Jag funderar på ett överspänningsskydd att montera i fasad-elskåp på enfamiljshus.
Detta på bilden är av fabrikat Citel av Typ 2. Alltså ett mellanskydd.
Uc anges till 255 Volt på det. Men elnätsbolaget får leverera upp till spänningen 255,3 Volt.
Då kanske det löser ut? Det finns liknande som har Uc 275 Volt, kanske bättre att montera?
Jag tänker att man måste ha litet marginal från fasspänningen(märkvärde 230 Volt) till överspänningsskyddets utlösningsspänning.
Uc = högsta kontinuerliga spänning.
När ett överspänningsskydd löser ut smälter väl 1 eller fler huvudsäkringarna av?
Uc anges till 255 Volt på det. Men elnätsbolaget får leverera upp till spänningen 255,3 Volt.
Då kanske det löser ut? Det finns liknande som har Uc 275 Volt, kanske bättre att montera?
Jag tänker att man måste ha litet marginal från fasspänningen(märkvärde 230 Volt) till överspänningsskyddets utlösningsspänning.
När ett överspänningsskydd löser ut smälter väl 1 eller fler huvudsäkringarna av?
Redigerat:
Jag skulle säga att Uc står för för när överspänningsskyddet aktiveras. Vid mindre överspänning löser inte säkringen. Utan ÖS leder ner överspänningen till jord/neutral.A Arnodt skrev:Jag funderar på ett överspänningsskydd att montera i fasad-elskåp på enfamiljshus.
Säkringen kan kan lösa ut fast vid kraftigare överspänningar typ blixt.
Man skall vara lite försiktig med att se dessa som överspänningsskydd snarare än transientskydd då de inte tål icke-transient överspänning.
Min uppfattning är att 275 V är standardvalet i vanliga 230V-anläggningar. Tror att rekommendationen är att nivån skall vara minst 15% över nominell spänningsnivå.
Min uppfattning är att 275 V är standardvalet i vanliga 230V-anläggningar. Tror att rekommendationen är att nivån skall vara minst 15% över nominell spänningsnivå.
Ja det är vettigt så man inte får en lavineffekt termiskt om man ligger lite för nära Uc. Nu är det ju inte farligt om termosäkringen funkar men onödigt att behöva byta och valet av lite högre spänning ändå betydelselöst för fallen man skyddar sig mot.
Uc är den högsta kontinuerliga driftspänningen.
Se elinstallationsreglerna 534 där det framgår att den ska vara:
Uc ≥ (1,1*400)/✓3 för TN-system där skyddet är anslutet mellan fas och jord.
För skydd mellan faser blir det ett annat värde.
Se elinstallationsreglerna 534 där det framgår att den ska vara:
Uc ≥ (1,1*400)/✓3 för TN-system där skyddet är anslutet mellan fas och jord.
För skydd mellan faser blir det ett annat värde.
Men nätspänningen Uc är inte ständigt fix och konstant exakt 230 Volt. Mäter man mellan två faser är ofta spänningen högre än 400 Volt, kan t.ex. vara 415 Volt. Elnätsbolaget har väl tillåtelse att levererar ända upp till 444 Volt mellan faserna?
Det finns ingen anledning att välja skyddet med Uc så nära gränsen även om det åtminstone med vettiga fabrikat är ok. Det du hellre bör titta på är prestandan vid tex normpulser och då restspänningen och energitålighet osv. Båda du visar verkar rimliga sett till databladen så välj du vilken du tycker passar bäst tex pris.A Arnodt skrev:
Du som verkar ha solceller kan som många andra ligga i högre intervallet för spänning vid större inmatning. Det kan peka mot att välja typer med högre Uc.
Därav faktorn 1,1 i @avh67f s formel.A Arnodt skrev:
Uc = "clamping voltage" = spänningsnivå när skyddet börjar kortsluta.
Det avser alltså inte skyddets "arbetsspänning", och det måste därav finnas en marginal. Som enligt min uppfattning bör ligga något över de 10% som är den tillåtna nätspänningsvariationen.
Till saken hör också att skyddets faktiska beteende inte är 100% idealiskt.
cpalm,
Jamen, då har man ingen marginal alls till överspänningsskyddets utlösningsspänning 255 Volt.
Formel 1,1 x 400 / 1,732 = 254,0 Volt. Elnätsbolaget får ju leverera upp till 255,3 Volt och elkund kan inte klaga på det, då inom tillåten gräns.
En unka Volts marginal till utlösningsspänningen verkar ganska knapert och vågat.
Ett tack till GK100 för inlägg.
Jamen, då har man ingen marginal alls till överspänningsskyddets utlösningsspänning 255 Volt.
Formel 1,1 x 400 / 1,732 = 254,0 Volt. Elnätsbolaget får ju leverera upp till 255,3 Volt och elkund kan inte klaga på det, då inom tillåten gräns.
En unka Volts marginal till utlösningsspänningen verkar ganska knapert och vågat.
Ett tack till GK100 för inlägg.
