Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Om vi vänder på det. Jag hade kanske valt att ställa mina bilar på den vändplanen och avsatt min egen uppfarten till en trevlig uteplats eller vad som helst.. Men så kan jag inte göra. Jag har köpt den tomt jag har köpt då får jag planera enligt mina tomtgränser?
Förutom detta!
Jag har haft många tyngre fordon hos mig som fått vända och vrida och hålla på och ratta på min egen uppfart, just för att vändplatsen är ”upptagen”
Det låter som att du beskriver två bra argument att ta upp med grannen. Ditt första principiella, att samfällighetens vändplan inte är hans eller någon annans privata tomt och det mer praktiska att parkerandet har hindrat och kommer att hindra tyngre fordon. Något mer borde väl inte behövas i argumentväg?

(Förbered dig på en granne som gärna flyttar på sina parkerade bilar så fort tyngre fordon är aktuella. "Inga problem alls, säg bara till!" :) )

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du beskriver två bra argument att ta upp med grannen. Ditt första principiella, att samfällighetens vändplan inte är hans eller någon annans privata tomt och det mer praktiska att parkerandet har hindrat och kommer att hindra tyngre fordon. Något mer borde väl inte behövas i argumentväg?

(Förbered dig på en granne som gärna flyttar på sina parkerade bilar så fort tyngre fordon är aktuella. "Inga problem alls, säg bara till!" :) )
Problemet här är inte principfrågorna! Dessa skiter nog grannen blanka fan i. Just för att han är ett svin.. Därför behövs det finns på ”papper” så att han får flytta på den annars får han kommunen lr ng annat emot sig..
Där hade jag velat visa svart på vitt att du får flytta på ditt pick och flytta in de på din tomt

Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Problemet här är inte principfrågorna! Dessa skiter nog grannen blanka fan i. Just för att han är ett svin.. Därför behövs det finns på ”papper” så att han får flytta på den annars får han kommunen lr ng annat emot sig..
Där hade jag velat visa svart på vitt att du får flytta på ditt pick och flytta in de på din tomt
OK då läste jag din trådstart korrekt trots allt. Du önskar helst en yttre auktoritet som tar grannen i örat. Men de möjligheterna finns inte riktigt med en samfälld väg som denna.

Den vägen som finns att gå är att blanda in Lantmäteriet i denna sakfråga men det tar tid och är dyrt. En annan väg är att bilda en samfällighetsförening (också det via Lantmäteriet) och sen får majoriteten av grannarna plötsligt makt över minoriteten. Då kan styrelsen via samfällighetsföreningen instruera grannen att flytta på dina bilar. Hörsammar inte grannen det så kan föreningen ta hjälp av kronofogden så att bilarna flyttas på.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Finns det något skrivet i anläggnings beslutet att samfälligheten ska syssla med parkeringsverksamhet? Om det inte finns där, så får väl inte samfälligheten upplåta mark för parkeringsändamål och då är det väl klart att medgivande ( även ett tyst sådant) strider mot ändamålet med GA.
Kanske en väg att gå ?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H
http://www.trafiksakerhet.se/parkera-i-vandzon/
47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår
eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa
inte kan föras från platsen,

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det något skrivet i anläggnings beslutet att samfälligheten ska syssla med parkeringsverksamhet? Om det inte finns där, så får väl inte samfälligheten upplåta mark för parkeringsändamål och då är det väl klart att medgivande ( även ett tyst sådant) strider mot ändamålet med GA.
Kanske en väg att gå ?
Man får parkera på vägar. Så det behöver inte upplåtas för parkeringsändamål. Är det inte formellt parkeringsförbud är det ju lite av en bedömning huruvida de är i vägen.

