F
KnockOnWood skrev:
Hej, jag har sedan okt förra året ett Fresh Renovent M300 i mitt nya 110 kvm hus.
Det är intrimmat och OVK:at med utblås 165 m3/tim,
men då vi bara är två gamlingar i huset kör vi det på halva farten, 80 m3/tim.
Ventilationsaggregatet funkar mycket bra, hörs inte, utom ett lätt sus i tvättstugan där det är monterat, och håller huset med ren och fräsh luft.
Kan verkligen rekommenderas!

//KoW
Har ett likadant sen -08. Kör på 120m3/h frånluft i ett 150m2 hus. Vi är 4st och luftutbytet är under rek men det är inte direkt så att huset badar i fukt, ligger på 22-25% RF.

Hursom, är helnöjd med aggregatet, tyst och lättskött. Kanske lite knepiga menyer om man skall knappa på det.

Om det finns nåt att önska så är det billigare tilluftsfilter http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=2f13f33e38fefce0a27d091fe629edc5 tvåpack för 450kr och så skulle det vara trevligt om dom kunde ta fram ett F7 filter.

F
KnockOnWood skrev:
Hej fsn, kan du inte köpa
[länk]
och klippa till?

(Själv har jag inte bytt filter ännu, bara dammsugit dem en gång.)

Nä, det är säkert G3 eller i bästa fall G4 filter. Det som ditt FTX levererades med är G4 på både till- och frånluft och det skall du göra nåt åt så fort som möjligt tycker jag. Det är inte OK med G4 filter på tilluften tycker jag, byt till F6. Ganska kasst att leverera ett så visset filter på en så fö komplett och lysande produkt kan man tycka. Fresh borde prata med Holländarna och få levererat bättre filter från början.

Jag har orginalfilter på frånluften, tycker att det duger. Det är i princip bara för att spara fläkten från inomhusdammet.

Mitt F6 tilluftsfilter blir ordentligt svart och dom partiklarna är så små att dom kräver ett bra filter. Jag har tryckt in ett tunnt G3 filter framför F6 tilluftsfiltret för att spara F6 filtret från stora partiklar (typ mygg, björkpollen mm).

Aha, fsn, tack för infon!

Har nu tittat i manualen och Renoventen levereras med G3 filter.
Då kanske man skulle köpa ett F6 filterpaket till 2 byten på tilluftssidan och lite billig filtermatta till frånluften så blir det inte så dyrt.

Än en gång tack! //KoW

Ja tack båda två för mycket bra kompletterande information.

Anders.

Boan skrev:
Är det bara systemair som har flödesmätare som standard? Smidigt att bara ställa in flödet och aggregatet reglerar själv.....
Heru'n har det om du köper till sensorer.
Fresh/Renovent'arna har det, t.ex. M300.

och så finns det säkert flera.

Har kört ett Renovent M300 i vårt hus på 104 m^2 i ett år nu. Är nöjd, och tycker det är smidigt med konstantflödesinställning på 3 lägen. Nackdelen är den torra luften under vintern och att den sänker tilluftsflödet för att frosta av när det blir kallt ute. Vi hade runt 20% rel. fuktighet som höjts till 30% med luftfuktare. Jag skulle nog överväga förvärmare för att undvika att tilluften stannar av helt (vilket den gör för oss när det kryper neråt -20..)

Tjaa, Rego 200 har i alla fall F7 filter,och förvärmare hade många aggregat tidigare (typ rexovent)
och samtliga jag set,har den bortkopplad p.gr. av kostnaden

F
gunjo skrev:
Har kört ett Renovent M300 i vårt hus på 104 m^2 i ett år nu. Är nöjd, och tycker det är smidigt med konstantflödesinställning på 3 lägen. Nackdelen är den torra luften under vintern och att den sänker tilluftsflödet för att frosta av när det blir kallt ute. Vi hade runt 20% rel. fuktighet som höjts till 30% med luftfuktare. Jag skulle nog överväga förvärmare för att undvika att tilluften stannar av helt (vilket den gör för oss när det kryper neråt -20..)
Har du dåligt med isolering på frånluftsrören? Visst går den över i avfrostningsläge då och då när det är kallt ute men att den helt stryper tilluften under några längre perioder känner jag inte igen. Det är flera steg på avfrostningen så vanligtvis så sänker den tilluftsflöden och ibland så gasar den på med frånluften.

Ja, på vissa ställen är det inte helt optimalt med isolering pga låg taklutning och trånga utrymmen. Men har inte märkt att frånluftstempen har sjunkit så mycket. Jag har inte helt koll på avfrostningsmekanismen, vad ska man förvänta sig när det tex är -20 på uteluft och +18 på frånluft? Hur mycket behöver tilluften sänkas för att undvika frost?

F
gunjo skrev:
Ja, på vissa ställen är det inte helt optimalt med isolering pga låg taklutning och trånga utrymmen. Men har inte märkt att frånluftstempen har sjunkit så mycket. Jag har inte helt koll på avfrostningsmekanismen, vad ska man förvänta sig när det tex är -20 på uteluft och +18 på frånluft? Hur mycket behöver tilluften sänkas för att undvika frost?
Den kommer alltid att frysa, det är ett bevis för att den är effektiv. Men jag har haft delvis strypning av tilluftsflödet under perioder, tex att den kör så 20-30 minuter för att sen återgå till normaldrift. Väldigt sällan den helt stryper tilluftsflödet. Jag har ingen statistik på hur ofta den behöver avfrosta.

Vi har ingen luftfuktare och har precis som du ca 20% RF. Det fatum att du fuktberikar luften bidrar naturligtvis till mer isbildning i HEXen.

Så den "sanningen" att en luftfuktare är billig i drift kanske inte är hela sanningen vid minusgrader?

Isbildningen är ofrånkomlig i den typen av VVX, och uteluftens RH under vintern är låg,
förr befuktade man i större anläggningar,men det förekommer knappast nu.det blir problem.
En rot VVX har inte problem med isbildning och har nästan lika bra återvinning.

Ska man i ett modernt funkishus med stora delar öppen planlösning gå efter kvm på boytan eller mer på kubikmeter? Ställer denna fråga för att takhöjden blir enorm på vissa ytor (ca 6meter) Vilket FTX aggregat vöre bäst för 195kvm funkishus med den planlösningen? Har 5 rum. 3 badrum/wc:n. plus 1 kök.

Har fjärrvärme som uppvärmningsystem. behövs vattenpaketet? Ska jag välja Roterande eller Motsröms VX?

Visst borde takhöjden ha betydelse men ärligt talat ser man mest att dimensioneringen baseras på kvm. Vad gäller roterande eller moströms växlare så finns det för- och nackdelar med båda så det beror helt på vem du frågar. Personligen har jag valt roterande (Östbergs Heru) pga bättre årsverkningsgrad och inget behov av dränering.

Vattenpaket kan absolut vara en god idé när man har "billigt" varmvatten. För man vill ju gärna ha upp temperaturen de där graderna som förloras för att få full komfort. Jag ångrar att jag inte installerade vattenpaket samtidigt eftersom jag har bergvärme.

Här finns ett formulär för att sortera ut olika typer av FTX.
http://www.soliduct.com/products_finder.php

Naturligtvis finns det även fler leverantörer än Östbergs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.