Jag vill sätta upp ett nytt vägguttag på en vägg som från insidan har: gips, 2" plank, ca 5cm spån, papp, ytterpanel.
Med andra ord vill jag hålla mig inom vad gipset och planket tillåter.

Finns det något vedertaget sätt att göra detta?

Det jag kan tänka mig är att man skär ut en bit gips, tar hålsågen och stämmjärn för att ta ut ett lagom stort hål i planket, fräser två spår i planket ned till golbjälklaget (kommer dra röret under golvet som är frilagt). Två spår för att jag vill dra vidare elen. Sedan i med rör och någon lämplig liten dosa. På med en plåt över röret och sedan få tillbaka gipsbiten man skurit bort.

Finns det smartare sätt?
 

Bästa svaret

R
Varför en plåt ?
Arbetsgång

1 Borra med en dosborr för app-dosa den går inte igenom planken
2 Skär ett spår i gipsen 100 mm ta bort den , spara den rundade delen som är mot hålet min 10 cm
3 Spåra för rör/slang 2X17 mm
4 En apparatdosa för enkelgips kapa den enkla studsen
5 Skär av alla utstående knoppar och plastutstick så den blir helt rund , dubbla studsar kvar
6 Mät ut var studsarna kommer ,hugg ur i trät för dom
7 Kolla så dosan kan sitta jäms med gipsen
7 Limma dosan med plastlim eller annat lim ( rikligt på ) och ha rör/slang kopplat
8 Klart den sitter där ;)
9 Skär till en gips som passar , skruva i planken
10 Spackla måla , sedan elen
 
Tackar!
Tänkte mig att det var bra att ha ett spikskydd när rören är direkt under gipset och inte kan röra sig. Fast vore ju konstigt om man skulle få för sig att sätta upp något mellan uttag och golv. Tänkte inte på att jag är så nära golvet.
 
R
N Nizztos skrev:
Tackar!
Tänkte mig att det var bra att ha ett spikskydd när rören är direkt under gipset och inte kan röra sig. Fast vore ju konstigt om man skulle få för sig att sätta upp något mellan uttag och golv. Tänkte inte på att jag är så nära golvet.
Du kan ju tänka dig för när du spikar sockeln
Bommade , hammare stämjärn är bra att ha när du tar ur biten för dosan
 
tommib
Håller i princip med men skulle använt den här dosan istället med en dubbelstuts neråt. Slipper såga massa plast...

Å andra sidan så måste du då beställa online istället och vänta på att få den.

Ang spikskydd så får man skylla sig själv om man spikar direkt under ett uttag.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
R
Inget fel med den dosan , men det är en del kraftiga plastutstick på den som inte går in
i ett hål som borrats med dosborren lättare att rensa en vanlig med en kniv
 
tommib
Jag borrar med T80 dosfräs i lättbetong, de sitter som en smäck.
 
R
tommib tommib skrev:
Jag borrar med T80 dosfräs i lättbetong, de sitter som en smäck.
Lättbetong JA det ger sig när man knackar in dosan och den fastnar hårt , nu är det en plankvägg
då går det inget bra , den blir liksom lite tillklämd då , om det överhuvudtaget går att få in den
 
tommib
Aha, ja det jag jag inte testat.
 
Spårdosan tycker jag ändå är ett bättre val för denna uppgift. Trä går att karva i.
 
Mikael_L
Spårdosa U40 är det perfekta valet här, utan tvekan.
https://www.rutab.se/produkter/dosor/spardosa/spardosa-u40-u50-product

Den är, som tommib skriver, avsedd för en T80-dosfräs, dvs passar som en smäck om man tar ett 83mm hål.
Jag använder, och har använt, U40 när det är tegelväggar, massivt trå, betong, siporex osv osv. Alla, precis alla massiva väggar.
Jag skulle inte komma på tanken att använda något annat, varför skulle jag låta mina kunder betala för minst en halvtimmes extra jobb med sämre resultat? ;)

Och montaget blir enkelt, i fyra steg.
1. Ta ett ca 83mm hål 42- 50mm djupt (från gipsytan i ditt fall) Var försiktig med djupet då du inte har så mycket spela på.
2. få ur borrkärnan (i betong är det ett helvete), stämjärn, fein, småborrar i borrmaskin osv osv är dina vänner här.
3. Spåra ut för de flexslang du ska ha, djupet kollar du mot dosan.
4. Tryck in dosan med monterad flexslang, den riktas rakt och låser direkt mha de 4 utstickande spikrännorna, avsluta med att försiktigt knacka in 4 st 60mm trådspik i spikrännorna så sitter den som den ska.