P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske en väg att gå ?
Kanske ännu viktigare är att kontrollera vad det står i anläggningsbeslutet gällande vändplan? Vilken rättighet har VSFF att nyttja vändplanen? Tillhör vändplanen GA? Är det bara ett upplåtelseavtal med berörd fastighetsägare? Är den belastade fastighetsägaren den "besvärliga" grannen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
[länk]
47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår
eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa
inte kan föras från platsen,
Blev inte så mycket klokare på detta uttalande. Så de betyder kanske, att i mitt fall får grannen stå där så länge han inte stör någon annan.?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK då läste jag din trådstart korrekt trots allt. Du önskar helst en yttre auktoritet som tar grannen i örat. Men de möjligheterna finns inte riktigt med en samfälld väg som denna.

Den vägen som finns att gå är att blanda in Lantmäteriet i denna sakfråga men det tar tid och är dyrt. En annan väg är att bilda en samfällighetsförening (också det via Lantmäteriet) och sen får majoriteten av grannarna plötsligt makt över minoriteten. Då kan styrelsen via samfällighetsföreningen instruera grannen att flytta på dina bilar. Hörsammar inte grannen det så kan föreningen ta hjälp av kronofogden så att bilarna flyttas på.
Det finns redan en sådan föreningen. Där har det ju bestämts att platsen är en vändzon, för tyngre fordon som sopbil mm
Problemet är att ingen har gjort något åt hans utbredning. Konflikträdsla va vet jag.
Räcker det inte med att visa upp vad som faktiskt kommit överens om? Innan jag flyttade hit förvisso

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
J Johan41 skrev:
Blev inte så mycket klokare på detta uttalande. Så de betyder kanske, att i mitt fall får grannen stå där så länge han inte stör någon annan.?
Grannen kan omöjligt veta när någon behöver vändplatsen. Sedan att han ska flytta båda bilar å båt varje gång någon behöver vändplatsen är orimligt. Ni har ju kostat på en vändplats för att underlätta för trafik att vända på eran väg. Det hade varit billigare för er att bara sluta vägen tvärt direkt efter sista hus så alla måste backa ut från vägen.
Be han flytta sina privata objekt vändplanen omgående så att den går att använnda som det är tänkt från början.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D09
Kontakta sopbilsfirman och informera om att ni önskar att de slutar backa in :)

använd sedan svaret om att det inte går att vända när du hälsar på grannen.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Det finns redan en sådan föreningen. Där har det ju bestämts att platsen är en vändzon, för tyngre fordon som sopbil mm
Problemet är att ingen har gjort något åt hans utbredning. Konflikträdsla va vet jag.
Räcker det inte med att visa upp vad som faktiskt kommit överens om? Innan jag flyttade hit förvisso
Då gäller det bara att föreningen har sina papper i ordning. Jag säger det för att gamla samfällighetsföreningar ofta inte har sina papper i ordning. Har ni skött samfällighetsföreningen så tar ni ett upp frågan på ett styrelsemöte och beslutar att grannen flyttar på sina bilar från vändplanen. Kanske är det lämpligt att besluta om generellt parkeringsförbud längs vägen? Sätt då upp skylt. Sedan tar ordföranden kontakt med grannen och informerar honom om att nu flyttar han bort bilarna. Gör han inte som han blir tillsagd han inte tar föreningen kontakt med kronofogden för handräckning så att bilarna flyttas. (Särskild handräckning?) Det är nu det visar sig om ni har pappren i ordning för föreningen eller inte. Är det inte skött så händer inget.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Att backa ska inte sopbilar göra, förbjudet. Trots det backade en sopbil i vårt förra område, av någon slags, fel, hänsyn pga att vändplanen var fylld med diverse skräp. Den ena sopkillen blev påbackad av sin soppartner och dog. Bara några månader innan han skulle gå i pension och som han hade massor med planer inför. Partnern tog förstås enormt illa vid sig, de hade kört tillsammans i +10 år. Partnern sa upp sig, men ingen skugga ska falla på honom. Jag kände de båda, bara en kvart innan hade de varit hos mig och fikat. Nu har kommunen och sopföretaget inga som helst undantag för dåliga, hala, ej sandade, trånga vägar utan vändplan. Helt riktigt tycker jag.

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Nej, det är inte förbjudet att backa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.