5 056 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Vägguttag i plankvägg?
Hmm, jag har tydligen missat att spårdosan är i ett nytt utförande idag.H Huggmejsel skrev:
Nåja, jag gör ju allt mindre sådana här vanliga elinstallationer, så det är kanske inte konstigt.
Jo, jag insåg väl egentligen att jag var på djupt vatten när jag gjorde det där... Jag försökte initialt att skråspika i flärparna men fick inte till det då dosan som sagt rör sig en del. Möjligt att det skulle gå att få till något bättre nu när jag faktiskt redan fått fast dosan ordentligt och att jag sedan kan ta bort skruvarna jag drog i innerväggarna. Ska ta en titt till på det!Mikael_L skrev:
Ja egentligen ska man inte, och får man inte, göra så. Det ska inte finnas någon metall som kan leda spänning ut från den isolerade miljö som ska råda inne i dosan.
Någon gång ibland så stöter en yrkesarbetande elektriker på en situation där det typ inte går att fixa på annat vis, så det får bli en skruv genom dosans vägg, nästan alltid som någon slags reparation i en befintlig anläggning, man ska inte behöva göra så vid nyinstallation, då gör man fel, eller använder fel material, typ.
Men visst, blir det hål för dosan rakt genom blir det lite mer komplext, men någon slags annan förankring borde kunnat gjorts. Men sov inte illa nu för detta, är detta det sämsta som gjordes, så är det hela rätt bra ändå.
En annan grej att ha i åtanke är att man kan behöva köpa förhöjningsringar. Dessa finns bara i 3 mm- eller 6 mm-utförande, så man kan behöva mer än en. I och med detta kan man nog behöva köpa till längre dosskruvar också.
Det finns andra tillverkare också av förhöjningsringar t ex https://www.installationsprodukter.se/products/pabyggnadsringar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden