Mät, Mät, Mät och Mät igen ...
 
Kommer att byta kabel mellan dosorna så att jag får med jord. Idag är den klippt, konstigt. Om jag sen ansluter vägg uttaget till dosan 1 är det väl bara ansluta som vanligt till jord blå o svart från dosa 2.
 
R Rogge55 skrev:
är det väl bara ansluta som vanligt till jord blå o svart från dosa 2.
Nej, man ska ansluta jord, nolla och fas. Färgerna är irrelevanta om du inte är säker på vad varje tråd är
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, man ska ansluta jord, nolla och fas. Färgerna är irrelevanta om du inte är säker på vad varje tråd är
Har man inte gått efter färgstandard vid installationen så är det fel. Skulle tro att det är få elektriker som struntar i färgstandarden och att typ alla sånna här frågor är pga olagligt hemmapul.
 
K karkka skrev:
Har man inte gått efter färgstandard vid installationen så är det fel. Skulle tro att det är få elektriker som struntar i färgstandarden och att typ alla sånna här frågor är pga olagligt hemmapul.
Fast TS har ju försökt koppla mellan blå och brun fast de med största sannolikhet är fas och tändtråd i minst en av kablarna. Blå tändtråd är godkänt enligt standarden. Det går liksom inte att utgå ifrån att färgerna är det man tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Friskt kopplat hälften brunnet, härligt med entusiastiska amatörer särskilt när fet gäller el.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det som går till lampan du pratar om, går alltså vidare även till en brytare för lampan?

I så fall ändrar det på allting.

Den som du tror går till en central, det är väl rimligen där du då har matningen till altihop.

var finns brytaren för utelampan? Det är inte möjligen den som dosa 1 och ledningen ut åt vänster går till?

Försök att rita upp en skiss som är mer komplett.

Var finns brytaren till resp. lampor. Exakt vilken av anslutningarna tikll dosa 2 går till utelampan (om du vet det), vilken går till centralen (också helt avgörande information att här finns en central kopplad till dosa 2).
Stämmer det du säger. Tror har koll nu.
 
Tack för alla tips o synpunkter👍
 
Jobbat själv?
 
R Rogge55 skrev:
Kommer att byta kabel mellan dosorna så att jag får med jord. Idag är den klippt, konstigt. Om jag sen ansluter vägg uttaget till dosan 1 är det väl bara ansluta som vanligt till jord blå o svart från dosa 2.
Om jord inte används i dina rum, helt enligt äldre standard, behövs inte jordledaren.
Går kabeln till en strömbrytare behövs heller inte jord.

I dosa 2 förekommer svart och blå även som tändtråd, så du kan inte ta vilka som helst.
Rimligen kommer en av de två kablar som har jord från elcentralen.

Drar du en ny kabel mellan dosorna kan du passa på att ta en med ytterligare en ledare för nolledaren du behöver till uttaget. Då kan tändtråden från brytaren få en annan färg än blå, och blå användas till nolla.
 
Men om vi antar att det nu är utrett att dosa 1 innehåller bara rrådar till brytaren för utelampan. I så fall så finns det ingen nolla där, och du kan inte ta ström till ett uttag från den dosan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om jord inte används i dina rum, helt enligt äldre standard, behövs inte jordledaren.
Går kabeln till en strömbrytare behövs heller inte jord.

I dosa 2 förekommer svart och blå även som tändtråd, så du kan inte ta vilka som helst.
Rimligen kommer en av de två kablar som har jord från elcentralen.

Drar du en ny kabel mellan dosorna kan du passa på att ta en med ytterligare en ledare för nolledaren du behöver till uttaget. Då kan tändtråden från brytaren få en annan färg än blå, och blå användas till nolla.
Med andra ord behövs en 4g kabel.
 
R Rogge55 skrev:
Med andra ord behövs en 4g kabel.
Om du stänger av alla brytare och mäter i dosa 2 bör du lätt förstå vilka ledare som är fas, sen om du tänder, så ser du vilka som blir spänningssatta och tänder lampan (lamporna). Då har du hittat tändtrådarna.

Innan dess är det bättre att beskriva trådarna med dess färg, inte med N och L, eftersom du inte vet innan du mätt.

Du borde då komma fram till att kabeln som behöver bytas använder blå som obruten fasledare och svart som Tändtråd. Med en fyrledare kan man använda färgerna rätt och de räcker till tändtråd och ett jordat uttag.
 
Tackar👍
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om du stänger av alla brytare och mäter i dosa 2 bör du lätt förstå vilka ledare som är fas, sen om du tänder, så ser du vilka som blir spänningssatta och tänder lampan (lamporna). Då har du hittat tändtrådarna.
Kan du ge TS en mätprocedur. Vad ska han mäta mellan?
 
  • Gilla
karkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.