Nej, att ge igen hjälper inte.

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen! Jag tycker fortfarande att ni vänt er till fel myndighet och tror att frågan hade varit löst sen länge (eller i alla fall kommit en bit genom rättssystemet) om ni gått till fogden för särskild handräckning istället.

När grannen nu trappat upp konflikten genom fysiska hinder är ert bevisläge ännu bättre där.

Kontakta allra minst en advokat som kan ge er stöd i om ni gått rätt väg eller ej.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
C
S Saltis skrev:
grusa ett hål i vägen. Grannarna svarade direkt med att sätta upp stängsel mitt över vägen
Så det är nu det har hettat till ordentligt? Antar att ni har begärt handräckning hos kronofogden för att få bort staketet. Som tidigare skrivits hade ni kanske inte behövt ansöka om lantmäteriförrättning, men nu när det är på gång antar jag att det är fastighetsbestämning som ni har sökt. Tillämpligt lagrum är då fastighetsbildningslagen (1970:988) 14 kap. 1 § 1 st: "Lantmäterimyndigheten får genom fastighetsbestämning pröva frågor om [...]huruvida [...] ett servitut gäller och vilket omfång rätten har"
Se även 10 § 1 st: "Kostnaderna för fastighetsbestämning ska fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt."
Ni ska se till att få ett beslut med en beskrivning där det står att servitutet gäller och omfattar rätt att underhålla vägen samt en karta som visar vägens läge. Till kartan bör det finnas en teknisk beskrivning som redovisar punkter som har mätts t.ex. längs vägens mittlinje med ett medelfel på 5 cm.

Skulle lantmäterimyndigheten hävda att servitutet inte gäller biltrafik (osannolikt utifrån vad som hittills framkommit här, för när man på den tiden bildade servitut för gångväg brukade man skriva just gångväg) får ni antingen välja att ta ett beslut som går er emot och sedan överklaga det eller komma med ett yrkande om nytt servitut enligt anläggningslagen (1973:1149) 49 §.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Lantmätaren ringde idag och sa att vi kommer kallas till förättning på plats med grannarna. Tvisten handlar i princip om tolkningen av ordet ”befintlig” väg i ett officialservitut från 60-talet.

Vet någon er vad förättning på plats innebär och vad vi ska tänka på?

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte finska lantmäteriet gör på exakt samma sätt.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
S Saltis skrev:
Lantmätaren ringde idag och sa att vi kommer kallas till förättning på plats med grannarna. Tvisten handlar i princip om tolkningen av ordet ”befintlig” väg i ett officialservitut från 60-talet.

Fråga om det är okej att du filmar. Filma isåfall allt som lantmätaren och grannen säger. Det kommer ju skriftliga besked sedan förståss, men det är inte fel att ha kvar det som sägs på plats också.

Att filma "mötet" kommer knappast att bidra med nått positivt i dom framtida relationerna. Många känner sig mycket obekväma när dom blir filmade och vill absolut inte bli filmade.
Du kan nog vara helt lugn med att LM gör så att allt blir som det ska, oavsett det går någon av dom inblandade emot.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
windestal
Nu verkar ju relationen med denna granne vara rätt körd ändå... Spela in samtal får man göra utan att fråga/informera, så länge man själv är en part i samtalet, även om det givetvis är artigare att informera först. Om nu TS tror att en inspelning kan vara nödvändigt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att filma "mötet" kommer knappast att bidra med nått positivt i dom framtida relationerna. Många känner sig mycket obekväma när dom blir filmade och vill absolut inte bli filmade.
Du kan nog vara helt lugn med att LM gör så att allt blir som det ska, oavsett det går någon av dom inblandade emot.
Nu blir jag nyfiken!
Vad betyder meningen "Fråga om det är okej att du filmar" i ditt huvud?
I mitt huvud betyder det "Fråga om det är okej att du filmar".

För dig som inte förstår ska jag försöka förklara, jag tror att det är kontraproduktivt att filma och därför avråder jag.
Förstår du nu?

S Saltis skrev:

Officialservitut avser en rättighet av väsentlig art t.ex nödvändig biltransport till fastigheten av byggmaterial . Om det kan ske
på annat sätt kan det bli problem . Härskande fastighet skall underhålla vägen.

Ta konfrontationen spela in samtalet och ta sedan med dig en lastbilsförare och be han beräkna mängden lass du behöver och ordna vägen så fort som möjligt och gärna när grannen är på annan ort.
Ju fortare allt klaras av desto fortare går det att gå vidare.
Lycka till känner att du har rätten på din sida.

E elmont skrev:
För dig som inte förstår ska jag försöka förklara, jag tror att det är kontraproduktivt att filma och därför avråder jag.
Förstår du nu?
Nu var det ju du som inte riktigt förstod -- att fråga om det är ok att filma ≠ att faktiskt filma. Om grannen eller lantmätaren protesterar så låter man bli. Sedan kan jag tycka själv att det är lite naivt att generaliserat säga att "LM gör så att allt blir som det ska", för det blir det inte alltid och ibland behöver man engagera sig.

Personligen skulle jag göra ljudinspelning utan att ens ta upp frågan -- blir det "missförstånd" så kan man friska upp minnet och annars låter man det vara. Annars är det bara att hålla sig lugn och professionell som gäller. Låt motparten stå för gapandet.

• Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nu var det ju du som inte riktigt förstod -- att fråga om det är ok att filma ≠ att faktiskt filma. Om grannen eller lantmätaren protesterar så låter man bli. Sedan kan jag tycka själv att det är lite naivt att generaliserat säga att "LM gör så att allt blir som det ska", för det blir det inte alltid och ibland behöver man engagera sig.

Personligen skulle jag göra ljudinspelning utan att ens ta upp frågan -- blir det "missförstånd" så kan man friska upp minnet och annars låter man det vara. Annars är det bara att hålla sig lugn och professionell som gäller. Låt motparten stå för gapandet.
Exakt så. Och verkligen naivt att dels tro att LM garanterat gör allt rätt, dels att tro att allt viktigt som sägs av grannen och LM verkligen kommer med på beslutet man får.

Allt går att vantolka, vilket "elmont" ju tydligt demonstrerat.

• Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.