Nej, det är inte förbjudet i lag men de allra flesta kommuner och sophämteriverksamheter har inskrivet i sina egna verksamhetshandböcker att man inte backar.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
D09
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte förbjudet att backa.
Verkar vara arbetsmiljöverket som markerar vissa gator som chauffören inte får backa på.

Så TS ska egentligen vända sig till arbetsmiljöverket ;)

• Skärmdump från Sveriges Radio med artikel om förbud mot sopbilar som backar på vissa gator i Borås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Grannen kan omöjligt veta när någon behöver vändplatsen. Sedan att han ska flytta båda bilar å båt varje gång någon behöver vändplatsen är orimligt. Ni har ju kostat på en vändplats för att underlätta för trafik att vända på eran väg. Det hade varit billigare för er att bara sluta vägen tvärt direkt efter sista hus så alla måste backa ut från vägen.
Be han flytta sina privata objekt vändplanen omgående så att den går att använnda som det är tänkt från början.
Det gör jag mer än gärna, tro mig. Men grannarna vill inte ”lägga sig i” vet inte va som kommer hända då. De betyder att de skiter i vilket..

Tänker såhär.
1. Behöver prata med ordförande för vägsamfälligheten.

2. Kolla med lantmäteriet vad som står hos dem

3. Kolla med kommunen som hanterar sophämtning. Om de är medvetna om att deras sopbil backar in. Det kanske rentav inte är tillåtet att backa 150m på en sådan väg där barn kan leka.?

4. Vad mer kan man göra?? Som sagt. Han bryr sig inte om vad jag tycker. Finns det inte på papper så kommer han stå kvar.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte förbjudet att backa.
Kan du visa att detta gäller sopbilar på samfällighetetsväg med vändplan?

Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det är inte förbjudet i lag men de allra flesta kommuner och sophämteriverksamheter har inskrivet i sina egna verksamhetshandböcker att man inte backar.
Vart kan man hitta detta gällande sin egen kommun? Förutom att ringa och fråga förstås

Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Kan du visa att detta gäller sopbilar på samfällighetetsväg med vändplan?
Jag kan bara intyga att sopbilen backar snällt ned på min samfällda väg varannan vecka.

Hur tolkar bi dessa föreskrifter? Detta gäller min kommun.

• Diagram över föreskrifter för utformning av vändplatser och vägdimensioner, inklusive mått och radien för svängområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blanda inte in sopåkarna i din konflikt med grannen, de är väl inte problemet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Blanda inte in sopåkarna? Kan du utveckla vad du menar? Dessa är föreskrifter från kommunens hemsida.
Med vänlig hälsning

D Daniel 109 skrev:
Nej, men de är en bra hävstång. Uppenbarligen har TS kommuns sopsväng regler mot backning. Varför inte utnyttja det om föreningen i övrigt viker ner sig mot en granne som tar sig friheter?

Jag säger inte att det här behöver vara det första man gör, men det är något helt annat än att vara emot att kunna tänka sig att utnyttja de kort man har.

De föreskrifterna fåt du gärna hänvisa till. Det var punkt 3 i inlägg 34 jag reagerade på. Det verkar som att du vill att sopåkarna ska få order att inte åka in på er väg. Det tycker jag är en olämplig väg att gå.

Men att hänvisa till vilken standard kommunen vill ha är inte fel. Men i allmänhet accepteras ju en hel del under den nivån så länge det inte blir problem. Det finns tex inga så höga sopbilar vad jag vet.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Jag har inte tänkt eller haft tanken på att skälla på några renhållningsgubbar. Mitt problem ligger i grannen som inte bryr sig om han inte blir ”tvingad”
Hur löser man detta på ett snyggt sätt?

D Daniel 109 skrev:
De föreskrifterna fåt du gärna hänvisa till. Det var punkt 3 i inlägg 34 jag reagerade på. Det verkar som att du vill att sopåkarna ska få order att inte åka in på er väg. Det tycker jag är en olämplig väg att gå.

Men att hänvisa till vilken standard kommunen vill ha är inte fel. Men i allmänhet accepteras ju en hel del under den nivån så länge det inte blir problem. Det finns tex inga så höga sopbilar vad jag vet.
Nu förstår jag vad du syftade på.
Jag menar bara att om han vägrar göra något åt saken. Då bör väll kommunen ha något att säga till om det? I och med att det är deras sopbilar som åker där. ?

Möjligt, men jag skulle inte blanda in kommunen. De kan inte göra mer än att stoppa sopbilarna. Det tror jag inte är något dina grannar uppskattar. Jag skulle inte blandat in kommunen i konflikten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.