2 546 läst ·
46 svar
3k läst
46 svar
Vägguttag till kopplingsdosa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om det inte är så att kabeln nedifrån som är oinkopplad är matningen till dosan, då är du körd. Du behöver ha med skyddsjord för att kunna montera ett vägguttag på vinden.R Rogge55 skrev:
Har det funnits en strömbrytare till lampan? Det kan förklara de konstiga övergångarna brun - blå-
Så ta reda på hur allting ligger till innan du kopplar något mera. Utgångsläget är för oss oklart. Men du kan ju beskriva vad det är vi ser på bild i första inlägget så kanske det klarnar. Har du varit där och kopplat om? Har lampan fungerat tidigare innan du började koppla?
Här kommer en rörig skiss. Vet inte om man blir så mycket klokare? Kanske får ta hjälp av ett proffs. Tack alla synpunkter.blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Har sovrummet ojordade vägguttag idag? Det är enda chansen till att du kan montera ett nytt ojordat.
Annars får du flytta dosan 5 cm till vänster så att du kan koppla in den skyddsledare där som någon i obetänksamhet har klippt av. Se bara till att skyddsledaren är inkopplad i matande ände också.
Annars får du flytta dosan 5 cm till vänster så att du kan koppla in den skyddsledare där som någon i obetänksamhet har klippt av. Se bara till att skyddsledaren är inkopplad i matande ände också.
Det hade varit bra om du tagit reda på vad kabeln till vänster tar vägen. Vad går den till.R Rogge55 skrev:
Sitter det en strömbrytare eller lampa på kabeln till vänster på dosa 1?
Samma med kabeln upp till vänster på dosa två.
För en kabel som går till en strömbrytaren räcker inte färgerna till. Svart fas fram till brytaren och blå blir kvar att använda till ”tändtråd” (bruten fas) tillbaka till dosan. Tändtråden (fas efter strömbrytaren) bör övergå till svart igen vid nästa dosa.
Kanske någon försökt vara smart och visa att det inte är fas och nolla i dosa 1 genom att korsa färgerna blå mot svart och svart mot blå?
Dina markeringar L och N tolkar jag bara som svart respektive blå.
Skissen räcker för att förstå att uttaget behöver anslutas till dosa 2 eller att kabeln från dosa 1 till dosa 2 behöver bytas.
Den räcker inte till för vad kablarna faktiskt används till.
Tack. I stort sett ojordat i hela huset. Alla sovrum. Har ett jordat uttag som jag tänkte använda. Det knepiga är att det inte går att ansluta till dosan 1. Fungerar inte.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Så är alltså inte kabeln från vänster inkommande, utan den kommer från höger. Du får ta ett varv till och titta i angränsande dosor tills du VET hur det ligger till.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Om vi försäöker bena ut skissen.
1, Jag tolkar att det står "till lampa" längst ut till höger efter dosa 2?
2 Vad är det andra till dosa två. Står det "till yttervägg" på båda två?
3. VAR är brytaren?
Den högra ytterväggs anslutningen (??) är parallellkopplad med det jag tror är lampan, kan det vara ytterligare en lampa?
Den vänstra anslutningen "yttervägg" ser ut att vara kopplad mellan det som eventuellt är matande fas här och lampan(orna). Dvs, den bör kunna vara strömbrytaren till detta.
I så fall så är dein ursprungliga analys korrekt, det borde finnas fas och nolla i dosa 1. Men du får det inte att fungera.
I så fall är det något fel på din koppling där (vet du om du har ström nu, fungera lampan?).
Exakt hur kopplade du in kabeln för uttaget? Hur är den inkopplad till uttaget? Du har inte råkat ansluta den till en blind klämma i uttaget?
1, Jag tolkar att det står "till lampa" längst ut till höger efter dosa 2?
2 Vad är det andra till dosa två. Står det "till yttervägg" på båda två?
3. VAR är brytaren?
Den högra ytterväggs anslutningen (??) är parallellkopplad med det jag tror är lampan, kan det vara ytterligare en lampa?
Den vänstra anslutningen "yttervägg" ser ut att vara kopplad mellan det som eventuellt är matande fas här och lampan(orna). Dvs, den bör kunna vara strömbrytaren till detta.
I så fall så är dein ursprungliga analys korrekt, det borde finnas fas och nolla i dosa 1. Men du får det inte att fungera.
I så fall är det något fel på din koppling där (vet du om du har ström nu, fungera lampan?).
Exakt hur kopplade du in kabeln för uttaget? Hur är den inkopplad till uttaget? Du har inte råkat ansluta den till en blind klämma i uttaget?
