19 232 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Val av familjebil - behöver lite råd och tips
Om man har barn som närmar sig 16 år ska man tänka på att det snart är dags för övningskörning.
Jag tycker det är dumt att övningsköra med en automatväxlad bil, eftersom det tar tid att få det manuella växlandet att sitta i ryggmärgen. Att köra automatväxlad bil lär man sig snabbt, men jag tror det är smartast att vänta tills man har tagit körkortet. Då används all övningskörning till att nöta in den manuella växlingen.
Jag tycker det är dumt att övningsköra med en automatväxlad bil, eftersom det tar tid att få det manuella växlandet att sitta i ryggmärgen. Att köra automatväxlad bil lär man sig snabbt, men jag tror det är smartast att vänta tills man har tagit körkortet. Då används all övningskörning till att nöta in den manuella växlingen.
Så länge manuell växel är det vanligaste är b_hasses tanke definitivt klok. Vår dotter fyller strax 15 och vi var på väg att byta V70:n, men så blev mitt pendlingsjobb fast och så kom vi på detta med övningskörningen. Nu får hon övningsköra i en manuell V70, som är helt omöjlig på finkörning, en buss har bättre svängradie...
Det blir en dröm för henne att få köra en automat-Passat sedan :-D
Det blir en dröm för henne att få köra en automat-Passat sedan :-D
Jag börade min övningskörningskarriär i en automatväxlad bil. Det tyckte jag var bra. Då kunde jag ta de första stapplande stegen i trafiken utan att behöva fundera på dragläge, växlar och motorstopp. Det var nervöst nog som det var.
Men det bygger naturligtvis på att man har tillgång till en andra bil där man kan fortsätta skolningen med manuell växellåda
Men det bygger naturligtvis på att man har tillgång till en andra bil där man kan fortsätta skolningen med manuell växellåda
Jag övningskörde i min Firebird med manuell låda, och min Mercedes S-klass automatare.
Att bara ha en automatbil att övningsköra i vore helkasst.
En Firebird gen4 är dock rätt hopplös att backa med då sikten är skitkass bakåt.
Att bara ha en automatbil att övningsköra i vore helkasst.
En Firebird gen4 är dock rätt hopplös att backa med då sikten är skitkass bakåt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spraymåla luckor - val av teknik
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Thermex fläkt med välvd glashuv - Byta glas?
Ventilation -
Val av klinkers - oisolerad betonggolv
Golv -
Ballingslöv vs IKEA vs platsbyggt - kvalitet och monteringskostnad
Kök