BerraBo BerraBo skrev:
Jag tycker du ska se till att din enskilda väg är snöröjd därför att det är din. På samma sätt är det kommunen som äger trottoaren och bör skotta den. Svårare är det inte.
Vad gäller infarten så tror jag vi har samma bekymmer. Snöplogningen av vägen ger en kant både på landet och i stan.
Och därmed anser du att de som bor vid enskild väg/ vägförening ska betala dubbelt?

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Herre gud vilken naiva och korkad tråd. I-lands problem på hög nivå! Jag har aldrig snöröjt trottoaren på 35 år och ingen granne heller för den delen. Det är inte rent praktiskt möjligt då kommunen fyller upp sin snön från vägen på trottoaren och vi pratar då om ton med snö som ska flyttas i värsta fall. Att kommunens ska jaga privata personer som inte snöröjer i villakvarteren känns som ett slöseri med skattepengar och är inte praktiskt möjligt. Finns väl en anledning till att de flesta nya villagator byggs utan trottoar idag!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C CalleSpeed skrev:
Herre gud vilken naiva och korkad tråd. I-lands problem på hög nivå! Jag har aldrig snöröjt trottoaren på 35 år och ingen granne heller för den delen. Det är inte rent praktiskt möjligt då kommunen fyller upp sin snön från vägen på trottoaren och vi pratar då om ton med snö som ska flyttas i värsta fall. Att kommunens ska jaga privata personer som inte snöröjer i villakvarteren känns som ett slöseri med skattepengar och är inte praktiskt möjligt. Finns väl en anledning till att de flesta nya villagator byggs utan trottoar idag!
Just när det gäller snö som plogats upp från vägbana på trottoar så finns det minst 2 domar, varav den ena varit uppe i regeringsrätten, som säger att fastighetsägaren INTE är skyldig att ta bort den upplogade vallen från trottoaren, inte heller att gräva öppningar. Något man så klart gör för infart för att skydda sin bil.
Ansvaret gäller alltså bara snö som fallit på trottoaren.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Claes Sörmland
BerraBo BerraBo skrev:
Oroande tendens bland en del personer som vill negligera lag och föreskrifter.
Tyvärr verkar det vara en trend i dagens samhälle att man kan välja fritt efter eget omdömme vilka lagar som man behöver rätta sig efter. Orsaken till dålig efterlevnad är ofta att lagar likt denna inte står i samklang med dagens normer och gränsdragning mellan individ och samhälle.
Men det är också lite av ett missförstånd kring hur den juridiska regleringen fungerar i Sverige. Våra lagar är inte att antal påbud med tydliga straff av gammaltestamentlig typ. Istället är stor delar mer eller mindre tydliga förhållningsregler och sen ges en myndighet möjlighet att ingripa om det uppstår ett problem i det enskilda fallet. D v s lagen bygger till stor del på den allmänna moralen och flexibilitet i det enskilda fallet. Det är ju det här som så många har haft svårt att förstå (och heller kanske inte gillar) i vår pandemihantering.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Jag körde gräsklippare på entreprenad åt kommunen för ca 12år sen. Då skulle vi hålla oss en meter från staket och häckar på angränsande tomter. Det var fastighetsägarens ansvar att klippa den sista metern. Nu försökte vi ju att komma närmare men vissa (framför allt äldre villaägare) ville att man i princip skulle köra med grästrimmern under deras staket.
Ett staket bör står en bit in på tomten, så att man kommer åt att underhålla det utan att beträd någon annans mark.
Så kan mycket väl vara så att den "metern" ni skulle lämna inte var kommunens mark.

• Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Och därmed anser du att de som bor vid enskild väg/ vägförening ska betala dubbelt?
Så är det ju.

Men förr när småstädernas kärnor faktiskt innehöll service av betydelse för även kommunens invånare i småorter och på landet så låg det ju även i deras intresse att kommunens tätaste delar snöröjdes. Nu i och med statskärnornas död och förvandling till tomma lokaler med spridda kafé/sushi så ska kanske de lösningen ska omprövas?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det ju.

