matta i vårt hus och han använde lödkolv till att svetsa med och vi hade det så i säkert 10 år. Undra om det är någon här som har erfarenhet att svetsa med lödkolv?E elmont skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 638 inlägg
Klicka här för att svara