Mikael_L
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, jag har inget lokalt jordtag. Nu har jag ändå 13 års erfarenhet av detta skydd vilket är rätt så ovanligt när det gäller att uttala sig om hur produkter fungerar i längden. Skillnaden är som natt och dag och det därför jag kan rekommendera skyddet.
Och det placerades i fasadmätarskåpet?

Ungefär hur långa ledningslängder har du till det?

edit:
Nu gjorde jag det helt uppenbara, och följde din länk till tråden du avhandlat detta i förut ..
Och vad finner jag inte då ...
ClasseClas ClasseClas skrev:
Grov/finskyddet installerades i mätarskåpet som sitter på bastun knappt 6-7 meter från huset. Fortums matning till mätarskåpet går via sjökabel och matning från mätarskåp till hus går via markkabel.
:oops: :rofl: :cool: (y)

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A ampz2 skrev:
Jovisst, kombiskydden är säkerligen bra.
Men kanske lite bortkastat med finskyddsnivå ute i mätarskåpet?
Hager spn900 grov+mellan skydd kostar hälften så mycket. Är inte mellanskyddsnivå mer passande i mätarskåpet?

Vattenrören är för övrigt redan anslutna till PE via både varmvattenberedaren och vattenpumpen. Men tydligen räcker det inte till.
Så att du ser vilka skydd som var på tal kan vi titta på några bilder där de sitter i ett sammanhang och gör god nytta. Tänkte göra en tråd kring denna hobbyinstallation av solceller, reservkraft, produktion- konsumtionssäkringar mm vid tillfälle men just skydden kan vi se på här.

Skydden placerat vid nätmatning och mycket lågimpedivt "jordade" på montagestället. Dessutom med in/ut kopplat direkt och dessutom i 90 grader omriktat.

Elektriskt skydd installerat i skåp med märkningar för solcellsanläggning och reservkraftsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helheten av fördelningen är valt ett markskåp fritt för egen inredning, intag reservkraft på sidan.

Metallskåp för elinstallation märkt med "Kabeldon", placerat utomhus mot en röd trävägg, med skyddsrör och jordning.
Skapa konto

I detta fallet finns av olika anledningar även ett bra jordsystem det skadar inte heller i fallet SPD trots allt.

Jordningssystem för hobbyinstallation av solceller med kopparledare monterade på en stolpe och isolerade i gult rör vid marken.
Skapa konto

• Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
C
Har ungefär samma funderingar som TS och tänker spontant när man tittar på GARO och Elronds kombiskydd att de inte är uppbyggda med utbytbara patroner. Inte för att patronerna är så mycket billigare än ett nytt skydd, men som händig icke-elektriker skulle man ju uppskatta att slippa ringa in en elektriker om skyddet skulle slås ut. Med ED250 sitter dessutom alla "poler" i samma kapsling, så det blir ju en dyr historia. Men skydden kanske är tåligare än vad som ofta förespeglas?

Likaså när det gäller larm/övervakning. Hur tänker ni där? Man springer ju inte och kollar i mätarskåpet särskilt ofta, så det kanske skulle vara bra med någon sorts extern indikering på utslaget skydd?

C cpalm skrev:
Har ungefär samma funderingar som TS och tänker spontant när man tittar på GARO och Elronds kombiskydd att de inte är uppbyggda med utbytbara patroner. Inte för att patronerna är så mycket billigare än ett nytt skydd, men som händig icke-elektriker skulle man ju uppskatta att slippa ringa in en elektriker om skyddet skulle slås ut. Med ED250 sitter dessutom alla "poler" i samma kapsling, så det blir ju en dyr historia. Men skydden kanske är tåligare än vad som ofta förespeglas?

Likaså när det gäller larm/övervakning. Hur tänker ni där? Man springer ju inte och kollar i mätarskåpet särskilt ofta, så det kanske skulle vara bra med någon sorts extern indikering på utslaget skydd?
Om du väljer de enpoligt byggda skydden som varit uppe här och av rejälare typen är de mycket tåliga så i normalfallet osannolikt med utbyte. Och vad skulle hindra den händige där? De utbytbara naturligt i de flesta utföranden klenare och då passar det ju bra med enkelt byte, som sagt inte gratis så varför inte välja ett steg upp direkt.