Men förr när småstädernas kärnor faktiskt innehöll service av betydelse för även kommunens invånare i småorter och på landet så låg det ju även i deras intresse att kommunens tätaste delar snöröjdes. Nu i och med statskärnornas död och förvandling till tomma lokaler med spridda kafé/sushi så ska kanske de lösningen ska omprövas?
Absolut i de tätaste delarna där det är av stort allmänt intresse att det är halkbekämpat, men inte i ett villakvarter där det går 10 personer om dagen.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
J
Det är ett elände det där, min pappa har alltid hållit hårt på att skotta och sanda trottoaren och när han jobbade så skottade han före jobbet, jag brukade få skotta när jag kom hem från skolan, han skottade igen när han kom hem. Kommunen plogade upp all snö från gatan, då bodde vi i en böj med en plantering i mitten på gatan (just utanför vårt och grannarnas hus) så det blev en extra förstärkt upptryckning av snö just hos oss. Nu bor de i ett i det avseendet något bättre hus, men det är en jättesmal trottoar som lider av samma problem, att snön ofta plogas upp från gatan på trottoaren och inte finns nånstans att göra av den sen.

Jag har länge varit i tron att om kommunen plogar upp gatans snö på trottoaren så är villaägaren inte tvingad att hantera detta.

Nu orkar min pappa inte längre gå ut pga ålder och hälsa, så han ringer dit "home maid" på egen bekostnad för att skotta när det snöar. Bodde jag inte 5 mil bort skulle jag åka dit och skotta. Jag trycker det är ett jävla rån av kommunen att göra så här, tvinga folk att ta hand om kubikmetervis av snö. Det vore relativt enkelt att "dra av" även trottoarerna. Visst, det skulle kosta på skattsedeln, men det finns så mkt annat som är onödigt vi gör så...

Själv bor jag i hus utan trottoar och snöröjarna här är jättebra på att skotta och sanda på vägen. Jag fixar så klart kring brevlåda osv då ju plogbilen måste lägga strängen nånstans. Sen kan jag tycka att det är skit att folk blåser förbi barnen i 50 på en 30 väg när de är på väg till skolan när det bara får plats en bil i bredd och snövallar som gör barnen måste gå en bit ut. Men det är ju bara bilförare som inte har alla hästar hemma som är skuld till det. När fartdårarna kommer och jag sitter i bilen själv så viker jag inte en tum, de får ta vallen eller sakta ned (då gör jag plats, men jag bromsar inte ned och kastar mig in i vallen för att de inte ska behöva släppa på farten).

Har förresten förstått att i vissa områden får de boende stå för snöröjning även på själva vägen. Tycker att alla genomfartsvägar (bil/gång/cykel) borde röjas med skattemedel, frekvensen på (eller snarare hur snart efter snöfall) röjningen satt till hur trafikerad vägen är. Bor man vid en väg som inte har genomfartstrafik kan det väl vara rimligt att man får röja själv men då ska det inte vara nån skyldighet att göra det.

T Television_Set skrev:
Det är många tjänster som kommunen anser nödvändiga men inte alla använder. I mitt fall har kommunen grupperat gatorna i A och B. A-gator anses viktiga att hållas snöröjda då de är typ genomfartsstråk.
Alltså kommunen bedömmer att det finns ett allmännintresse att det plogas. D v s snöröjningen är i första hand inte riktat som service till den som bor intill trottoaren.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Har förresten förstått att i vissa områden får de boende stå för snöröjning även på själva vägen.
Det har ju varit vanligt i småorter och perifera villasamhällen att kommunen inte tar huvudmannaskapet för allmänna platser. Då får det ju lösas privat, t ex genom en gemensamhetsanläggning samt en förvaltande samfällighetsförening ("vägförening").

Men många kluriga kommuner sparar pengar genom att kringgå intentionen i PBL och antar detaljplaner även i dag där de inte tar huvudmannaskapet för allmänna platser. Så plötsligt kan ett nytt område ha privat snöröjning medan grannområdet har kommunalt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men många kluriga kommuner sparar pengar genom att kringgå intentionen i PBL och antar detaljplaner även i dag där de inte tar huvudmannaskapet för allmänna platser. Så plötsligt kan ett nytt område ha privat snöröjning medan grannområdet har kommunalt.
Även då kommunen har ansvaret för ett grönområde sköts det dåligt.
Ofta prioriteras centrala områden och det som finns vid min gräns brukar man titta till en gång per år.
Eftersom det är en smal gångväg upp till området brukar jag klippa gräset där i samband med egna klippningen. Ingen större uppoffring, tid eller kraftmässigt, då det annars förfular även mitt boende.
Så att hjälpa till på marginalen tycker jag kan vara rimligt men inte tvingande.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har länge varit i tron att om kommunen plogar upp gatans snö på trottoaren så är villaägaren inte tvingad att hantera detta.
Finns två domar som säger att det är så som jag nämnde ovan, men anger dom här för referens:
Från SKR, Sveriges kommuner och regioner
I ett fall från Malung (NJA 1955 s. 524) slår Högsta domstolen fast att fastighetsägaren inte är skyldig att föra bort snö som förts upp på gångbana från körbana där staten ansvarar för vinterväghållningen. Den princip som Högsta domstolen slog fast får anses gälla fortfarande.

