73 934 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Det ansvar kommunen kan lägga på en fastighetsägare handlar inte om att tvinga en individ att skotta utan istället att ge ansvaret att på valfritt sätt se till att en viss allmän yta hålls i rimligt gott skick. Det finns således inget arbetsgivaransvar från kommunens sida enligt AML, fastighetsägaren är heller inte en arbetstagare.Cheesen skrev:
Om man anmodar någon att skotta så är det ett uppdrag då är man uppdragsgivare och som statlig eller kommunal verksamhet så har man då utökat Arbetsgivaransvar.Claes Sörmland skrev:
Det ansvar kommunen kan lägga på en fastighetsägare handlar inte om att tvinga en individ att skotta utan istället att ge ansvaret att på valfritt sätt se till att en viss allmän yta hålls i rimligt gott skick. Det finns således inget arbetsgivaransvar från kommunens sida enligt AML, fastighetsägaren är heller inte en arbetstagare.
Ingen anmodas att skotta. Fastighetsägaren får ett föreläggande av kommunen att ordna vinterhållningen på valfritt sätt. Detta föreläggande kan spetsas med ett viteskrav om fastighetsägaren inte tar sitt ansvar. Vidare kan kommunen låta orda vinterhållningen på fastighetsägarens bekostnad om föreläggandet inte följs.Cheesen skrev:
D v s det är liknande som andra förelägganden fvid tillsyn från kommunen. Du anmodas inte att köra bärgningsbil för att kommunen förelägger dig att ta bort skrotbilarna från din tomt enligt PBL.
Men så är det väl med allt. Har man inga barn i skolåldern betalar man ändå för skolor osv. Nog kan man betala lite för snöröjning också. Annars får väl kommunen skicka ut en lista så man kan kryssa för vad man vill betala för.P Pallewea skrev:
Det görs. Vart fjärde år om inte oftare. Och enligt resultatet av detta finns lag och regler som säger att fastighetsägaren kan åläggas av kommunen att halkbekämpa. Liksom det åligger kommunen att via skattemedel stå för skolan.K Kirre2 skrev:
Nej det görs det inte. Vilken politiker skulle våga gå till val med den listan? Det är inget jag vill ha heller. En sån lista alltså.Tomtom79 skrev:
Redigerat:
Nåja, vi har representativ demokrati både nationellt och kommunalt så någon lista lär det inte blir fråga om. Men visst har du rätt i att formellt så finns en möjlighet att påverka via val. Särskilt på kommunal nivå som denna fråga handlar om.Tomtom79 skrev:
Ett annat sätt är ju att driva opinionsarbete på t ex detta forum och kanske över tiden påverka de folkvalda så att de känner ett tryck att reformera. Den mesta förändringen av lagstiftningen sker ju top-down i Sverige och då krävs det att makthavarna känner behovet av förändring.
Om jag tappar skräp på gatan, ska jag då inte plocka upp det? Lagen säger ju att det är förbjudet att skräpa ner men det är ju gaturenhållarnas jobb? Och om jag ändå gör det och ramlar och bryter näsan, blir det då en arbetsplatsolycka?T Television_Set skrev:
Magnus Filip skrev:Ansvaret tas inte bort för att man är äldre eller sjuk. Tex. som parallell så måste skatten betalas in och räkningar betalas även om man är dålig.
. Enklast vore väl att anlita någon som sköter allt, så slipper man ansvarsfrågan? Men att hålla hårt i pengarna eller lägga dom på nöjen är väl viktigare?
Dagens I lands problem är ditt inlägg. Finns alldeles för mkt nyfikna grannar som bryr sig alldeles för mkt om vad andra inte gör.Magnus Filip skrev:Oj vad arg du är. Viktigt att prioritera när man köper hus om man ogillar att skotta tycker jag. Köpa först och klaga sedan håller inte. Detta är dagens I-landsproblem.
Annars står man där när man inte orkar. Kollegans mamma hade kunnat anlita någon firma eller ungdom som gör jobbet. Hade säkert varit mindre kostnad och mindre besvär än att ha sonen att skotta varje gång det snöat. Denna historia verkar vara rena nippran.
Det märks att du tydligen har ditt på det torra. Välkommen till sverige där inte alla pensionärer och boende i hus kanske har råd att betala för att någon annan skall skotta.Magnus Filip skrev:Vad arga några blev. Men vi tänker väl olika. Alla tänker olika. Sorry för det!
Som parallell, Mina föräldrar har hus och fixade allt allt allt själva förut. Nu är de äldre och orkar inte så de har hantverkare där då och då. För väl hade de tagit höjd för det och räknat med all den extra kostnaden. De har RUT också.
Men att bo kvar i huset och sedan stå och klaga och gnälla över att taket behöver fixas men det är för dyrt eller att det kostar att ha entreprenad på snöröjningen. Ja, vad skall man säga? Väx upp eller mogna passar inte riktigt in på äldre, men inser man inte i tid att man blir äldre och inte kommer att orka så är det något tossigt någonstans. Eller?
Måste säga att du har fel, det är tvärtom. Med dagens orättvisa regler skall några husägare nu betala (eller arbeta gratis) för att skotta åt alla i kommunen. Varför då inte införa samma regler för övrig kommunal service?P Pallewea skrev:
Hela upplägget med att ta ut punktskatt (eller arbetsplikt) av några få personer för något som alla använder måste enligt min mening vara olagligt enligt likabehandlingsprincipen i kommunallagen!
Det rimliga är väl isf att det bekostas av fordonsskatt och fastighetsavgift - det är svårt att ta ut det på annat sätt, men vägarna är ju framförallt till för att ta sig till och från fastigheter med bil och till fots. Att riva av trottoarer samtidigt man plogar vägbanan vore nog inte så svårt i de flesta fall, speciellt som det i annat fall oftast är så att vägens snö hamnar på trottoaren. Alla i kommunen går ju inte förbi på trottoaren, utan framförallt boende i närområdet. Samtidigt så är ju omfördelningen sådan att man jämnar ut kostnader, så kanske är det bara att acceptera att de som varken promenerar runt i villaområden eller bor så de får snöröjt kring eget boende får vara med och betala ändå men tar igen det på nån annan samhällsservice...J Jo9999 skrev:Måste säga att du har fel, det är tvärtom. Med dagens orättvisa regler skall några husägare nu betala (eller arbeta gratis) för att skotta åt alla i kommunen. Varför då inte införa samma regler för övrig kommunal service?
Hela upplägget med att ta ut punktskatt (eller arbetsplikt) av några få personer för något som alla använder måste enligt min mening vara olagligt enligt likabehandlingsprincipen i kommunallagen!
alla använder? Tror inte det går 10 pers förbi mitt hus en normal dag och det är inte ofta jag går på en trottoar utanför centrum. Därav att kommunen tar ansvar för huvudstråken, inte en lågfrekvent trottoar i ett villaområde. Och jag betalar redan vägavgift, varför ska jag betala andras snöskottning? Då får kommunen skotta överallt, stad som landsbygd.J Jo9999 skrev:Måste säga att du har fel, det är tvärtom. Med dagens orättvisa regler skall några husägare nu betala (eller arbeta gratis) för att skotta åt alla i kommunen. Varför då inte införa samma regler för övrig kommunal service?