Vill man ha övervakning får man välja typer som har signalkontakt inte fel då ett skydd en tid efter en påfrestning kan överhettas och ge upp. Att man kollat i närtid efter någon känd smäll hjälper alltså inte alltid.

C
GK100 GK100 skrev:
Och vad skulle hindra den händige där?
Ja, det var väl elsäkerhetslagen och auktorisationskravet jag tänkte på förstås :)
Men formellt sett kanske även byte av patron kräver auktorisation(?)

De utbytbara naturligt i de flesta utföranden klenare och då passar det ju bra med enkelt byte, som sagt inte gratis så varför inte välja ett steg upp direkt.
Tja, det finns ju verkligen alla möjliga varianter när man kollar. De som bygger på gnistgap, med eller utan låg restspänning, beskrivs ibland som i princip oförstörbara så där kanske det är onödigt med patroner. Men kombiskydd typ ED150 med MOV är känsligare om jag förstått det rätt. Men de kanske i praktiken håller mer eller mindre i evigheter ändå?

Vill man ha övervakning får man välja typer som har signalkontakt inte fel då ett skydd en tid efter en påfrestning kan överhettas och ge upp. Att man kollat i närtid efter någon känd smäll hjälper alltså inte alltid.
Ja precis, tänkte mer hur man ordnar med signaleringen? Någon saftblandare på mätarskåpet som tänds, eller drar man in en signalledning till huset, eller hur går det till rent praktiskt?

C cpalm skrev:
Ja, det var väl elsäkerhetslagen och auktorisationskravet jag tänkte på förstås :)
Man skulle väl kunna se det som reparation/service av maskin... Vilket inte är behörighetskrävande. Men klar gråzon!
C cpalm skrev:
Tja, det finns ju verkligen alla möjliga varianter när man kollar. De som bygger på gnistgap, med eller utan låg restspänning, beskrivs ibland som i princip oförstörbara så där kanske det är onödigt med patroner.
Precis. Lite därför jag startade tråden.

Eftersom det eventuellt induceras tiotusentals volt på den ca 30meter långa kortslutna PE-slingan: Elcentral-Varmvattenberedare-Diskbänk-Elcentral, med tanke på att det slår blixtar från eluttaget till diskbänken, så undrar jag hur mycket som kan induceras i ledningen mellan mätarskåpet och huset...
Det finns kanske en poäng i att göra enligt gammalt och bara sätta ett rejält gnistgap i mätarskåpet, och sedan mellanskydd i huset.

Det finns många åsikter om modeller och fabrikat. Men kanske lite magert med fakta.

Det kanske rent av är så att precis vilket överspänningsskydd som helst löser problemet. Vem vet! :)

Jag ska iaf. försöka få kontakt med något hos nätägaren som kan säga vilken slags skydd som finns på deras sida. Vart deras jordtag sitter, och om det finns gnistgap vid transformatorn eller längre bort på linjen. Och om 20-30cm blixtar från eluttag verkligen är normalt ifall deras gnistgap fungerar som de ska...

A ampz2 skrev:
Man skulle väl kunna se det som reparation/service av maskin... Vilket inte är behörighetskrävande. Men klar gråzon!

Precis. Lite därför jag startade tråden.

Eftersom det eventuellt induceras tiotusentals volt på den ca 30meter långa kortslutna PE-slingan: Elcentral-Varmvattenberedare-Diskbänk-Elcentral, med tanke på att det slår blixtar från eluttaget till diskbänken, så undrar jag hur mycket som kan induceras i ledningen mellan mätarskåpet och huset...
Det finns kanske en poäng i att göra enligt gammalt och bara sätta ett rejält gnistgap i mätarskåpet, och sedan mellanskydd i huset.

Det finns många åsikter om modeller och fabrikat. Men kanske lite magert med fakta.

Det kanske rent av är så att precis vilket överspänningsskydd som helst löser problemet. Vem vet! :)

Jag ska iaf. försöka få kontakt med något hos nätägaren som kan säga vilken slags skydd som finns på deras sida. Vart deras jordtag sitter, och om det finns gnistgap vid transformatorn eller längre bort på linjen. Och om 20-30cm blixtar från eluttag verkligen är normalt ifall deras gnistgap fungerar som de ska...
Ja vore intressant om du pratar med nätägaren och kommer igen med resultatet här. De ska se till att du inte utsätts för såna överspänningar du beskriver.

Sen kan ett tips för din egen del vara att sätta dig in lite i elteknik allmänt så du inte behöver gissa och spekulera så mycket. Det induceras inget i den storleksordningen sträckan inom din anläggning och sån koppling är relativt energifattig. Och av samma anledning är ofta när nätet tagit hand om sitt de tidigare nämnda kombiskydden perfekta val. Det har ju vaknat lite trådar på temat nu har du kollat i dem? Är inget konstigt kring detta och ska bara lite fackmässigt anpassas i de olika fallen så är det helt odramatiskt och ingen voodoo.

C cpalm skrev:

Tja, det finns ju verkligen alla möjliga varianter när man kollar. De som bygger på gnistgap, med eller utan låg restspänning, beskrivs ibland som i princip oförstörbara så där kanske det är onödigt med patroner. Men kombiskydd typ ED150 med MOV är känsligare om jag förstått det rätt. Men de kanske i praktiken håller mer eller mindre i evigheter ändå?

Ja precis, tänkte mer hur man ordnar med signaleringen? Någon saftblandare på mätarskåpet som tänds, eller drar man in en signalledning till huset, eller hur går det till rent praktiskt?
Det legala kring det finns nog andra avdelningar som kan roa sig med, går säkert få patronbyte otillåtet då också :)

Sen är det ju som sagt inte frekventa byten av de kraftigare enpoliga skydden. Betydligt vanligare för de som är byggda för utbytbarhet tex patrontypen. Och nivån gnistgap kan man överlåta till nätägaren det är där de ev hör hemma i särfall. Normalt tas det omhand via ventilavledare på mellanspänningsnivå vid trafo dvs typ MOV.

Och signalkontakter är nog lämpliga att använda lokalt med en egen liten krets och någon indikering. Inget att dra iväg med eller koppla mot känslig utrustning då krävs ju strax skydd för den delen också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja vore intressant om du pratar med nätägaren och kommer igen med resultatet här. De ska se till att du inte utsätts för såna överspänningar du beskriver.

...
Det ligger även i nätägarens intresse att skydda sin transformator från alltför stora överspänningar! Om de har avledare som lagt av, eller inte är lämpligt placerade, så vill de gärna veta om detta.

Hur lång sträcka är marken så "torr" som Du beskriver, dvs hur lång blir en jordkabel som följer linjen och hittar vettig jordning i lite fuktigare mark än urberget? Anlagt jordtag vid transformator kan/bör/skall kontrollmätas med viss regelbundenhet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det ligger även i nätägarens intresse att skydda sin transformator från alltför stora överspänningar! Om de har avledare som lagt av, eller inte är lämpligt placerade, så vill de gärna veta om detta.

Hur lång sträcka är marken så "torr" som Du beskriver, dvs hur lång blir en jordkabel som följer linjen och hittar vettig jordning i lite fuktigare mark än urberget? Anlagt jordtag vid transformator kan/bör/skall kontrollmätas med viss regelbundenhet.
Marken är mager och har mindre än 1m till bergggrunden (kalksten) flera hundra meter, eller rent av kilometer, åt alla håll. Berget går upp i dagen på flera platser.
Vet inte vilket slags jordtag de lyckats få till vid transformatorn. Eller om de har något jordtag alls. Men det hoppas jag verkligen...