I ett liknande fall från Örnsköldsvik (RÅ 1962 I 51) där stadsfullmäktige med stöd av då gällande lag antagit bestämmelser om att fastighetsägare inom stadsplanelagt område var skyldig att bryta igenom snövallar så att man kunde gå eller köra in till fastigheten. Regeringsrätten upphävde de bestämmelserna med motiveringen att snövallarna var snö från körbanan som lagts på gångbanan. Enligt Regeringsrätten fanns det inget stöd i lagen för att ålägga fastighetsägare att bryta snövallar som uppkommit på det sättet. I många kommuner är insatstiderna för att öppna vid infarter förhåll

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det är ett elände det där, min pappa har alltid hållit hårt på att skotta och sanda trottoaren och när han jobbade så skottade han före jobbet, jag brukade få skotta när jag kom hem från skolan, han skottade igen när han kom hem. Kommunen plogade upp all snö från gatan, då bodde vi i en böj med en plantering i mitten på gatan (just utanför vårt och grannarnas hus) så det blev en extra förstärkt upptryckning av snö just hos oss. Nu bor de i ett i det avseendet något bättre hus, men det är en jättesmal trottoar som lider av samma problem, att snön ofta plogas upp från gatan på trottoaren och inte finns nånstans att göra av den sen.

Nu orkar min pappa inte längre gå ut pga ålder och hälsa, så han ringer dit "home maid" på egen bekostnad för att skotta när det snöar. Bodde jag inte 5 mil bort skulle jag åka dit och skotta. Jag trycker det är ett jävla rån av kommunen att göra så här, tvinga folk att ta hand om kubikmetervis av snö. Det vore relativt enkelt att "dra av" även trottoarerna. Visst, det skulle kosta på skattsedeln, men det finns så mkt annat som är onödigt vi gör så...

Själv bor jag i hus utan trottoar och snöröjarna här är jättebra på att skotta och sanda på vägen. Jag fixar så klart kring brevlåda osv då ju plogbilen måste lägga strängen nånstans. Sen kan jag tycka att det är skit att folk blåser förbi barnen i 50 på en 30 väg när de är på väg till skolan när det bara får plats en bil i bredd och snövallar som gör barnen måste gå en bit ut. Men det är ju bara bilförare som inte har alla hästar hemma som är skuld till det. När fartdårarna kommer och jag sitter i bilen själv så viker jag inte en tum, de får ta vallen eller sakta ned (då gör jag plats, men jag bromsar inte ned och kastar mig in i vallen för att de inte ska behöva släppa på farten).

Har förresten förstått att i vissa områden får de boende stå för snöröjning även på själva vägen. Tycker att alla genomfartsvägar (bil/gång/cykel) borde röjas med skattemedel, frekvensen på (eller snarare hur snart efter snöfall) röjningen satt till hur trafikerad vägen är. Bor man vid en väg som inte har genomfartstrafik kan det väl vara rimligt att man får röja själv men då ska det inte vara nån skyldighet att göra det.
Bra att han nu anlitar någon som hjälper honom
GlennB GlennB skrev:
Och är det just där gränsen går tycker du ?

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare snöröja gatan utanför där man bor"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller gatan utanför där man bor i skick med asfaltering osv"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller vägarna omkring där man bor i skick med snöröjning, reparationer, asfaltering osv"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller alla kommunens vägar i skick på alla sätt"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller kommunens alla vägar, mark och byggnader i skick på alla sätt hela tiden"

Villaägaren ÄGER INTE marken utanför, det gör kommunen, därför borde det även vara kommunens sak att tillse snöröjningen där. Är det för krångligt så får man helt enkelt stunta i snöröjningen.

