73 932 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Eller låta bli att skotta. Är det massa snö på trottoarer ingen använder gör det ju inget. Det orimliga är att man skall lägga över ansvaret på enskilda personer. Jag skottar självklart om det behövs utanför mitt hus men ser inte varför jag skall ha ansvar för kommunens mark.T Television_Set skrev:alla använder? Tror inte det går 10 pers förbi mitt hus en normal dag och det är inte ofta jag går på en trottoar utanför centrum. Därav att kommunen tar ansvar för huvudstråken, inte en lågfrekvent trottoar i ett villaområde. Och jag betalar redan vägavgift, varför ska jag betala andras snöskottning? Då får kommunen skotta överallt, stad som landsbygd.
Går det tio personer per dag på en trottoar i ett villaområde så kan den gott vara igensnöad vintertid. Det är så man löser det i de Stockholmsnära kommuner som jag har bott i. Numera bor jag i Sörmland och här läggs det faktiskt på villaägarna men jag har aldrig besökt ett villaområde av den typen som har trottoarer i kommunen så jag vet inte om de faktiskt snöröjer. Här ute på landet sköter vi oss själva med vägföreningar.T Television_Set skrev:
Exakt, vi har också vägförening och inte fasen vill jag betala stadsbornas snöskottningClaes Sörmland skrev:
Går det tio personer per dag på en trottoar i ett villaområde så kan den gott vara igensnöad vintertid. Det är så man löser det i de Stockholmsnära kommuner som jag har bott i. Numera bor jag i Sörmland och här läggs det faktiskt på villaägarna men jag har aldrig besökt ett villaområde av den typen som har trottoarer i kommunen så jag vet inte om de faktiskt snöröjer. Här ute på landet sköter vi oss själva med vägföreningar.
Som sagt, låt bli att skotta och acceptera skadeståndet om någon skadar sig.
Lagen finns där, vill du inte ta ansvaret som lagen säger, så bo i lägenhet. Och som jag sagt tidigare, ansvaraet upphör inte för att fysisk trottoar saknas.
Man kan diskutera i evighet om lagens rimlighet, men det är skit samma, den gäller ändå.
J Jo9999 skrev:Måste säga att du har fel, det är tvärtom. Med dagens orättvisa regler skall några husägare nu betala (eller arbeta gratis) för att skotta åt alla i kommunen.
Nu har vi väl 291 kommuner plus kommundelsnämnder, vi har flera olika väghållare som trafikverket, kommuner, vägsamfälligheter m.m. så jag kan inte gå i god för vad som gäller överallt. Men i de tre kommuner som jag har insyn i gäller att i de flesta fall betalar hyresgäst/bostadsrättsinnehavare genom sin fastighetsskötsel snöröjning runtomkring sin fastighet. Dvs det går att jämställa med trottoaren utanför din tomt. Att man försöker komma åt en villaägare på något vis är helt enkelt en myt. Frågan man måste ställa sig är varför finns det en trottoar utanför mitt hus? Är det en väg till skolan eller affären etc? Har knuffat en barnvagn i snömodden ute i gatan? Dvs. trottoarer finns där oftast för att de har ett syfte, om inte kan du verka för att de tas bort i ditt närområde. Trafikverket har en ny lösning på en väg i min närhet, en fil för bilar i dubbelriktad trafik med uppmålade cykel/gångbanor på varje sida, möte sker genom att cykelbanorna tillfälligt utnyttjas. Jo, jag vet att linjerna inte syns på vintern om det inte är tö, men det är lätt att ploga
Nu har vi väl 291 kommuner plus kommundelsnämnder, vi har flera olika väghållare som trafikverket, kommuner, vägsamfälligheter m.m. så jag kan inte gå i god för vad som gäller överallt. Men i de tre kommuner som jag har insyn i gäller att i de flesta fall betalar hyresgäst/bostadsrättsinnehavare genom sin fastighetsskötsel snöröjning runtomkring sin fastighet. Dvs det går att jämställa med trottoaren utanför din tomt. Att man försöker komma åt en villaägare på något vis är helt enkelt en myt. Frågan man måste ställa sig är varför finns det en trottoar utanför mitt hus? Är det en väg till skolan eller affären etc? Har knuffat en barnvagn i snömodden ute i gatan? Dvs. trottoarer finns där oftast för att de har ett syfte, om inte kan du verka för att de tas bort i ditt närområde. Trafikverket har en ny lösning på en väg i min närhet, en fil för bilar i dubbelriktad trafik med uppmålade cykel/gångbanor på varje sida, möte sker genom att cykelbanorna tillfälligt utnyttjas. Jo, jag vet att linjerna inte syns på vintern om det inte är tö, men det är lätt att ploga.
