Jag tänkte lägga ett laminatgolv i hela lägenheten, utan trösklar. Men hörde något att det inte var lämpligt att lägga över gamla golvmattor (om det är den gamla modellen) eftersom det skulle kunna avge lukt om det stängs in. Stämmer det?

Såhär ser golvmattan ut undertill. Vet inte hur gammal den är. Huset är iaf byggt -58.

Gammal golvmatta underifrån, delvis uppbruten, visar lager av slitage och spår av installation i en byggnad från 1958.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se på fotot men är det redan två lager matta, plast överst och sedan linoleum?

Centano Centano skrev:
Svårt att se på fotot men är det redan två lager matta, plast överst och sedan linoleum?
Det verkar vara linoleum på en slags väv och svart underlag underst. Här är fler bilder samt på den andra mattan i ett annat rum. Linoleumgolv på väv med svart underlag, delvis avlägsnat för att visa lagerstrukturen och underlaget i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
En hand drar upp en bit av gammalt golv; lagen visar linoleum på väv med svart underlag.
Skapa konto
Närbild på linoleumgolv med väv, svart underlag och ett hörn där mattan delvis saknas, avslöjande en betongyta under.
Skapa konto

Om mattorna avger lukt så gör de ju det även om de ligger öppet. Stängs det in kanske det luktar mer när man en gång tar bort laminatgolvet. Kolla hur det blir med höjden. Får laminatgolvet plats mellan dörrarnas underkant och befintligt matta? Om ja ser jag inte ett problem.

A Avemo skrev:
Om mattorna avger lukt så gör de ju det även om de ligger öppet. Stängs det in kanske det luktar mer när man en gång tar bort laminatgolvet. Kolla hur det blir med höjden. Får laminatgolvet plats mellan dörrarnas underkant och befintligt matta? Om ja ser jag inte ett problem.
Ingen lukt som jag noterat. Jag har ett billigt laminat i vardagsrummet men nivån verkar vara samma över trösklarna. Behöver man tänka på något annat innan man lägger, bara att rengöra de gamla golven innan jag lägger foamen och nya laminatet på?

Får det plats under dörrarna är det bara att lägga skulle jag säga. Tänk på att foamen bygger lite höjd också.

A Avemo skrev:
Får det plats under dörrarna är det bara att lägga skulle jag säga. Tänk på att foamen bygger lite höjd också.
Ok tack för hjälpen 👍🏻 Jag har byggt nya dörrkarmar med dörromfattning i mitten och foder runt om, så isf sågar jag ut precis laminatets höjd.

B Bulten37 skrev:
Ok tack för hjälpen 👍🏻 Jag har byggt nya dörrkarmar med dörromfattning i mitten och foder runt om, så isf sågar jag ut precis laminatets höjd.
Fodren är ju bara att såga av till den nya höjden på golvet. Men det är jobbigare om dörrbladet tar i.

A Avemo skrev:
Fodren är ju bara att såga av till den nya höjden på golvet. Men det är jobbigare om dörrbladet tar i.
Ja du menar så, förutom toadörren så har jag bara två skjutdörrar som går att justera i höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.