Själv drabbas jag inte av dumheterna då trottoarer inte existerar här, och snöröjningen sker på ett mycket professionellt sätt av vägföreningen, som jag förvisso betalar en årsavgift till där bland annat snöröjning ingår, plus att den föreningen får statsbidrag för att hålla vägen farbar året om.

När jag bodde i innerstan snöröjdes ju trottoarerna helt uselt av staden, man lämpade över det hela på enskilda fastighetsägare som sket i det (oftast).

MEN!! även de trottoarer som gränsade till kommunalt mark (vilket var många), struntade ju kommunen i att snöröja.

En granne gnällde ibland på kommunen för att det blev svårt för äldre att ta sej fram vid dessa tillfällen, varvid kommunen tyckte att dom inte hade råd, och mumlade nåt om att förr lät man arbetslösa dagdrivare sköta snöskottningen, men det kan man inte göra numera.

..Håller därmed med om att man borde kunna skickia ut kommunalt och statligt anställda kommunikatörer, genusvetare och strateger på gatorna med varsin spade :D
Eller så tar de som är missnöjda med lagen själva kontakt med politikerna istället för att snacka.

Så himla nöjd är jag i alla fall att jag nyss valde en tomt utan trottoar.

Idag hade nästan alla i vårt område skottat och sandat. Vi kommer hädanefter att ligga på som en igel och säkert upplevas som väldigt jobbiga. Bättre det än att barnen i mörkret behöver gå på gatan. Det skulle vara jobbigare om de blev påkörda.

J
Magnus Filip skrev:
Bra att han nu anlitar någon som hjälper honom
Jo, han har även snälla grannar som ibland hjälper till och skottar av trottoaren speciellt om de ser honom stå där själv och skotta i ultrarapid. Men även folk på gatan som skiter i att skotta. Och han har betalt massor av skatt och plogat sin beskärda del, så jag tycker att det bästa vore om kommunen 1) gav fan i att ploga upp gatans snö på hans trottoar 2) plogade och sandade trottoarerna så att verkligen barnen kunde gå hela vägen på en bra trottoar. I detta fall är dessutom trottoaren på andra sidan mycket bredare med en bit gräs och träd utmed vägen, så där plogas gatans snö ej upp på trottoaren så alla väljer att gå på den sidan.

Magnus Filip skrev:
Bättre det än att barnen i mörkret behöver gå på gatan. Det skulle vara jobbigare om de blev påkörda.
Jo, det är så min 80 åriga far resonerar, men det är fan att han ska pröjsa 1000 spänn per snödag av sin pension (eller snarare besparingar) för att kommunen sköter detta som skit. Dessutom kan inte homemaid komma ut exakt när det snöar så han försöker väl själv. Hoppas han inte halkar, eller helt enkelt inte orkar och faller ihop för då kan jag säga att kommunen gjort en dålig affär. Själv tycker jag han skulle ge fan i det eftersom skolbarnen nog går på andra sidan eller ännu troligare helt andra vägar. Och spara pengarna till att betala skadeståndet som i sverige troligen är rätt modest och nog understiger 2 veckors kostnad för snöröjning.

Kanske kan unga pigga personer istället för att skicka arga lappar knacka på hos sina åldriga grannar och erbjuda sig skotta deras trottoar, speciellt om de själva inte har någon att skotta?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
Magnus Filip skrev:
Men att bo kvar i huset och sedan stå och klaga och gnälla över att taket behöver fixas men det är för dyrt eller att det kostar att ha entreprenad på snöröjningen. Ja, vad skall man säga? Väx upp eller mogna passar inte riktigt in på äldre, men inser man inte i tid att man blir äldre och inte kommer att orka så är det något tossigt någonstans. Eller?
Tyvärr har många äldre inte råd att flytta, banken ger dem inte nya lån, de får skatta bort vinsten i ett hus de bott i i decenier för att köpa en lägenhet med högre totalkostnad. Vad gäller äldreboenden så verkar det helt avskaffat. Detta är en annan diskussion än snöröjningen, men generellt så tycker jag - bekosta detta med skatten, räcker det inte ta bort annat vimseri som man håller på med och ger friska och unga männsikor bidrag till höger och vänster. Om det inte räcker, höj skatten.

Sen tycker jag absolut att det är rimligt att villaägare betalar mer skatt än lägenhetsboende, då kostnaderna för vägar etc är högre för villaboende. Men ska man stå för allt själv så borde det gå att hindra andra från att använda vägen, eller få ta avgift om nån står på gatan utanför mig eller använder vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.