72 928 läst ·
484 svar
73k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
om du orkar läsa så finns det flera inlägg med hänvisning till domar att NEJ det behöver du inte!Rickard.ag skrev:
Tror du att det även gäller när kommunen lägger all snö från vägen just på trottoaren? I så fall skulle det betyda att det inte bara vara mitt ansvar att hålla trottoaren säker utan också att ta hand om all snö på körbanan utanför mitt hus.
Det jobbet skulle kräva en traktor i L50 storlek (för dom absolut värsta gångerna) och det måste väl ändå vara orimligt att lägga på villaägare.
Jodå gaturenhållningslagen ger kommunen rätt att utöva tillsyn, förelägga att fastighetsägaren åtgärdar, ställa ut viten och dessutom snöröja på den olydige villaägares bekostnad om inget händer. Och dessutom kan kommunen agera så snabbt att överklagande inte stoppar processen.P polaris78 skrev:
Här är lagrummet:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...14-med-sarskilda-bestammelser-om_sfs-1998-814
Det händer inget förrän någon skadar sig, och det finns det massor av ärenden/domar om.P polaris78 skrev:Ja det är många kommuner som håller på med det där tramset att försöka lasta över deras ansvar på fastighetsägare men det verkar ju handen på hjärtat inte hända speciellt mycket i dom fall fastighetsägaren fullständigt skiter i det.
Av dom villaområden jag åker i så ser man kanske 1 på 25 i bästa fall som faktiskt skottar sin trottoar och bryr sig ,resten skiter i det..
Så om man vänder på det ja kommunen kan lasta över ansvaret pga nån knasig gammal lag som troligen borde tagits bort sen länge..
Men finns det några fungerande lagar att använda emot dom som inte gör sin snöskottning?
Och finns det några rättsfall där det utredits hur detta ska gå till och inom vilken tidsfrist osv.
Man lär som vanligt inom lagar och regler skilja på helt utryckligen lagligt och sen en stor gråzon och sen i andra änden där det finns fungernade straff och påföljder för dom som bryter mot lag eller regel. Där kommer ju även straff in i bilden vad som kan utdömmas som straff.
Med tanke på hur det ser ut i dom flesta villakvarter så kan vi nog enas om att det händer inte speciellt mycket för att folk skiter i att skotta och sanda trottoaren.. Så att springa runt som privatperson och granne påpeka detta kommer nog inte leda till så mycket positivt tyvärr.
Nej just i det fallet slipper fastighetsägaren ansvar enligt de gamla rättsfallen som refererades i tråden. (Jag har inte själv kollat upp dessa utan litar okritiskt på skribenten som refererade till dessa.) Så plogar kommunen upp snö på trottoar/gångbana så slipper fastighetsägaren ansvar för att röja bort det. Det tar ju dock inte bort fastighetsägarens ansvar att ta bort den naturliga snön som har fallit där.Rickard.ag skrev:
Tror du att det även gäller när kommunen lägger all snö från vägen just på trottoaren? I så fall skulle det betyda att det inte bara vara mitt ansvar att hålla trottoaren säker utan också att ta hand om all snö på körbanan utanför mitt hus.
Det jobbet skulle kräva en traktor i L50 storlek (för dom absolut värsta gångerna) och det måste väl ändå vara orimligt att lägga på villaägare.
Och inte bara skadar sig, hon ska också orka driva ett skadeståndsmål där bevisbördan ligger på den som skadat sig att visa att fastighetsägaren har varit vårdslös. Dagens fotomöjlighet gör förvisso det enklare att visa vårdslöshet men det kräver att man kommer på att dokumentera just när man har skadat sig. Troligen inte prioritet för de flesta.T Television_Set skrev:
jo och dessutom så lär ju dom flesta heltidsarbetande personer ha rimlig tid på sig att hinna utföra dessa åtgärder . så lär bli ett tungt bevisläge att få fram att fastighetsägaren varit vårdslös. och när väder och vind förändras under dygnet så lär det bli vissa svårigheter i många lägen med att bevisa denna vårdslöshet då det kan ha varit bra när fastighetsägaren kollade på morgonen innan arbetet att det inte var halt tex. Så det blir nog en juridisk mardröm att lyckas bevisa vårdslöshet i många fall.
Dessutom svårt att skada sig i 50 cm snö som är helt oskottat sen första snön , såvida man inte ramlar genom skaren då förstås...
Dessutom svårt att skada sig i 50 cm snö som är helt oskottat sen första snön , såvida man inte ramlar genom skaren då förstås...
Ännu en anledning att inte flytta till Malmö.N NOP skrev:I Malmö kommer de och fotograferar gräs som växer mellan gatstenarna och postar utskrifter hem. För att man ska skämmas, antar jag. En smaksak skulle man kunna tycka. Gågata mitt i stan som Malmö Stad aldrig plogar. Att anlita någon som snöröjer kostar 24000 om året. Hade det inte varit bättre att kommunen gjorde jobbet för invånarnas räkning och tog betalt för det? Så slapp de avlöna folk för att gå runt fotografera gatsten. Det är ju ingen villagata - stans alla invånare använder den till skräp och hundlortar.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Bra att känna till är att anonyma tips och anonyma anmälan extremt sällan ger nån effekt överhuvudtaget. Polisen har mycket att göra och behöver prioritera tillräckligt mycket kring anmälan där det finns en namngiven anmälare.
OM man anger namn kommer de antagligen lägga ner det ändå då det inte är någon större risk för allmänheten som exv istappar är.
OM man anger namn kommer de antagligen lägga ner det ändå då det inte är någon större risk för allmänheten som exv istappar är.
Ja men det åligger samtidigt kommunen att aml följs då det blir ett arbete på uppdrag av kommunen,.Claes Sörmland skrev:
SKL har ju dessutom 2014 åtagit sig att samtliga som utför arbeten på kommunala vägar ska ha APV utbildning.