De gjorde en sådan väg nånstans utanför Helsingborg. Om jag fattade det rätt var det bara livsfarligt. Nu var det ju förvisso nog en 70 väg.P Pallewea skrev:Nu har vi väl 291 kommuner plus kommundelsnämnder, vi har flera olika väghållare som trafikverket, kommuner, vägsamfälligheter m.m. så jag kan inte gå i god för vad som gäller överallt. Men i de tre kommuner som jag har insyn i gäller att i de flesta fall betalar hyresgäst/bostadsrättsinnehavare genom sin fastighetsskötsel snöröjning runtomkring sin fastighet. Dvs det går att jämställa med trottoaren utanför din tomt. Att man försöker komma åt en villaägare på något vis är helt enkelt en myt. Frågan man måste ställa sig är varför finns det en trottoar utanför mitt hus? Är det en väg till skolan eller affären etc? Har knuffat en barnvagn i snömodden ute i gatan? Dvs. trottoarer finns där oftast för att de har ett syfte, om inte kan du verka för att de tas bort i ditt närområde. Trafikverket har en ny lösning på en väg i min närhet, en fil för bilar i dubbelriktad trafik med uppmålade cykel/gångbanor på varje sida, möte sker genom att cykelbanorna tillfälligt utnyttjas. Jo, jag vet att linjerna inte syns på vintern om det inte är tö, men det är lätt att ploga.
mera trams ja...men:P Pilis skrev:
Ett, inom rimlig tid betyder inte att du ska komma tre timmar sent, eller pka hem tre timmar tidigare. Det borde man väl fatta tycker jag.
Klart man får åka på semester, bara fråga en snäll granne. Dessutom finns det inget som säger att trottoaren i sin helhet ska vara snöfri, en barnvagns bredd räcker.
Eftersom kommunerna utifrån nuvarande lagstiftning kan skriva in det i sina föreskrifter.Claes Sörmland skrev:
Ex,
”
Allmänna bestämmelser
1 § I denna föreskrift avses med:
- fastighetsinnehavare: den som äger fastigheten eller den som enligt
1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska anses som fastig- hetsägare,
- allmän plats: ett område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov.
2 § Inom detaljplanelagt område, där kommunen är huvudman för allmänna platser, ansvarar en fastighetsinnehavare för
1. renhållning av gångbana eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken,
2. renhållning av gångbana på upp till tre meter utanför fastigheten då det rör sig om gågator och gångfartsområden,
Om det mellan gångbanan och fastigheten ligger en grönyta eller plan- tering på upp till 10 meters bredd ansvarar fastighetsinnehavaren ändå för gångbanans renhållning.
3 § I de fall gångbanan, eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken, finns innanför
1. område 1 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 08.00 på vardagar och senast kl. 10.00 på lördagar och helgdagar,
2. område 2 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 09.00 på vardagar och senast kl. 11.00 på lördagar och helgdagar.
Vinterväghållning
4 § Fastighetsinnehavaren ska snarast
1. ta bort snö och is som är till olägenhet för gångtrafiken,
2. sanda gångbanan vid halka eller vidta andra motsvarande åtgärder,
3. snöröj a och sanda framför in- och utgångar till fastigheten.
I den mån kommunen använder gångbanan för uppläggning av snö och is bortfaller fastighetsinnehavarens ansvar för gångbanan.
1
5 § Fastighetsinnehavaren får inte
1. lägga upp snö och is från fastigheten på allmän plats.
2. lägga upp snö mot stolpar, brandposter, konstverk och tryckknapps-
lådor vid övergångsställen.
Snövallar vid övergångsställen tas bort eller öppnas upp av dem som orsakat vallen.
Barmarksrenhållning
6 § Fastighetsinnehavaren ska
1. snarast sopa upp och föra bort sand, orenlighet, ogräs och ned-
skräpande föremål från gångbanan,
2. renhålla på ett sätt som förhindrar uppkomsten av skador på
befintliga möbler, utrustning och offentlig konst, binda dammet som uppstår vid all sådan form av renhållning.
Ansvar, undantag
7 § Fastighetsinnehavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör sina skyldigheter enligt 2-6 §§ döms till böter enligt 14 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skylt- ning (gaturen-hållningslagen.
I 12 § gaturenhållningslagen finns även bestämmelser om före- lägganden och tvångsutförande på den ansvariges bekostnad.
Gatu- och samhällsmiljönämnden kan efter skriftlig ansökan medge undantag från fastighetsinnehavares skyldighet om det finns synnerliga skäl”
Dvs i kommuner med dessa regelverk så blir man fängslad i sitt hem utan möjlighet till att jobba utanför hemet samt semester, Alternativet är att man anställer en jourhavande renhållare som sköter detta, men personen måste telepatiskt veta när minsta olägenhet uppkommer alternativt övervaka vägarna 24/7.