19 232 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Val av familjebil - behöver lite råd och tips
Vi (familj med två barn i barnstol) kör en Citroën C5 kombi just nu, men nästa bil blir troligen en 5+2 MPV, typ Ford S-Max, Renault Grand Scenic, Citroën C4 Picasso eller liknande. MPV:erna är smarta och flexibla bilar, man kan antingen åka många personer bekvämt, eller tränga in hela familjen och ta en massa bagage, eller ta hela familjen och svärföräldrarna med på utflykt. Samtidigt är MPV:erna inte mycket dyrare än en vanlig kombi, och betydligt billigare än en buss. Har man behov av en massa packning får på semestern lägger man på takboxen eller hänger på ett släp.
Jag har kollat efter en C4 picasso med gashydralisk fjädring om det nu finns. Har det på nuvarande C5:an och ger bilen bra komfort. Dessutom kan man höja markfrigången och ta sig fram på gropiga och besvärliga vägar, i djup snö mm. Jag tycker att C4 picasso är riktigt snygg.
Åk ut till Upplands-Bro och kolla på denna. Den fixar er kravlista och ett av önskemålen. Enda nackdelen är att drag saknas.
Jag har kollat efter en C4 picasso med gashydralisk fjädring om det nu finns. Har det på nuvarande C5:an och ger bilen bra komfort. Dessutom kan man höja markfrigången och ta sig fram på gropiga och besvärliga vägar, i djup snö mm. Jag tycker att C4 picasso är riktigt snygg.
Åk ut till Upplands-Bro och kolla på denna. Den fixar er kravlista och ett av önskemålen. Enda nackdelen är att drag saknas.
Jo bredden är väl lite sådär men så är det ju tyvärr på typ alla normalstora bilar.pjodden skrev:
Om man går upp till en buss eller usa suv så blir det ju bättre men då blir annat sämre istället.
Hej!
Jag vill slå ett slag för mitsubishi outlander!
Vi väntar på att nummer två ska anlända vilken dag som helst nu och hade tidigare en Saab 9-3 SC som var för liten. Då jag själv är ganska lång gick jag igenom en diger lista med bilar innan vi hittade något som funkade som hade tillräckligt stort baksäte för att kunna ha en 2 åring bakom förarsätet. Hade även krav på automat och möjlighet till avstängning av airbag fram vilket t.ex gjorde att Honda CR-V inte funkade.
Hittade en 10a som gått lagom långt med hyfsad utrustningslista, nu känns den inte riktigt lika "premium" som Saaben men efter någon månad och 200 mil körning är vi riktigt nöjda!
Jag vill slå ett slag för mitsubishi outlander!
Vi väntar på att nummer två ska anlända vilken dag som helst nu och hade tidigare en Saab 9-3 SC som var för liten. Då jag själv är ganska lång gick jag igenom en diger lista med bilar innan vi hittade något som funkade som hade tillräckligt stort baksäte för att kunna ha en 2 åring bakom förarsätet. Hade även krav på automat och möjlighet till avstängning av airbag fram vilket t.ex gjorde att Honda CR-V inte funkade.
Hittade en 10a som gått lagom långt med hyfsad utrustningslista, nu känns den inte riktigt lika "premium" som Saaben men efter någon månad och 200 mil körning är vi riktigt nöjda!
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
Tacksam för alla svar hittills
Förstår att familjebussar är praktiska, men som sagt så är vi inte riktigt redo att ta det steget ännu... känns dessutom som att man förlorar all kvalitetskänsla invändigt när man väljer en familjebuss..
Audi A4 och A6 samt BMW, oavsett hur mycket jag vill ha, blir för dyra inom ramen vi vill förhålla oss till. Tyvärr..
Skulle gärna vilja få höra lite hur Nissan Qashqai, Ford Mondeo/S-Max/C-Max och eventuellt Toyota Verso är att äga. Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Outlander har jag funderat på också (tack henrikpalm för tipset), men lite över vår budget....
C4 picasso (tack för tipset pelpet): känner tyvärr folk som äger en sådan och inte aktuell....
Får väl bli några extra rader på Lotto i helgen
Förstår att familjebussar är praktiska, men som sagt så är vi inte riktigt redo att ta det steget ännu... känns dessutom som att man förlorar all kvalitetskänsla invändigt när man väljer en familjebuss..
Audi A4 och A6 samt BMW, oavsett hur mycket jag vill ha, blir för dyra inom ramen vi vill förhålla oss till. Tyvärr..
Skulle gärna vilja få höra lite hur Nissan Qashqai, Ford Mondeo/S-Max/C-Max och eventuellt Toyota Verso är att äga. Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Outlander har jag funderat på också (tack henrikpalm för tipset), men lite över vår budget....
C4 picasso (tack för tipset pelpet): känner tyvärr folk som äger en sådan och inte aktuell....
Får väl bli några extra rader på Lotto i helgen
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
Mazda 5 då?
