4 084 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vägguttag i tvättstuga
Jag behöver ett vägguttag i tvättstugan, på samma vägg finns en säkerhetsbrytare där tvättmaskinen är inkopplad. Kan jag dra utanpåliggande kabel från säkerhetsbrytaren till vägguttaget och koppla så att strömmen inte bryts när jag bryter till tvättmaskinen?
Vilken typ av kabel är lämplig?
Kabeln kommer att dras på väggen ovanför diskbänk med vattenkran, vägguttaget hamnar 120 cm från vattenkranen.
Jag har jordfelsbrytare.
Vilken typ av kabel är lämplig?
Kabeln kommer att dras på väggen ovanför diskbänk med vattenkran, vägguttaget hamnar 120 cm från vattenkranen.
Jag har jordfelsbrytare.
Omöjligt är det ju förmodligen inte. Är det trefasmatning till tvättmaskinen? I sådana fall måste du kolla att det verkligen finns neutralledare. Du bör använda samma kabelarea som kabeln till tvättmaskinen och åtminstone se till att arean är ok för den avsäkring du har till tvättmaskinen. Troligen är det väl bara 10 A eller åtminstone inte mer än 16 A. Sedan beror det väl på om huvudbrytaren är lämplig att koppla in en kabel till i och gå vidare med eller om det är bättre att sätta en dosa och grena av före. Kopplar du direkt från huvudbrytaren tror kanske någon att huvudbrytaren kopplar bort uttaget och börjar greja där med spänningen på eller plintarna i den kanske inte är lämpliga för flera ledare och det kanske inte går att fixa en lämplig kabelgenomföring för ytterligare en kabel. EKLK eller EKK borde vara lämpligt.
Redigerat:
Vore det min sak skulle jag ta bort brytaren och sätta stickpropp på tvättmaskinen och gå från det uttaget till det nya uttaget. Har du en trefas tvätt funkar inte det men den risken är rätt liten. EKK funkar bra
om du kan leva med att du bryter mot regeln om behörighet så är det annars rätt grönt.
när du gör en enffas avgrening från en 3fasgrupp så bör man helt ha allpolig säkring, men har man gängcentral så räcker det om en jordfelsbrytare omfattar den aktuella gruppen. använd EKLK, den är lättare att forma.
när du gör en enffas avgrening från en 3fasgrupp så bör man helt ha allpolig säkring, men har man gängcentral så räcker det om en jordfelsbrytare omfattar den aktuella gruppen. använd EKLK, den är lättare att forma.
Klicka här för att svara