791 läst ·
10 svar
791 läst
10 svar
Gammalt proppskåp, propp gick, brytare går inte hela vägen upp nu?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hur varm är riktigt varm? Gamla huvudbrytare kan gå sönder (eller börja glappa så det blir varmgång) när de manövreras så det är bättre att inte röra dem. Om elen inte fungerar nu blir det nog dessvärre nödvändigt att kalla in en jourelektriker.
Huvudbrytaren bör bytas, anslutningarna kollas igenom och dras åt, samt centralen inspekteras efter värmeskador
Kan ha varit t.ex. skruv som blivit lös med tiden eller oxiderat material vilket ger upphov till en ond cykel av värmegång och termisk nedbrytning som till slut tagit kål på din huvudbrytare
Kan ha varit t.ex. skruv som blivit lös med tiden eller oxiderat material vilket ger upphov till en ond cykel av värmegång och termisk nedbrytning som till slut tagit kål på din huvudbrytare
Ja, men stäng av de säkringar som går på fasen som krånglar. Det kan bli överledning efter ett tag om det glappar. Det kan sänka det du har i huset.Phexell skrev:
Tack för snabbt svar. Jag såg att det bara va L3 som funkade ändå så tog ut de 2 andra propparna och har en igång sålänge för att ladda mobil/kaffe m.m innan elektriker kan komma 🙏pacman42 skrev:
När min huvudbrytare brann i vintras så ville jag att en kompis som är elektriker skulle byta den, han sade:Phexell skrev:
- Det fixar du själv. Du kan hämta nya RK hos mig.
Nu har jag iofs varit elektriker fram till för 30 år sedan...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om samma fel som TS har hade drabbat mig hade jag gett mig på att fixa det själv. Men min lucka i mätartavlan är inte plomberad (kanske borde vara, men har aldrig varit så länge jag bott här) och jag har åtkomliga servissäkringar i en låda (inte heller plomberad) där serviskabeln går in i huset så jag kan stänga av strömmen helt före mätartavlan genom att skruva ur servissäkringarna. Utan den möjligheten vet jag inte hur man skulle kunna ge sig på att fixa ett sånt här fel på ett säkert sätt.pacman42 skrev:
Klicka här för att svara