Vi har en treåring och tvillingar som är drygt ett år så för tillfället har vi tre bakvända stolar i vår Grand Picasso, en fram och två i baksätet och det funkar väldigt bra. Man kan ju ha alla tre i baksätet men då blir det krångligare att spänna fast mittenbarnet samt att det är skönt att kunna sitta bredvid i bak när man åker hela familjen.Cittran är en 07:a och funkar helt ok. Komforten är riktigt bra. Vi åker sthlm Umeå några gånger/år samt nån fjällvecka och övriga semesterresor så mindre bil känns inte aktuellt. Man lastar riktigt mycket och med takbox så får man tom sikt bakåt. Extrasäten bak är finfint när mormor eller någon annan ska med. Körde även sju grabbar till Åre i vintras. Trångt men det gick!
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Volvo V70 är konstruerad av folk i din situation för folk i din situation. Har själv en Bi-Fuel 2007 men nya modellen som kom 2008 är mer körglad. V70 är bra på allt men inte bäst på något. Men den FUNGERAR. Dvs i -20 startar den och får upp värmen i stolar och kupe snabbt. Defrostern blåser långt ner på rutan så torkarbladen tinar. Baksätet är lätt att fälla. Bakluckan är RAK så du inte trycker ut rutan när du lastar fullt. Och kör du långt är väghållningen rimlig. Och sätena skäna att sitta i. V70 är en bil du kan ha tills barnen är vuxna.
Sedan finns tillbehör överallt på Blocket och bilen är lätt att serva. Fråga dig själv varför V70 säljer så bra. Ok, jag är kraftigt partisk eftersom jag arbetar på Volvo PV, men jag kör även märket så det är inte bara snack.
Sedan finns tillbehör överallt på Blocket och bilen är lätt att serva. Fråga dig själv varför V70 säljer så bra. Ok, jag är kraftigt partisk eftersom jag arbetar på Volvo PV, men jag kör även märket så det är inte bara snack.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
XC90 varje dag i veckan. Har tre ungar på 7, 5 och 3 som måste separeras för att bibehålla ordningen och de tre sätesraderna är guld värda. Plus att du får in väldans mycket där bak. Plus att du även med tre sätesrader får plats med 5 matkassar bakom sätena. Och vill du ha tre ungar i barnstol i mellanraden så funkar det. Och den känns väldigt säker och tar sig fram överallt året runt. Och sa jag att du utan problem lastar en tvättmaskin och en massa byggvirke på taket? Bensinarna kan man plocka upp till pris som ger väldigt bra pris/prestanda på affären och då gör det inte mig någonting om jag får betala lite mer för soppan. (De rörliga kostnaderna kontrollerar ju jag med min körning medans kapitalavbränningen vid köp är vad den är).
(Som parentes kör jag en 2008 V8 som jag köpte beggad med 9800 på mätaren. Den ger mig med sex pers i bilen och TUNG packning en förbrukning på 1.24 på långfärd vid en snittfart på 135. Är jag själv i bilen ger den långfärdsmil på 1.02 med samma snitthastighet. Som familjefar tycker jag att en 4 år gammal XC90 var ett suveränt bra val för kombinationen flexibilitet/säkerhet/komfort. Samma sak gäller förmodligen de mindre motoriserade varianterna).
(Som parentes kör jag en 2008 V8 som jag köpte beggad med 9800 på mätaren. Den ger mig med sex pers i bilen och TUNG packning en förbrukning på 1.24 på långfärd vid en snittfart på 135. Är jag själv i bilen ger den långfärdsmil på 1.02 med samma snitthastighet. Som familjefar tycker jag att en 4 år gammal XC90 var ett suveränt bra val för kombinationen flexibilitet/säkerhet/komfort. Samma sak gäller förmodligen de mindre motoriserade varianterna).
Jag kör sedan en månad en Corolla Verso från 2008. Väldigt flexibel i och med att mittersta sätesraden är individuellt justerbara framåt-bakåt, man kan få rejält benutrymme om man vill, men då går det knappt att använda de två extrasätena längst bak. Bilen känns hög, och lite bred, men inte lång. Det märks invändigt genom att bagageutrymme blir nästan obefintligt med alla sju sätena uppe. Jag saknar också lite fiffiga stuvfack i dörrar mm. Mugghållare finns det massor, men inte många luckor eller fack. Men väldigt snål på landsväg, trots sina två ton plus sex pers snittade vi 0,65. I stadstrafik med kallstarter och korta sträckor ligger den runt 0,8. Kan tilläggas att det är 1.8 liters bensinmotorn jag har. Dock känns det som om det kunde behövas en sjätte växel, vet inte om nyare modeller eller andra motoralternativ har det.andypandy72 skrev:
Vi är fem i familjen och den kortaste är 1,70 dvs jag, och hade en V70 som var alldeles för liten för oss. Haft Ford S-max sedan mars- den är toppen. Stor, skön att åka i och köra och nedfällt har vi två säten så om vi vill vara sju så går det oxå. Dessutom köpte vi automatväxlad vilket är jätteskönt.