Kabeln till vänster dosa 1 vet ej den går , ingen brytare. Går in i ytterväggen. Dosa 2 tror att de som går in i ytterväggen är till utebelysning och till centralen i andra kattvinden. Den tredje går till lampan därifrån en kabel till brytaren.blackarrow skrev:
Det hade varit bra om du tagit reda på vad kabeln till vänster tar vägen. Vad går den till.
Sitter det en strömbrytare eller lampa på kabeln till vänster på dosa 1?
Samma med kabeln upp till vänster på dosa två.
För en kabel som går till en strömbrytaren räcker inte färgerna till. Svart fas fram till brytaren och blå blir kvar att använda till ”tändtråd” (bruten fas) tillbaka till dosan. Tändtråden (fas efter strömbrytaren) bör övergå till svart igen vid nästa dosa.
Kanske någon försökt vara smart och visa att det inte är fas och nolla i dosa 1 genom att korsa färgerna blå mot svart och svart mot blå?
Dina markeringar L och N tolkar jag bara som svart respektive blå.
Skissen räcker för att förstå att uttaget behöver anslutas till dosa 2 eller att kabeln från dosa 1 till dosa 2 behöver bytas.
Den räcker inte till för vad kablarna faktiskt används till.
Det är det som ser så konstigt ut det är ju nolla o ledare på samma. Jar får det inte att fungera.H hempularen skrev:Om vi försäöker bena ut skissen.
1, Jag tolkar att det står "till lampa" längst ut till höger efter dosa 2?
2 Vad är det andra till dosa två. Står det "till yttervägg" på båda två?
3. VAR är brytaren?
Den högra ytterväggs anslutningen (??) är parallellkopplad med det jag tror är lampan, kan det vara ytterligare en lampa?
Den vänstra anslutningen "yttervägg" ser ut att vara kopplad mellan det som eventuellt är matande fas här och lampan(orna). Dvs, den bör kunna vara strömbrytaren till detta.
I så fall så är dein ursprungliga analys korrekt, det borde finnas fas och nolla i dosa 1. Men du får det inte att fungera.
I så fall är det något fel på din koppling där (vet du om du har ström nu, fungera lampan?).
Exakt hur kopplade du in kabeln för uttaget? Hur är den inkopplad till uttaget? Du har inte råkat ansluta den till en blind klämma i uttaget?
Lampan fungerar. Jag inte gjort någon av kopplingarna. De är gamla. Hade tänkt ansluta vägguttag till dosan 1. Men fattar inte jag ska ansluta. Nollan o ledare är ju på samma.H hempularen skrev:Om vi försäöker bena ut skissen.
1, Jag tolkar att det står "till lampa" längst ut till höger efter dosa 2?
2 Vad är det andra till dosa två. Står det "till yttervägg" på båda två?
3. VAR är brytaren?
Den högra ytterväggs anslutningen (??) är parallellkopplad med det jag tror är lampan, kan det vara ytterligare en lampa?
Den vänstra anslutningen "yttervägg" ser ut att vara kopplad mellan det som eventuellt är matande fas här och lampan(orna). Dvs, den bör kunna vara strömbrytaren till detta.
I så fall så är dein ursprungliga analys korrekt, det borde finnas fas och nolla i dosa 1. Men du får det inte att fungera.
I så fall är det något fel på din koppling där (vet du om du har ström nu, fungera lampan?).
Exakt hur kopplade du in kabeln för uttaget? Hur är den inkopplad till uttaget? Du har inte råkat ansluta den till en blind klämma i uttaget?
Du menar att blå och svart är på samma? Det går inte att säga vad som är vad av dem.R Rogge55 skrev:
Vidhåller det jag sa i #2
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Men det som går till lampan du pratar om, går alltså vidare även till en brytare för lampan?
I så fall ändrar det på allting.
Den som du tror går till en central, det är väl rimligen där du då har matningen till altihop.
var finns brytaren för utelampan? Det är inte möjligen den som dosa 1 och ledningen ut åt vänster går till?
Försök att rita upp en skiss som är mer komplett.
Var finns brytaren till resp. lampor. Exakt vilken av anslutningarna tikll dosa 2 går till utelampan (om du vet det), vilken går till centralen (också helt avgörande information att här finns en central kopplad till dosa 2).
I så fall ändrar det på allting.
Den som du tror går till en central, det är väl rimligen där du då har matningen till altihop.
var finns brytaren för utelampan? Det är inte möjligen den som dosa 1 och ledningen ut åt vänster går till?
Försök att rita upp en skiss som är mer komplett.
Var finns brytaren till resp. lampor. Exakt vilken av anslutningarna tikll dosa 2 går till utelampan (om du vet det), vilken går till centralen (också helt avgörande information att här finns en central kopplad till dosa 2).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det kan vara en förklaring eftersom blå ledare i kabeln då troligen använts som tändtråd.

