73 934 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Jag har alltid tyckt att det är märkligt att kommunen kan ålägga mig att renhålla och snöröja deras mark. De flesta i vårt område köper sig fria genom att betala kommunen för att de skall anlita en entrepenör som sköter uppdraget på ett sätt så att det går plus både för dem och kommunen. Jag hjälper också grannar som är 90+, speciellt så att de kan komma ut till sin brevlåda och sopkärlA avendere skrev:Exakt! Det tog 21 inlägg innan någon konstaterade det uppenbara. Har själv trottoar som jag ska sköta, det är ju väldigt lätt när/om man är bortrest 2 veckor över Jul...
Skottar naturligtvis när jag är hemma, men annars får man förlita sig på snälla grannar.. idiotiskt system! Dessutom har jag en granne som är bra över 90 med hörntomt (lång trottoar), den åker jag också på att skotta då jag inte vill riskera att han får en hjärtattack (under protest, han VILL skotta själv =) )
Är det verkligen så? Min kommun påstår att jag som fastighetsägare ansvarar för snöröjning och renhållning av trottoaren framför min fastighet. Jag har själv övervägt att stänga av trottoaren och uppmana folk att använda den andra trottoaren när det har legat oupplockat hundbajs vid brevlåda och trottoar framför vår fastighet.N Yindysagh skrev:
Den härskande fastigheten ska underhålla vägen, om det inte står i servitutet att den tjänande fastigheten ska göra det (14 kap i jordabalken). Skotta och sanda hör nog till underhåll vilken betyder att din granne skall sköta det.J J00 skrev:Jag lånar tråden för en annan fråga på liknande tema:
Jag har en vägsnutt på min tomt som min granne har servitut på att köra (enda vägen in/ut för grannen). Har jag skyldighet att skotta och sanda den vägsnutten eller kan jag bara strunta i den och istället ge grannen tillåtelse att skotta och sanda om hen vill det..? En jobbig granne så jag tänkte kolla upp vad som gäller innan hen kommer och klagar...
Kan man verligen göra så? Sverige är väl en demokrati!T Television_Set skrev:Jobbade i 13 år i Renhållningen i Lunds kommun, och jobbar nu med VA-renhållningssystem i de flesta av Sveriges kommuner. Om den kommunala renhållningen skulle vinterväghålla alla kommunens trottoarer så skulle inte skatten höjas, däremot renhållningsavgiften, då detta inte är skattefinansierat. Så, ni skulle oavsett få betala för det. Skyldigheten att underhålla gångbana finns i alla kommuner, och faktum är att i de flesta kommunerna gäller det även om trottoar saknas, till en bredd av en meter från tomtgräns. Om en person halkar på grund av att ni inte snöröjt inom vad som anses vara rimlig tid så blir ni skadeståndsskyldiga. Ni behöver alltså inte gå upp 02.30 för att det snöar.
Alternativet hade varit att göra trottoaren till en bit av tomten, med förbud att göra något på den, och då hade man också fått underhållsansvar på den gällande asfalt/plattor. Den skyldigheten ligger nu på kommunen.
Så, om man vill slippa snöröja så får man betala, och det är frivilligt.
Förslag, debitera 500kr för sanering / städning för varje hundägare som inte plockar upp efter sig! (Dvs till hundägaren, inte kommunen). Om kommunen kräver du ska hålla rent borde du även få debitera de som skräpar ned?A Antropocen skrev:Är det verkligen så? Min kommun påstår att jag som fastighetsägare ansvarar för snöröjning och renhållning av trottoaren framför min fastighet. Jag har själv övervägt att stänga av trottoaren och uppmana folk att använda den andra trottoaren när det har legat oupplockat hundbajs vid brevlåda och trottoar framför vår fastighet.