A ampz2 skrev:
Marken är mager och har mindre än 1m till bergggrunden (kalksten) flera hundra meter, eller rent av kilometer, åt alla håll. Berget går upp i dagen på flera platser.
Vet inte vilket slags jordtag de lyckats få till vid transformatorn. Eller om de har något jordtag alls. Men det hoppas jag verkligen...
Jordtaget kan som sagt ligga en bit bort, då krävs givetvis en lina längs med linjen fram till stationen. Seriemotståndet i den linan adderar sig dock till jortdtagsresistansen, vilket inte är i positiv riktning...

• Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
C
Lånar tråden och spinner vidare med lite konkreta frågor...
Om man nu skall installera Elronds ED150. Har ett Garo GUM-1 mätarskåp som matas med en ALUS 50/50.
1. Var placeras skyddet fysiskt? För vissa skåp är platsen markerad i Garos dokumentation, men inte för GUM-1. Antar att man måste sätta det i "apparatraden" längst upp i skåpet? Finns en knockout på vänster sida i skåpet som är markerat som plats för överspänningsskydd för andra varianter av skåp, men det är dessutom bara 4 eller 5 moduler, och 3xED150 behöver ju 6 moduler.
2. Var placeras skydded elektriskt? Garos schema visar två placeringar av överspänningsskydd - före mätarsäkringen och efter huvudbrytaren, dvs. efter mätarsäkring, mätare och huvudbrytare.
3. Vilken dimension på kopplingstrådarna? Elronds dokumentation är lite otydligt i det avseendet. Där står "Kablarna till och från skydden skall ha samma area som befintliga kablar, min 6 mm2, max 50 mm2." samt i nästa stycke "Kabeln till jord ifrån skyddet måste vara minst 16 mm2".

Längst upp blir väl bra, du har väl gott om ledig plats där.
De skydd du installerar ska sitta efter mätaren. Före mätare ska du inte greja med något för det är vanligen nätägarens servis.
Den frågan torde lösa sig naturligt då faser och skyddsledare helst ska passera via överspänningsskydden, dvs trådarna bara "mellanlandar" på dess terminaler. Typ så här fast gärna ännu tightare om det går.
Schematisk illustration av elinstallation med överspänningsskydd och anslutningar markerade som F1, F2, L1, L2, L3, N, PE, EBB.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Vilken dimension på kopplingstrådarna?
Det viktigaste är faktisk att få så korta trådar som möjligt, ty låg induktans är viktigt, och grövre kabel har högre induktans, och längre kabel har högre induktans.

Det fungerar troligen utmärkt med 6-16mm2 ledare, men så korta längder som möjligt.

Resistans är inte så väldigt viktigt egentligen, under den extremt korta pulsen som kommer av blixturladdningen så hinner inte ens 6mm2 bli så speciellt varma, om de tar skada så är det antagligen redan kört ändå p.g.a. en extremt hög blixtenergi ifrån en mer eller mindre direktträff.

Men blixten har extremt brant spänningsflank, så håller man inte ner induktansen så mycket det bara går så får man en hög initial spännings-spik, innan "strömmen hinner ifatt".

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Längst upp blir väl bra, du har väl gott om ledig plats där.
Njae, jag har två utgående huvudledningar och kommer inom kort att lägga till ytterligare två, sen sitter ju huvudbrytaren där i GUM-1, så jag behöver platsen till huvudsäkringar. Idealet vore väl kanske att bygga om skåpet till ett farmarskåp, alternativt byta skåpet.

De skydd du installerar ska sitta efter mätaren. Före mätare ska du inte greja med något för det är vanligen nätägarens servis.
OK, det var så jag tänkte mig, men blev lite osäker när jag kollade Garos schema.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det viktigaste är faktisk att få så korta trådar som möjligt, ty låg induktans är viktigt, och grövre kabel har högre induktans, och längre kabel har högre induktans.
Kortast möjliga trådar är jag med på. Men ju klenare desto bättre är jag inte riktigt med på. Varför skriver Elrond att jordtråden skall vara minst 16mm2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.