Hej!
Jag har satt för en dörr. i en tidigare klädkammare där väggarmatur och strömbrytare suttit ovananför / bredvid dörr. Jag önskar nu ta bort dessa och sätta för med täcklock.
Till strömbrytare går brun + blå sladd in och brun + blå vidare till lampan.
Är detta något jag enkelt kan göra själv eller krävs det att jag tar in elektriker?
Jag har satt för en dörr. i en tidigare klädkammare där väggarmatur och strömbrytare suttit ovananför / bredvid dörr. Jag önskar nu ta bort dessa och sätta för med täcklock.
Till strömbrytare går brun + blå sladd in och brun + blå vidare till lampan.
Är detta något jag enkelt kan göra själv eller krävs det att jag tar in elektriker?
Det enklaste är väl att du kopplar loss strömbrytaren, isolerar ledarna med ex. två Wago-klämmor och sedan sätter ett doslock för dosan (med skruvar).
Vid armaturen kan du sätta en liten kopplingsdosa (kulodosa) och där ansluta ledarna.
Vid armaturen kan du sätta en liten kopplingsdosa (kulodosa) och där ansluta ledarna.
Helst hade jag bara behövt en täcklock där strömbrytaren suttit och helt kopplat ur sladdarna för lampan för att slippa ha en kopplingsdosa mitt på väggen. Kan jag inte bara koppla ur samtliga sladdar ur strömbrytare och dra ur de som leder till lampan och sedan isolerar de två som tidigare lett till strömbrytare med två Wago-klämmor? 
Jo det lär också funka. Passerar neutralledaren dosan för väggbrytaren?ee89 skrev:
Helst hade jag bara behövt en täcklock där strömbrytaren suttit och helt kopplat ur sladdarna för lampan för att slippa ha en kopplingsdosa mitt på väggen. Kan jag inte bara koppla ur samtliga sladdar ur strömbrytare och dra ur de som leder till lampan och sedan isolerar de två som tidigare lett till strömbrytare med två Wago-klämmor?![]()
Ändringar i den fasta elinst. ska utföras av ett auktoriserat elinst.företag.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 498 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 498 inlägg
Kanske denna kan funka över rör utsläppet? https://www.elbutik.se/product.html...GAJNvUCWcmG55ElzvuPXmSqrO-s8IaWBoCmoMQAvD_BwE
Klicka här för att svara