Många jag känner eller kände, de flesta är släktingar har innan pensionen eller strax efter flyttat till smidigare boende. Några till Spanien och någon till Portugal.J JohanLun skrev:Tyvärr har många äldre inte råd att flytta, banken ger dem inte nya lån, de får skatta bort vinsten i ett hus de bott i i decenier för att köpa en lägenhet med högre totalkostnad. Vad gäller äldreboenden så verkar det helt avskaffat. Detta är en annan diskussion än snöröjningen, men generellt så tycker jag - bekosta detta med skatten, räcker det inte ta bort annat vimseri som man håller på med och ger friska och unga männsikor bidrag till höger och vänster. Om det inte räcker, höj skatten.
Sen tycker jag absolut att det är rimligt att villaägare betalar mer skatt än lägenhetsboende, då kostnaderna för vägar etc är högre för villaboende. Men ska man stå för allt själv så borde det gå att hindra andra från att använda vägen, eller få ta avgift om nån står på gatan utanför mig eller använder vägen.
Men en släkting höll ut i sitt hus med sin diabetes tills det blev bara dumt och gjorde livet surt för oss andra i nästan 10 år eftersom vi oroade oss och var tvungna att rycka ut då och då, utan någon som helst ersättning. Sedan som tack för hjälpen testamenterade han allt till sin 15 år yngre polare. Jag går aldrig på det igen om någon sådan situation skulle uppstå.Går det inte efter idoga försök att tala dem tillrätta får de faktiskt klara sig själva.
kanske det låter hårt och tufft men Sverige är inte Sydamerika med någon manana-stil där man tar dagen som den kommer. I Sverige bygger i princip allt på långsiktighet. Att vara äldre och oroa sig för att man behöver skatta bort vinsten på 22% är väl tisdagens I-landsproblem. Den som har mest pengar på banken när han gått bort vinner!
Nu kanske inte alla varken vill eller har möjlighet att flytta till Spanien.Magnus Filip skrev:
Man kanske vill sina släktingar och grannar väl även om de inte testamenterar pengar till en. Däremot kan jag väl tycka då att om personen har mängder av pengar på banken så är det rimligt att själv leja för skottning och inte lita till grannar och släktingar.
Alla väljer grad av egoism. Jag tycker du ska lära dina barn att gå säkert på gatan och inte på någons trottoar, då det verkar vara det du tillämpar i övrigt - dvs klara dig själv och hjälp inte nån annan. Lika bra att ungarna vet vad som gäller från början! Uppenbarligen så är det ju OK att de går förbi sitt eget hus där ingen trottoar finns, så då ska det väl gå bra även när de passerar Agda 95 år som inte hunnit skotta trottoaren tills de små liven ska förbi?
Nej, det håller inte juridiskt, och det gäller även kommunen. Skylten får endast ses som en information om att det kan vara halt, men tar inte bort något ansvar.A Antropocen skrev:Är det verkligen så? Min kommun påstår att jag som fastighetsägare ansvarar för snöröjning och renhållning av trottoaren framför min fastighet. Jag har själv övervägt att stänga av trottoaren och uppmana folk att använda den andra trottoaren när det har legat oupplockat hundbajs vid brevlåda och trottoar framför vår fastighet.
Om du vräker ut den på gatan så att det hindra trafiken så tvivlar jag på att du får det. Men som jag skrivit innan, om snö från gatan hamnat på trottoaren så har du ingen skyldighet att ta bort den.J JohanLun skrev:Förslag, debitera 500kr för sanering / städning för varje hundägare som inte plockar upp efter sig! (Dvs till hundägaren, inte kommunen). Om kommunen kräver du ska hålla rent borde du även få debitera de som skräpar ned?Så kan pengarna sen läggas på att leja bort snöskottningen! Och om kommunen plogar upp snö på trottoaren borde man kunna skicka faktura till dem? Är det förresten OK att vräka tillbaka snön från gatan ut i gatan?
Ni som tycker det är bra att ålägga villaägarna att skotta trottoaren, jag har ett förslag som vi kan spara ännu mera skattepengar på... Alla som bor nära en större väg får skotta även den, dvs den som bor närmast åläggs skotta den vägen. Tex E4 essingeleden får de som bor i lägenheterna utmed kliva ut och skotta av. Det bör vi spara mycket skatt på.
