I vår central har vi 4 grupper utanför jordfelsbrytaren. Kyl/Frys, värmeväxlare(fjärrvärme), inbrottslarm (ej använt) och vägguttag datahub. Från vägguttaget kör vi bl a router, switch, home assistant, några smarta hubbar mm. Jag har nu tänkt att stoppa in en EcoFlow som UPS innan närverksprylarna men undrar om jag ska vara orolig att allt ovanstående körs utanför jordfelsbrytaren? Övriga 24 grupper ligger på en jordfelsbrytare.

Köra vidare som det är eller ta hit en elektriker och stoppa in en till jordfelsbrytare för dessa 4 grupper?

Kan strömmen från din Echo flow ta någon annan väg än via fas-nolla?

D
C chemma skrev:
I vår central har vi 4 grupper utanför jordfelsbrytaren. Kyl/Frys, värmeväxlare(fjärrvärme), inbrottslarm (ej använt) och vägguttag datahub. Från vägguttaget kör vi bl a router, switch, home assistant, några smarta hubbar mm. Jag har nu tänkt att stoppa in en EcoFlow som UPS innan närverksprylarna men undrar om jag ska vara orolig att allt ovanstående körs utanför jordfelsbrytaren? Övriga 24 grupper ligger på en jordfelsbrytare.

Köra vidare som det är eller ta hit en elektriker och stoppa in en till jordfelsbrytare för dessa 4 grupper?
Kör vidare som det är.

C chemma skrev:

Om din Echo flow sitter ansluten till ett vanligt vägguttag så ska uttaget skyddas av en JFB. Uttagen för frys och kyl som sitter bakom eller i ett överskåp behöver inte skyddas av en JFB (även om det bra), samt att fast anslutna apparater typ värmen ej behöver skyddas av JFB.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det verkar råda delade meningar här? Huset byggdes för 25 år sen och dom fyra grupperna har legat utanför jfb sen dess så tanken då var uppenbarligen att det var en fördel att dom låg utanför. Jag har själv känt när jag kopplat in sak efter sak i Vägguttag datahub att hm borde inte dessa skyddas av en jfb men det har alltid runnit ut i sanden. Nu när jag skaffat en EcoFlow så kom tanken tillbaka, är det godtagbart, är det dåligt, är det jätte dåligt?

Lär väl inte vara mer än ett 10 minuters jobb att sätta in en till jfb då det finns gott om plats bredvid säkringarna men lär ju ändå kosta en slant och jobbet med att hitta en elektriker som har tid för ett så litet jobb etc.

Bild på centralen (den femte säkringen har gått till ett integreringsverk på fjärrvärmen men den är klippt nu så den kan tas bort)
1777461896630.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Elmont kan mer än jag. Om du ändå ska in och böka kan du väl sätta en till JFB som skyddar de där grupperna, även om jag själv helst inte skulle vilja ha säkringen till värmen under JFB.

Vad skrev jag angående värmen 😉

D datja skrev:
Elmont kan mer än jag. Om du ändå ska in och böka kan du väl sätta en till JFB som skyddar de där grupperna, även om jag själv helst inte skulle vilja ha säkringen till värmen under JFB.
Jag tycker det är bra att ha jfb till värme även fast det inte "behövs". Jag har flertal gånger fått byta snabbkopplingar till elpatron på värmepumpar som brunnit

Varför ville man utesluta grupper?
Finns det skäl varför man inte vill koppla in rubbet på befintlig JFB?
Finns det prylar som typiskt slår från JFB i tid och otid för jämnan som man vill utesluta eller ha en egen JFB för? Vad skulle det vara för prylar?
Min värmekabel har en egen JFB, är det en typisk pryl som brukar slå från JFB utan någon direkt anledning? Min har då aldrig gjort det.

C
S SirKnasen skrev:
Idén är (var) att undvika skador om JFB löser ut när man inte är hemma.
Sen kom väl insikten att JFB normalt inte löser ut i tid och otid.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Finns det skäl varför man inte vill koppla in rubbet på befintlig JFB?
Finns det prylar som typiskt slår från JFB i tid och otid för jämnan som man vill utesluta eller ha en egen JFB för? Vad skulle det vara för prylar?
Min värmekabel har en egen JFB, är det en typisk pryl som brukar slå från JFB utan någon direkt anledning? Min har då aldrig gjort det.
Det är bra att ha flera jfb tycker jag, vu utomhus och elpatron brukar vara de som faktiskt löser ut jfb, sen är det bra ha för övriga uttag inne i huset. Sen är det krav på jfb exempelvis om man har el golvvärme med klinker och uttag i badrum.

Och det är ju så att JFB är ju inte det huvudsakliga skyddet utan bara ett tilläggsskydd, en mekanisk apparat som många har kanske lite för stor tillit till.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Inte så mycket annat som skyddar mot kryp strömmar, sen är det bra funktionstesta som typ 9/10 inte gör

Mitt ena hus är strömlöst sedan i går eftersom jfb tjuvutlöst (igen).

Det händer sporadiskt utan vettig anledning, det kan gå veckor utan problem, när det händer kan jag bara slå på igen.

Det har hänt några ggr vid strömavbrott men det är inte konsekvent.

Kyl/frys är därför utan ström och jag är inte där😠

Så jag ska ta bort jfb så det inte händer igen.

• Gilla
datja
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mitt ena hus är strömlöst sedan i går eftersom jfb tjuvutlöst (igen).

Det händer sporadiskt utan vettig anledning, det kan gå veckor utan problem, när det händer kan jag bara slå på igen.

Det har hänt några ggr vid strömavbrott men det är inte konsekvent.

Kyl/frys är därför utan ström och jag är inte där😠

Så jag ska ta bort jfb så det inte händer igen.
En bra ide är att megga anläggningen och mäta jfb, den kanske bara gör sitt jobb.

En kund hade samma problem och tyckte att nya centralen med jfb bara är skit då den bara spontant löser ut, när jag sen var där och kollade så var kabel till dagvatten pump helt sönder efter en tur under röjsåg IMG20260428090227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.