Redigerat:
Det finns givetvis ytterligare marginaler varistorerna kommer inte börja leda ohejdat vid 256 V. Det som kan hända vid lite tveksamma fabrikat är att Uc inte ligger så till gentemot uppgett värde att det utan problem ska kunna ligga vid den spänningen obegränsad tid.A Arnodt skrev:cpalm,
Jamen, då har man ingen marginal alls till överspänningsskyddets utlösningsspänningen 255 Volt.
Formel 1,1 x 400 / 1,732 = 254,0 Volt. Elnätsbolaget får ju leverera upp till 255,3 Volt och elkund kan inte klaga på det, då inom tillåtlig gräns.
Läckströmmen vid Uc ska inte ge så stor förlusteffekt att lavineffekten termiskt som är vanligt fel ska kunna starta. Om skyddet vid något tillfälle kommer behöva verka ligger man sämre till med den mindre marginalen där ofta sk följeström kan värma komponenterna en del och sen spänningen på gränsen efteråt ger smygande haveri.
Så välj du skydd med 275 V det är också på rätt håll sett till övriga data för dem. Har du haft problem med överspänning, åska osv eller är det rent förebyggande?
Detta överspänningsskydd av Typ 2, jag tittar på, är tänkt för bekant, och att monteras i hans fasadelskåp, där serviskabeln kommer in. Han hade blixtnedslag i närområdet, kanske någon km bort och då förstördes internetrouter och kommunikationskortet i växelriktaren för solcellsanläggningen. Han hade nätverkskabel mellan internetroutern och växelriktarens kommunikationskort(man kan annars köra via WiFi, men han körde inte via WiFi). Enfamiljshuset är i ett villakvarter och serviskabeln från elnätsbolaget är markförlagd. Tydligen är det inget annat än internetrouter och kommunikationskort som skadats i huset. Så litet konstigt med skadorna på internetrouter och kommunikationskortet. Så överspänningen som kommit måtte ha kommit via elnätsbolagets serviskabel.
Har inte elnätsbolagen överspänningsskydd i sin transformatorstation så att de inte matar ut otillåtna överspänningen till elkunderna och förstör deras elapparater? Matar elnätsbolaget ut otillåtet hög spänning blir de väl ersättningsskyldiga.
Har inte elnätsbolagen överspänningsskydd i sin transformatorstation så att de inte matar ut otillåtna överspänningen till elkunderna och förstör deras elapparater? Matar elnätsbolaget ut otillåtet hög spänning blir de väl ersättningsskyldiga.
Redigerat:
Var får du 255,3 V ifrån?A Arnodt skrev:
Toleransområdet är 230 +/- 23V eller +/- 10% om man så vill.
230 + 23 = 253 V.
(1,1*400)/✓3 = ~254 V.
Så det finns en (minimal) marginal, men min uppfattning är som sagt ändå att du i enlighet med etablerad praxis bör välja 275V-skydden.
cpalm,
255,3 Volt kommer från normen SS-EN50438 SEK TK8 för Sverige, skyddsinställningar som gäller elproduktionapparat(t.ex. elnätsansluten växelriktare för solcellsanläggning) när den automatiskt ska koppla bort sig från allmänna elnätet.
Det är överspänning Steg 2, 255,3 V och < 60 sekunder. Det finns även Steg 1, 264,5 Volt < 0,2 sekunder.
Jag kommer att välja ett överspänningsskydd med Uc = 275 Volt, eftersom känns säkrare. Tack för alla bra inlägg.
Behöver man ett kombi-överspänningsskydd Typ1 + Typ2 i ett fasadelskåp, eller räcker det med enbart Typ2? Typ 1 är ju grovskydd och tar de stora strömmarna.
255,3 Volt kommer från normen SS-EN50438 SEK TK8 för Sverige, skyddsinställningar som gäller elproduktionapparat(t.ex. elnätsansluten växelriktare för solcellsanläggning) när den automatiskt ska koppla bort sig från allmänna elnätet.
Det är överspänning Steg 2, 255,3 V och < 60 sekunder. Det finns även Steg 1, 264,5 Volt < 0,2 sekunder.
Jag kommer att välja ett överspänningsskydd med Uc = 275 Volt, eftersom känns säkrare. Tack för alla bra inlägg.
Behöver man ett kombi-överspänningsskydd Typ1 + Typ2 i ett fasadelskåp, eller räcker det med enbart Typ2? Typ 1 är ju grovskydd och tar de stora strömmarna.
Redigerat:
Normalt efter vad du beskriver om var du ska montera det i någorlunda tätbebyggt område och distributionen markförlagd bör du klara dig bra med dina typ 2. Man kan numera tänka sig att steget typ 1 skulle ta är ordnat i nätet. Nätägarna har krav på att se till nivån om det kan misstänkas vara något känt utsatt läge dock numera mer och mer ovanligt när friledningar i 0,4 kV distributionen är sällsynta fåglar. Regelverket för mätarskåp innehåller ändå krav för plats nätägarens skydd på sin plomberade sida där de ser sig behöva det.A Arnodt skrev:
Klicka här för att svara