Hej,
Jag gör om mitt garage till boyta och kom på att i samband med detta borde jag passa på att sätta en laddbox för bil då det nu kan dras dolt i väggen som renoveras. Inkommande elskåp sitter på samma yttervägg som jag vill ha laddboxen och det är alltså även denna vägg som renoveras invändigt för att bli bostad.
Döm till min förvåning när jag kom hem i eftermiddags och elektrikern hade på eget bevåg bestämt sig för att det inte fick plats att ”ta elen” från elskåpet utan istället har hämtat från elcentralen inomhus. För att lyckas med detta har jag nu fått utanpåliggande kabel via fläktkåpa i köket (kapat av ett hörn av kåpan) . Sedan borrat sig in ovan köksskåpen , demonterat täckskivor, återmonterat dessa dåligt, borrat igenom yttervägg där jag precis renoverat hela fasaden med ny isolering, vindpapp och panel. Sedan har han borrat igenom yttervägg igen för att lägga utanpåliggande kabel genom tvättstugan.

Är detta okej?
Vad ska man göra ?
Till saken hör att jag inte ens har en elbil.
Jag hatar utanpåliggande kabel och tänkte därför ”passa på” att sätta en laddbox nu när man ändå kunde få det snyggt, trodde jag.

• IMG_1347.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1343.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1351.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1350.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1348.jpeg
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Vad exakt var avtalat? Hade du beskrivit exakt hur du ville ha det?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vad exakt var avtalat? Hade du beskrivit exakt hur du ville ha det?
Ja , de var förklarat att jag ville ta elen från elskåpet. Samma elbolag utför även elarbetet i ombyggnad av garaget. Vi har inga andra utanpåliggande kablar någonstans då jag inte gillar det. Skriftligen står det dock ingen specifikt i offerten för laddboxen kring installationen. Det är en standardiserad offert mest fokuserad på grönt energi avdrag. Det står dozk att det ingår kabel , max 7 meter vilket ändå kan tyda på att de förstått var jag ville att de skulle hämta elen. Så som installationen ör nu har de säkert använt 25 meter kabel (enbart uppskattning).

• Gilla
vorchan
  • Laddar…
Börja med att ta upp det med företaget och meddela att detta inte är resultatet du ville ha, och inte vad du anser att ni avtalat. Då kanske de kommer med en förklaring till varför det gjordes som de gjorde? Då får du ta det därifrån.

• Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Det är tänkbart att det inte gick att dra från mätarskåpet. Inte självklart att det får plats säkringar etc.

Men givetvis borde ju elektrikern avbrutit då för att konsultera om alternativen. Ex byta mätarskåp.

• Gilla
Kasken och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Förmodligen miss i kommunikationen mellan den du pratade med och den som gjorde jobbet.
Hur som helst ska du inte stå för detta.
Firman får återställa alternativt erbjuda dig kompensation du är nöjd med...🤔

• Gilla
Bexit
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är tänkbart att det inte gick att dra från mätarskåpet. Inte självklart att det får plats säkringar etc.

Men givetvis borde ju elektrikern avbrutit då för att konsultera om alternativen. Ex byta mätarskåp.
Vi har träffats på plats för att diskutera. Efter att de försökte trycka på att det var en standardinstallation och jag stod på mig om att det inte var rimligt att jag kunde förvänta mig detta som resultat har vi nu landat i att ett nytt mätarskåp á modern strandard och storlek ska monteras som tillåter dold installation. De ska ombesörja nedtagning av gjort arbete samt på bästa sätt återställa.

Kvar är dock känslan av att ”hur fan gick det här till”. Också väldigt onödigt arbete för elektrikern som hade sluppit en massa arbete samt en liten irritation av att nu ha en klippt fläktkåpa, 2-3 hål i den helt nya fasaden, fult i taket vid täckskivan.
Men det är väl sånt man får bearbeta hos psykologen antar jag.. :)

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men vafan, var han tvungen att välja den absolut fulaste lösningen? Märkligt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C
Skånedräng Skånedräng skrev:
Kvar är dock känslan av att ”hur fan gick det här till”.
Är nog rätt vanligt bland elektriker att det tas självständiga beslut om man stöter på patrull med det som är planerat med kunden. Tyvärr... Hade ju varit så enkelt att bara lyfta på luren och stämma av en alternativlösning med beställaren. Dessutom finns det ju en väl etablerad skillnad på standardnivå vid nyinstallation vs. kompletterande installationer. Har full förståelse för att de flesta kunder inte är beredda att betala för t.ex. komplicerad dold förläggning, men för oss som vill ha det kan det vara svårt att förmedla detta.

Vis av erfarenhet försöker jag själv hålla mig i närheten när det är elektrikerjobb om det inte är någon man känner och har bra förtroende för.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju gissa att han schemamässigt skulle göra jobbet just då, denna dag. Har han då inget mätaskåp med sig i bilen så går det alternativet bort, där och då.

Ett vanligt scenario brukar var att man frågar kunden hur dom vill man ska göra, kunden svarar då "gör det som du tycker är bäst". När man sedan utfört jobbet på det sätt man tycker är helt OK, så kommer kunden hem och säger så där trodde jag inte att det skulle bli.
Tänk om man ändå vore en tankeläsare. Det kanske inte är så vanligt men det förekommer lite då och då.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Fast här har TS redan skrivit att de kommit överens om hur det ska göras från början. Det är som jag skrev förmodligen en miss mellan den som tog beställningen och den som utförde jobbet...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi har träffats på plats för att diskutera. Efter att de försökte trycka på att det var en standardinstallation och jag stod på mig om att det inte var rimligt att jag kunde förvänta mig detta som resultat har vi nu landat i att ett nytt mätarskåp á modern strandard och storlek ska monteras som tillåter dold installation. De ska ombesörja nedtagning av gjort arbete samt på bästa sätt återställa.