Jag tänker även att de som bor nära sjukhus får ställa upp lite på intensiven, det råder ju brist på personal där. Och även dagis har ju svårt med personal, det är fullt rimligt att den som bor granne med ett dagis ställer upp!
Om man inte ställer upp på det så får man väl flytta, eller borde inte köpt ett hus där. Och vill man inte så kan man ju ta av sina besparingar för att leja bort jobbet till en riktig sjuksjöterska?
Och det är även rimligt att den som varit så smart och bosatt sig på ett ställe som inte är nära ett sjukhus eller en väg kan polisanmäla, eller iallafall knacka dörr och dela ut lappar till de som bor nära... att de ska sluta lata sig och ut och jobba. Jamenar, den som delar ut lappar gör ju också ett viktigt jobb...

Jag tänker även att de som bor nära sjukhus får ställa upp lite på intensiven, det råder ju brist på personal där. Och även dagis har ju svårt med personal, det är fullt rimligt att den som bor granne med ett dagis ställer upp!
Om man inte ställer upp på det så får man väl flytta, eller borde inte köpt ett hus där. Och vill man inte så kan man ju ta av sina besparingar för att leja bort jobbet till en riktig sjuksjöterska?
Och det är även rimligt att den som varit så smart och bosatt sig på ett ställe som inte är nära ett sjukhus eller en väg kan polisanmäla, eller iallafall knacka dörr och dela ut lappar till de som bor nära... att de ska sluta lata sig och ut och jobba. Jamenar, den som delar ut lappar gör ju också ett viktigt jobb...
Du påstod att ett alternativ var att göra trottoaren till en bit av tomten med förbud att göra något med den, men att ha underhållsansvar för den. Jag menar att så kan man väl inte göra i en demokrati. Därav mitt påstående "Sverige är väl en demokrati!" Demokratier kan vara fullständiga, eller mindre fullständiga eller till och med auktiorära stater. En auktiorär stat är t ex Ryssland. Där röstar man, apropå röstning. Om ditt alternativa förslag hade gått att genomföra så hade Sverige sannolikt fått sänkt demokratiindex. Ett index som används för att gradera länders grad av demokrati.T Television_Set skrev:
Nu var det inte det jag menade, utan att när lagstiftningen gjordes för sisådär 70-80 år sedan och man började bygga trottoarer för att särskilja gående från trafiken även i egnahemsområdena så hade de kunnat formulera att trottoaren skulle vara en del av tomten. Istället ålade man fastighetsägarna att göra det.A Antropocen skrev:Du påstod att ett alternativ var att göra trottoaren till en bit av tomten med förbud att göra något med den, men att ha underhållsansvar för den. Jag menar att så kan man väl inte göra i en demokrati. Därav mitt påstående "Sverige är väl en demokrati!" Demokratier kan vara fullständiga, eller mindre fullständiga eller till och med auktiorära stater. En auktiorär stat är t ex Ryssland. Där röstar man, apropå röstning. Om ditt alternativa förslag hade gått att genomföra så hade Sverige sannolikt fått sänkt demokratiindex. Ett index som används för att gradera länders grad av demokrati.
Jag betvivlar att de hade kunnat genomföra det ens för 70-80 år sedan Sverige är en för stark demokrati för det. Möjligen kan någon/några politiker kanske ha trott det, men med våra i stort sett oberoende juridiska domstolar hade det inte varit genomförbart. Notera att i USA, som nu ifrågasätts som fullvärdig demokrati, så förkastar ändå den republikanskt dominerade högsta domstolen Trump påstående om valfusk.T Television_Set skrev:Nu var det inte det jag menade, utan att när lagstiftningen gjordes för sisådär 70-80 år sedan och man började bygga trottoarer för att särskilja gående från trafiken även i egnahemsområdena så hade de kunnat formulera att trottoaren skulle vara en del av tomten. Istället ålade man fastighetsägarna att göra det.