Inget kladdande med lim eller sånt, inget speciellt att göra med gipset, inget karvande eller modifierande av dosan. Fast det är klart, ofta blir ju hålet lite för djupt, så det kan vara en ide att trycka i en ordentlig klick spackel, fog, puts eller vad man har tillhands som sen formar ett golv och stopp under dosan när man fått in den till avsett djup.

Detta är en lysande produkt, det absolut främsta Rutab har kommit fram med. :)

Denna finns på elbutik.se men även Jula t.ex. har den.
Jag tror det är 40mm som Jula har, du vill nog inte ha den 50mm djupa om det inte absolut krävs med tanke på din väggtjocklek.
Glöm inte att beställa de extra stutsar som behövs, elbutik har, kanske inte jula.
Till nöds kan man trycka in en flexslang i hålet som går att ta upp i de stycken som avlägsnas för stutsmontage, men det är mycket finare och rejälare att komplettera med riktiga varan. Det finns ju också en fin dubbelstuts (2x16) som gör att man kan gå ut med 2 rör åt samma håll, kloss mot varandra.
 
  • Gilla
Högtigolv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R rävlyan skrev:
Varför en plåt ?
Troligen tänkt som, spikskydd ...
Men plåten kan vara en förstärkning utav gipsen så det inte spricker upp sen när man målat eller tapetserat ytan, på samma sätt som med gipshörn i plåt, eller skarvplåt för gips.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra själv, men att det igenspacklade spåret i gipset är ett problem inser jag, lätt att det spricker upp där sen om huset rör sig det minsta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spårdosa U40 är det perfekta valet här, utan tvekan.
[länk]

Den är, som tommib skriver, avsedd för en T80-dosfräs, dvs passar som en smäck om man tar ett 83mm hål.
Jag använder, och har använt, U40 när det är tegelväggar, massivt trå, betong, siporex osv osv. Alla, precis alla massiva väggar.
Jag skulle inte komma på tanken att använda något annat, varför skulle jag låta mina kunder betala för minst en halvtimmes extra jobb med sämre resultat? ;)

Och montaget blir enkelt, i fyra steg.
1. Ta ett ca 83mm hål 42- 50mm djupt (från gipsytan i ditt fall) Var försiktig med djupet då du inte har så mycket spela på.
2. få ur borrkärnan (i betong är det ett helvete), stämjärn, fein, småborrar i borrmaskin osv osv är dina vänner här.
3. Spåra ut för de flexslang du ska ha, djupet kollar du mot dosan.
4. Tryck in dosan med monterad flexslang, den riktas rakt och låser direkt mha de 4 utstickande spikrännorna, avsluta med att försiktigt knacka in 4 st 60mm trådspik i spikrännorna så sitter den som den ska.

Inget kladdande med lim eller sånt, inget speciellt att göra med gipset, inget karvande eller modifierande av dosan. Fast det är klart, ofta blir ju hålet lite för djupt, så det kan vara en ide att trycka i en ordentlig klick spackel, fog, puts eller vad man har tillhands som sen formar ett golv och stopp under dosan när man fått in den till avsett djup.

Detta är en lysande produkt, det absolut främsta Rutab har kommit fram med. :)

Denna finns på elbutik.se men även Jula t.ex. har den.
Jag tror det är 40mm som Jula har, du vill nog inte ha den 50mm djupa om det inte absolut krävs med tanke på din väggtjocklek.
Glöm inte att beställa de extra stutsar som behövs, elbutik har, kanske inte jula.
Till nöds kan man trycka in en flexslang i hålet som går att ta upp i de stycken som avlägsnas för stutsmontage, men det är mycket finare och rejälare att komplettera med riktiga varan. Det finns ju också en fin dubbelstuts (2x16) som gör att man kan gå ut med 2 rör åt samma håll, kloss mot varandra.
Ursäkta gammal tråd, men jag har spenderat semestern med just U40 i plankvägg. Med reservation för att jag kan ha missförstått något uppenbart:

Rutab själva säger att de vill ha ett 82 mm hål. Min T80 gör ett 84 mm hål. Jag har fått för mig att det är tänkt att dosan skall fixeras av de utstickande plastflärparna när man trycker in den i väggen, men ett 84 mm hål blir något för stort för att detta ska fungera (det går att dra ut den - vilket i och för sig kan vara en bra sak...).

