73 937 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Kan vi vänta till torsdag? Då har det regnat bort igen.P Parkeringsvakten skrev:
Ja om kommunen ser till att hämta hem snön, dvs de kör iväg snön. Nej om de trycker upp allt packat på trottoaren och du har ingenstans att lägga skiten förutom just vägen som de precis plogat.BerraBo skrev:
Har grannarna rätt att knacka på dörren om de vill att du skottar din trottoar? Nej.
Du kanske skrivit det, hur mycket snö ligger på trottoaren? Har traktorerna pressat upp det på trottoaren? Har du kanske en bild.Magnus Filip skrev:Nja, denna diskussion handlar inte om lagen är rimlig eller inte!
Diskussionen handlar om hur man får villaägarna att ta sitt ansvar och följa de lagar och regler som finns.
Ett samhälle där var och en avgör vilka lagar och regler man inte vill följa är en anarki.
Gillar man inte lagen eller reglerna så är väl enklast att försöka påverka sina politiker i kommunen. Eller bäst av allt inte köpa ett hus vid en trottoar.
Min granne har fått reaktion på lapparna som vi delat ut. Några är sura och några lovar att sköta sig.
De som är sura borde inte köpt huset just där från början. Som man bäddar........
Jag tycker du ska köpa reflexjackor till dina barn och ge dem ficklampor om det inte går att gå på trottoaren.
Tror nog att ni bäddat för ovänner i grannskapet med era lappar. Ni skulle nog bett kommunen gått ut och tagit den ronden, men du verkar inte bry dig så mycket om grannarna.
Ursäkta, men vad dillar du om?A Antropocen skrev:Jag betvivlar att de hade kunnat genomföra det ens för 70-80 år sedan Sverige är en för stark demokrati för det. Möjligen kan någon/några politiker kanske ha trott det, men med våra i stort sett oberoende juridiska domstolar hade det inte varit genomförbart. Notera att i USA, som nu ifrågasätts som fullvärdig demokrati, så förkastar ändå den republikanskt dominerade högsta domstolen Trump påstående om valfusk.
Det är klart att tomtmark har med demokrati att göra. Den kan t ex expropierad. Det finns en lag som styr detta. Lagar är demokratiers redskap. Alltdå har tomtmark med demokrati att göra. Du har alltså fel. Motsatsen till expropiering, att man tvingar någon att äga något, som t ex en trottoar som du påstår skulle vara möjligt finns det inget ord för i svenskan. Om det hade varit möjligt då skulle det både finnas ord och en lag för det. Du har således fel igen.T Television_Set skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
kul att du tar upp expropiering eftersom det ger utrymme till exakt det jag skriver:A Antropocen skrev:Det är klart att tomtmark har med demokrati att göra. Den kan t ex expropierad. Det finns en lag som styr detta. Lagar är demokratiers redskap. Alltdå har tomtmark med demokrati att göra. Du har alltså fel. Motsatsen till expropiering, att man tvingar någon att äga något, som t ex en trottoar som du påstår skulle vara möjligt finns det inget ord för i svenskan. Om det hade varit möjligt då skulle det både finnas ord och en lag för det. Du har således fel igen.
Expropriation innebär vanligen att det är den fulla äganderätten till fastigheten som övergår, men en fastighet kan även exproprieras med nyttjanderätt eller servitutsrätt. Fastighetsägaren behåller då äganderätten till fastigheten, men tvingas upplåta en nyttjande- eller servitutsrätt till densamma. (ExprL 1:1).
Så om man på 40 talet sålt tomter där tomten innefattat även trottoaren, så hade den sedan kunnat expropieras genom nyttjande- eller servitutsrätt.
Orkar iaf inte käbbla mer med er, skotta eller stå ert kast när någon skadar sig. Inte svårare än så.
Ja det är lätt att ge exempel på expropieringar. Men att ge exempel på motsatsen klarar du inte. Alltså har du fel i att man kan överföra ägandet av en trottoar till en fastighetsägare.T Television_Set skrev:kul att du tar upp expropiering eftersom det ger utrymme till exakt det jag skriver:
Expropriation innebär vanligen att det är den fulla äganderätten till fastigheten som övergår, men en fastighet kan även exproprieras med nyttjanderätt eller servitutsrätt. Fastighetsägaren behåller då äganderätten till fastigheten, men tvingas upplåta en nyttjande- eller servitutsrätt till densamma. (ExprL 1:1).
Så om man på 40 talet sålt tomter där tomten innefattat även trottoaren, så hade den sedan kunnat expropieras genom nyttjande- eller servitutsrätt.
Jag har aldrig skrivit att den ska överföras från befintliga. Jag pratar om när lagen stiftades för sådär 80 år sedan så hade man kunnat gå den vägen i stället, att vid avstyckning av tomt så ingår trottoaren i tomtytan...A Antropocen skrev:
Jag är också lite frågande till om detta verkligen sker någonstans. Att vissa kommuner har dessa regler är jag med på men nu vill vi banne mig se bilder på ägarskottade trottoarer framför villor!P Parkeringsvakten skrev:
(Jag har bara bott i villaområden där kommunen har skött snöröjningen av gångvägar och trottoarer. Det brukade bli plogat där efter en till två arbetsveckor. Alla klagade på kommunen och barnen gick på vägen. Det fungerade också.)
Jag brukar faktiskt den utanför mig. Men eftersom jag blev tvingad att sitta i en kö ute på en riksväg i 2.5 timme för att trafikverket sket i det, så hann jag inte skotta upp en motvall mot traktorns vall. Det hade varit lätt om jag kommit hem i tid.P Parkeringsvakten skrev:
Det brukar vara typ 2 vändor sen är den klar, när jag ändå tar gångar och uppfarten.
Tja, ska verkligen villaägaren kunna stå för att någon snubblar ? Med tanke på hur hela byn ser ut så har jag svårt att tro det. Den som snubblar får faktiskt skylla sig själv. Det finns broddar att sätta på skorna och de är sjukligt bra. Sprang i halkan igår med sådana man trär på och det var inte halt nånstans.T Television_Set skrev: