Hej,
En propp gick, elcentralen och proppen va riktigt varm, stängde huvudbrytaren och bytte propp. Nu går inte brytaren hela vägen upp längre. Vad kan vara fel?

Magnus E K
Hur varm är riktigt varm? Gamla huvudbrytare kan gå sönder (eller börja glappa så det blir varmgång) när de manövreras så det är bättre att inte röra dem. Om elen inte fungerar nu blir det nog dessvärre nödvändigt att kalla in en jourelektriker.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Huvudbrytaren bör bytas, anslutningarna kollas igenom och dras åt, samt centralen inspekteras efter värmeskador

Kan ha varit t.ex. skruv som blivit lös med tiden eller oxiderat material vilket ger upphov till en ond cykel av värmegång och termisk nedbrytning som till slut tagit kål på din huvudbrytare

RoTe
Här är det dags för elektriker! Finns ingen ide att börja gissa vad som kan vara fel.

• Gilla
Sebbegb
  • Laddar…
Tack för alla svar, vågar jag ha den igång på halv så jag har el i delar av huset? När den står på halva vägen upp som videon visar funkar elen på 2/3 proppar

Phexell Phexell skrev:
Tack för alla svar, vågar jag ha den igång på halv så jag har el i delar av huset? När den står på halva vägen upp som videon visar funkar elen på 2/3 proppar
Ja, men stäng av de säkringar som går på fasen som krånglar. Det kan bli överledning efter ett tag om det glappar. Det kan sänka det du har i huset.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men stäng av de säkringar som går på fasen som krånglar. Det kan bli överledning efter ett tag om det glappar. Det kan sänka det du har i huset.
Tack för snabbt svar. Jag såg att det bara va L3 som funkade ändå så tog ut de 2 andra propparna och har en igång sålänge för att ladda mobil/kaffe m.m innan elektriker kan komma 🙏

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Phexell Phexell skrev:
Tack för snabbt svar. Jag såg att det bara va L3 som funkade ändå så tog ut de 2 andra propparna och har en igång sålänge för att ladda mobil/kaffe m.m innan elektriker kan komma 🙏
När min huvudbrytare brann i vintras så ville jag att en kompis som är elektriker skulle byta den, han sade:
- Det fixar du själv. Du kan hämta nya RK hos mig.

Nu har jag iofs varit elektriker fram till för 30 år sedan...

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
När min huvudbrytare brann i vintras så ville jag att en kompis som är elektriker skulle byta den, han sade:
- Det fixar du själv. Du kan hämta nya RK hos mig.

Nu har jag iofs varit elektriker fram till för 30 år sedan...
Om samma fel som TS har hade drabbat mig hade jag gett mig på att fixa det själv. Men min lucka i mätartavlan är inte plomberad (kanske borde vara, men har aldrig varit så länge jag bott här) och jag har åtkomliga servissäkringar i en låda (inte heller plomberad) där serviskabeln går in i huset så jag kan stänga av strömmen helt före mätartavlan genom att skruva ur servissäkringarna. Utan den möjligheten vet jag inte hur man skulle kunna ge sig på att fixa ett sånt här fel på ett säkert sätt.

Det va denna gamla rackaren som spökade. Lite glapp enligt elektrikern så det överhettade och den har gått sönder. Han gjorde ett snabbt byte och allt va löst på ca 20min!

Tack för all hjälp!

• IMG_4542.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J
Skulle man kunna få se en efter-bild på centralen också? Jag har en likadan mätartavla med en likadan huvudbrytare (som jag inte vågar manövrera) så det hade varit intressant att se hur elektrikern löste det.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.