Midvinterduell av Lars Molin

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Kommunen borde även röja trottoarerna. Prata med politikerna. Låt det bli en valfråga. Politikerna är till för folket och inte tvärtom.

Jag tycker inte det skulle vara kul att påtala för grannar om vad de ska göra. Nej, på politikerna istället. Du betalar deras löner.
Det där sistnämnda är ju en sanning med modifikation, I de flesta kommuner är det bara någon eller några enstaka politiker som arbetar hel- deltid med sina politiska uppdrag. I en mindre kommun så kanske kommunstyrelsens ordförande är den enda heltidspolitikern och därmed den enda politiker vars lön du betalar. De som sitter i nämnder och beslutar om t.ex snöröjning arbetar mer eller mindre ideellt. De får vanligtvis någon eller några hundralappar per protokollförd mötestimme i mötesarvode samt kanske ersättning för eventuell förlorad arbetstid om deras politiska uppdrag innebär att de måste avstå tid från sitt ordinarie arbete. Vet inte hur det ser ut i andra delar av världen men i Sverige är det inte för pengarnas skull man engagerar sig politiskt...

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Helt absurt.

Vid vårt förra hus skottade vi längs muren på framsidan.. men det komiska i det hela var hur dåligt kommunen skötte sin del! Försökte få dem att berätta hur mycket av deras väg vi villaägare skulle skotta.. det kunde de givetvis inte svara på..

När jag tillslut erbjöd mig att betala för en traktor som tog bort snön från deras väg (de gör av princip bara ett körfält och sen valkar som vi ska skotta bort.. och de räknar med att vi ska kunna mötas med bilar vid varje villas uppfart/postlåda)... om de kunde ge mig tillåtelse att dumpa snön på ett grönområde en bit bort, där de la sin snö.

Nej, det var ABSOLUT inte tillåtet.. :mad: ja då var det inte lönt att försöka göra nått.. :thumbdown:

Efter det skottade jag väldigt exakt, gjorde en parkeringsficka till brevbäraren..(fortfarande snövallar på sidorna.. SÅ mycket lämnade kommunen - över halva vägbanan.. inne i en stad)

Cheesen
Jag är rätt säker på att kommunen är ute i tassemarkerna rent juridiskt om den försöker lägga ansvar för snö/isbekämpning på enskillda fastighetsägare. Kommunen kommer inte ifrån sitt ansvar som ägare av anläggningen genom att säga till innevånarna att sköta underhållet.

Jämför detta med om Lunds kommun skulle skriva en sida på sin hemsa att från och med 1:a april så måste alla kommuninnevånare sköta om fastighetsunderhållet av kommunhuset. Om då någon skadar sig under detta underhåll så har Lunds kommun en ställning som arbetsgivare och har då arbetsmiljöansvar.

Som villaägare så har du med andra ord rätt till att rekvirera rätt skyddsutrystning och gå utbildningen arbete på väg på kommunens bekostnad innan du kan börja med att snöröja trottoaren om kommunen hävdar att du ansvarar för snöröjningen.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag är rätt säker på att kommunen är ute i tassemarkerna rent juridiskt om den försöker lägga ansvar för snö/isbekämpning på enskillda fastighetsägare. Kommunen kommer inte ifrån sitt ansvar som ägare av anläggningen genom att säga till innevånarna att sköta underhållet.

Jämför detta med om Lunds kommun skulle skriva en sida på sin hemsa att från och med 1:a april så måste alla kommuninnevånare sköta om fastighetsunderhållet av kommunhuset. Om då någon skadar sig under detta underhåll så har Lunds kommun en ställning som arbetsgivare och har då arbetsmiljöansvar.

Som villaägare så har du med andra ord rätt till att rekvirera rätt skyddsutrystning och gå utbildningen arbete på väg på kommunens bekostnad innan du kan börja med att snöröja trottoaren om kommunen hävdar att du ansvarar för snöröjningen.
Det som är rätt säkert är att du har fel.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
I Malmö kommer de och fotograferar gräs som växer mellan gatstenarna och postar utskrifter hem. För att man ska skämmas, antar jag. En smaksak skulle man kunna tycka. Gågata mitt i stan som Malmö Stad aldrig plogar. Att anlita någon som snöröjer kostar 24000 om året. Hade det inte varit bättre att kommunen gjorde jobbet för invånarnas räkning och tog betalt för det? Så slapp de avlöna folk för att gå runt fotografera gatsten. Det är ju ingen villagata - stans alla invånare använder den till skräp och hundlortar.

Redigerat:
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Cheesen
T Television_Set skrev:
Det som är rätt säkert är att du har fel.
Man kan inte avtala bort arbetsmiljöansvaret.

Cheesen Cheesen skrev:
Man kan inte avtala bort arbetsmiljöansvaret.
Va? Vems arbetsmiljö?

P Parkeringsvakten skrev:
Är detta i ett vanligt villaområde? Kan du inte lägga uppenbart bild, har aldrig varit med om att man skottar trottoarer.
Snötäckt gata i bostadsområde med fotspår och hus i bakgrunden, hastighetsskylt 30 km/h synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W widde1 skrev:
[bild]
Ja ser det ut så så bör ju någon skotta om det kommer mycket snö.

Claes Sörmland
W widde1 skrev:
[bild]
Men det är ju inte skottat och sandat...

Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:

I och med att lagstiftaren har tagit en mycket tydlig lag som ger kommunen denna möjlighet så lär det inte råda någon tvekan om att kommunerna kan göra detta.

• Gilla
Television_Set
  • Laddar…
P
Ja det är många kommuner som håller på med det där tramset att försöka lasta över deras ansvar på fastighetsägare men det verkar ju handen på hjärtat inte hända speciellt mycket i dom fall fastighetsägaren fullständigt skiter i det.

Av dom villaområden jag åker i så ser man kanske 1 på 25 i bästa fall som faktiskt skottar sin trottoar och bryr sig ,resten skiter i det..

Så om man vänder på det ja kommunen kan lasta över ansvaret pga nån knasig gammal lag som troligen borde tagits bort sen länge..
Men finns det några fungerande lagar att använda emot dom som inte gör sin snöskottning?
Och finns det några rättsfall där det utredits hur detta ska gå till och inom vilken tidsfrist osv.

Man lär som vanligt inom lagar och regler skilja på helt utryckligen lagligt och sen en stor gråzon och sen i andra änden där det finns fungernade straff och påföljder för dom som bryter mot lag eller regel. Där kommer ju även straff in i bilden vad som kan utdömmas som straff.

Med tanke på hur det ser ut i dom flesta villakvarter så kan vi nog enas om att det händer inte speciellt mycket för att folk skiter i att skotta och sanda trottoaren.. Så att springa runt som privatperson och granne påpeka detta kommer nog inte leda till så mycket positivt tyvärr.

Rickard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att lagstiftaren har tagit en mycket tydlig lag som ger kommunen denna möjlighet så lär det inte råda någon tvekan om att kommunerna kan göra detta.
Tror du att det även gäller när kommunen lägger all snö från vägen just på trottoaren? I så fall skulle det betyda att det inte bara vara mitt ansvar att hålla trottoaren säker utan också att ta hand om all snö på körbanan utanför mitt hus.

Det jobbet skulle kräva en traktor i L50 storlek (för dom absolut värsta gångerna) och det måste väl ändå vara orimligt att lägga på villaägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.