Trots att den heter U40 tycker jag dosan är ca 45 mm djup. Detta gör att man på en gammal 2-tumsplankvägg har typ 5 mm kvar - vilket man lätt råkar gå igenom. Vilket jag också gjorde. I mitt fall spelade nog ingen större roll utan gjorde bara att jag slapp bråka med att få ut borrkärnan. Det innebar dock även att det fanns något att spika i, så jag fixerade slutligen mina genom att dra två skruvar genom dosans innerväggar.

Med det sagt så ser jag inte riktigt vad som skulle vara en för ändamålet mera lämplig produkt. :)
 
Har också använt mig av dessa! Har dock för mig att det inte gick att vända på stutsarna i den nya modellen, för att få de att avgå lite djupare. Tyckte också att de nya var svårare att fästa på ett bra sätt i trä. Men har heller inte hittat något som är bättre!
 
Mikael_L
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
Rutab själva säger att de vill ha ett 82 mm hål. Min T80 gör ett 84 mm hål. Jag har fått för mig att det är tänkt att dosan skall fixeras av de utstickande plastflärparna när man trycker in den i väggen, men ett 84 mm hål blir något för stort för att detta ska fungera (det går att dra ut den - vilket i och för sig kan vara en bra sak...).
Jag brukar köra med T80 och sen avsluta med två eller fyra långa skruvar i de "flärpar" som spänner mot hålets väggar, typ en 50mm lång trallskruv. Men detta går kanske inte om hålet går nästan genom väggen (plankvägg), för då kanske skruvspetsen kommer ut på andra sidan. Ja den går ju kanske att kapa av där med vinkelslipen eller multimaskin (måste i så fall ha ett blad som klarar härdat stål).
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
...så jag fixerade slutligen mina genom att dra två skruvar genom dosans innerväggar.
Ja egentligen ska man inte, och får man inte, göra så. Det ska inte finnas någon metall som kan leda spänning ut från den isolerade miljö som ska råda inne i dosan.
Någon gång ibland så stöter en yrkesarbetande elektriker på en situation där det typ inte går att fixa på annat vis, så det får bli en skruv genom dosans vägg, nästan alltid som någon slags reparation i en befintlig anläggning, man ska inte behöva göra så vid nyinstallation, då gör man fel, eller använder fel material, typ.
Men visst, blir det hål för dosan rakt genom blir det lite mer komplext, men någon slags annan förankring borde kunnat gjorts. Men sov inte illa nu för detta, är detta det sämsta som gjordes, så är det hela rätt bra ändå.
Ge mig ett rep Ge mig ett rep skrev:
Med det sagt så ser jag inte riktigt vad som skulle vara en för ändamålet mera lämplig produkt. :)
Precis, Rutabs spårdosa är ju bra designad. Någon av alla bra ROT-dosor är ju nästa kandidat, men det jobbiga med dem är ju att det är tänkt att rör/slang ska komma in djupt nere i dosan, vilket då kräver att man fräser in slangen väldigt mycket djupare i betong eller timmerväggen.

Om man som i ditt fall har ett begränsat materialdjup att ta hålet för dosan i, skulle jag överväga någon dosa av typ Spelsberg multidosa 035, och nu blir det igen svårt med hur man ska fästa den, men det får lösas.
Normalt skyr jag denna dosan som pesten, skitjobbig att arbeta med, kan inte använda T70, för hålet ska
vara 68-69mm, ingen vridbar fästring för apparater, klen och vek dosa, tveksamma fastsättningsmöjligheter, dåligt utformade rörinlopp osv osv.
Men ibland löser den dock ett problem, och då får man ta alla nackdelarna på köpet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.