Kvar är dock känslan av att ”hur fan gick det här till”. Också väldigt onödigt arbete för elektrikern som hade sluppit en massa arbete samt en liten irritation av att nu ha en klippt fläktkåpa, 2-3 hål i den helt nya fasaden, fult i taket vid täckskivan.
Men det är väl sånt man får bearbeta hos psykologen antar jag.. :)
Dom får återställa allt dom skadat när dom avvek från planen och körde på eget bevåg. Vägrar dom så skulle jag hålla in det beloppet när jag betalar fakturan.
Ta in offert för åtgärd från 3e part så vet du hur mycket som är rimligt att hålla in

Kan inte uttala mig i detta fallet men som tumregel så håller jag mig hemma när jag har ett arbete som görs på en dag. Är det ett större arbete, t.ex. badrumsrenovering, försöker man vara hemma åtminstone en dag i veckan.

Det uppstår alltid frågor oavsett storlek på arbetet, hur mycket man än pratat om utförandet innan.

Gissar fritt men när jag läser inlägget här får jag uppfattningen om att du tagit första bästa företag som installerar laddboxar, då ingår som som sagt en "standardinstallation", x antal meter kabel etc etc. och elektrikern gör snabbast möjliga för att dra vidare till nästa jobb. den här elektrikern förväntar sig aldrig mer sätta sin fot i din bostad och jobbet blir därefter.

Drar parallellen till när jag själv hade en liknande installation. Jag var hemma den dagen och gick igenom med dom vad som skulle göras, sen råka jag ha "vägen förbi" typ en gång i timman för att se att det följdes. I samband med beställning hade jag skickat en skiss över hur jag ville att kablaget skulle dras och vad som skulle tas bort, fick kommentaren att det var ett av de bästa förarbetena de fått på ett jobb. Jag hade typ gjort några fyrkanter och streck i Paint. 🙄 Fick ändå några frågor när man stack in huvudet, hade jag inte gjort det så hade elektrikern antagligen löst det själv så som den ansåg var lämpligt.

• Gilla
Värntorpanders och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag gör om mitt garage till boyta och kom på att i samband med detta borde jag passa på att sätta en laddbox för bil då det nu kan dras dolt i väggen som renoveras. Inkommande elskåp sitter på samma yttervägg som jag vill ha laddboxen och det är alltså även denna vägg som renoveras invändigt för att bli bostad.
Döm till min förvåning när jag kom hem i eftermiddags och elektrikern hade på eget bevåg bestämt sig för att det inte fick plats att ”ta elen” från elskåpet utan istället har hämtat från elcentralen inomhus. För att lyckas med detta har jag nu fått utanpåliggande kabel via fläktkåpa i köket (kapat av ett hörn av kåpan) . Sedan borrat sig in ovan köksskåpen , demonterat täckskivor, återmonterat dessa dåligt, borrat igenom yttervägg där jag precis renoverat hela fasaden med ny isolering, vindpapp och panel. Sedan har han borrat igenom yttervägg igen för att lägga utanpåliggande kabel genom tvättstugan.

Är detta okej?
Vad ska man göra ?
Till saken hör att jag inte ens har en elbil.
Jag hatar utanpåliggande kabel och tänkte därför ”passa på” att sätta en laddbox nu när man ändå kunde få det snyggt, trodde jag.
Kvackatore Kvackatore skrev:
Kan inte uttala mig i detta fallet men som tumregel så håller jag mig hemma när jag har ett arbete som görs på en dag. Är det ett större arbete, t.ex. badrumsrenovering, försöker man vara hemma åtminstone en dag i veckan.

Det uppstår alltid frågor oavsett storlek på arbetet, hur mycket man än pratat om utförandet innan.

Gissar fritt men när jag läser inlägget här får jag uppfattningen om att du tagit första bästa företag som installerar laddboxar, då ingår som som sagt en "standardinstallation", x antal meter kabel etc etc. och elektrikern gör snabbast möjliga för att dra vidare till nästa jobb. den här elektrikern förväntar sig aldrig mer sätta sin fot i din bostad och jobbet blir därefter.

Drar parallellen till när jag själv hade en liknande installation. Jag var hemma den dagen och gick igenom med dom vad som skulle göras, sen råka jag ha "vägen förbi" typ en gång i timman för att se att det följdes. I samband med beställning hade jag skickat en skiss över hur jag ville att kablaget skulle dras och vad som skulle tas bort, fick kommentaren att det var ett av de bästa förarbetena de fått på ett jobb. Jag hade typ gjort några fyrkanter och streck i Paint. 🙄 Fick ändå några frågor när man stack in huvudet, hade jag inte gjort det så hade elektrikern antagligen löst det själv så som den ansåg var lämpligt.
Hej, gör en större renovering av garage till boyta . 300k + (inte enbart för elen såklart) och det är samma elfirma som gör båda jobben. Tog detta företaget till laddboxen också trots att det finns billigare alternativ just för att det skulle bli ”rätt och riktigt” i och med att de redan håller på med elen just där och drar massa uttag och spots och allt man behöver. Men det har löst sig nu, eller åtminstone är vi överens om hur det ska lösa sig. Tack för input!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.