Betänk att jag egentligen inte kan nåt om el.

Jag har eluppvärmt hus, alltså inget vattenburet system så en komplett solcellsanläggning är inte att tänka på.

Jag är misstänker att varmvattenberedaren drar rätt mycket ström. Jag vill ha en elbil.

Jag vill bolla in en solcell för jag inbillar mig att det går att ha ett eget litet system med solcell, bil och varmvattenberedare. En elbil har ett batteri vilket borde gå att använda som lagring.

Jag vet inte om min skiss går att förstå men det är nåt sånt jag tänker mig.

Är det möjligt? Hur går jag tillväga?

Handritad skiss som visar en energilösning med solcell, varmvattenberedare, elbilsladdare och inverter kopplade till ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad hade du för förbrukning i januari?
Vad hade du för förbrukning i juli?

Har du direktverkande el som uppvärmning idag eller någon värmepump?

S SirKnasen skrev:

Jag kanske var otydlig. Det borde nämligen vara helt oviktigt eftersom jag inte vill sälja el, inte värma huset med solceller, utan bygga upp ett snudd på fristående system som bara involverar varmvattenberedare och i framtiden en elbil.

I min fantasivärld så är elbolaget bara inblandad när jag behöver stöd-el.

S SirKnasen skrev:

Jag har både direktverkande el och värmepump. Hmmm. Man kanske borde lägga till luftvärmepump i skissen 🤔

V vickan11 skrev:
Jag kanske var otydlig. Det borde nämligen vara helt oviktigt eftersom jag inte vill sälja el, inte värma huset med solceller, utan bygga upp ett snudd på fristående system som bara involverar varmvattenberedare och i framtiden en elbil.

I min fantasivärld så är elbolaget bara inblandad när jag behöver stöd-el.
Men har du en förbrukning i juni på 400kWh är kanske 200 av dessa VVB.
Eller badar du 600l badkar 4ggr/dag?
Det är ju skillnad om du ska investera 700-tusen i bil och solceller för att spara in knappa 5000Kr duschvatten per år.

Bilar med V2H, V2G, V2V och V2X finns men tekniken är inte riktigt där för att få in det i hemmen.
Eller har det faktiskt kommit företag som säljer lösningar i Sverige?

S SirKnasen skrev:
Men har du en förbrukning i juni på 400kWh är kanske 200 av dessa VVB.
Eller badar du 600l badkar 4ggr/dag?
Det är ju skillnad om du ska investera 700-tusen i bil och solceller för att spara in knappa 5000Kr duschvatten per år.

Bilar med V2H, V2G, V2V och V2X finns men tekniken är inte riktigt där för att få in det i hemmen.
Eller har det faktiskt kommit företag som säljer lösningar i Sverige?
Jag förstår tyvärr inte svaret. Jag har ingen aning om vad v2h, v2... osv betyder. Det enda jag fattade var att det låter som att det jag vill göra, inte är värt det och inte är nåt att fundera vidare på.

V vickan11 skrev:
Jag förstår tyvärr inte svaret. Jag har ingen aning om vad v2h, v2... osv betyder. Det enda jag fattade var att det låter som att det jag vill göra, inte är värt det och inte är nåt att fundera vidare på.
V2H, V2G, V2V och V2X är förkortningar för det du vill göra med bilen. (Batterilagring i hemmet)
En lösning att köpa för att få till det är inte riktigt här än om jag förstått det rätt.
Det går dock att köpa separata batterier för just hemmalagring.
Solceller och batteri kan väl absolut vara värt om man har rätt förutsättningar. Vanligtvis genom att ha en jävulskt hög elförbrukning. Har du det?

S SirKnasen skrev:
V2H, V2G, V2V och V2X är förkortningar för det du vill göra med bilen. (Batterilagring i hemmet)
En lösning att köpa för att få till det är inte riktigt här än om jag förstått det rätt.
Det går dock att köpa separata batterier för just hemmalagring.
Solceller och batteri kan väl absolut vara värt om man har rätt förutsättningar. Vanligtvis genom att ha en jävulskt hög elförbrukning. Har du det?
Ganska hög. Ca 20000 kWh om året.

K
Du krånglar till det för dig när du inte vill blanda in elbolaget. Det blir massa mer regler att förhålla sig till eftersom de samtidigt ingår i din skiss

Om du bygger off-grid så slipper du de bekymren. Du kan ha en egen elcentral där du kopplar solceller, bil-laddare och värme. Sedan resten av huset på elnätet.

Men jag hade skaffat en traditionell solcellsanläggning

K knightjocke skrev:
Du krånglar till det för dig när du inte vill blanda in elbolaget. Det blir massa mer regler att förhålla sig till eftersom de samtidigt ingår i din skiss

Om du bygger off-grid så slipper du de bekymren. Du kan ha en egen elcentral där du kopplar solceller, bil-laddare och värme. Sedan resten av huset på elnätet.

Men jag hade skaffat en traditionell solcellsanläggning
Traditionell anläggning är för stor investering. Jag hade hoppats på en enklare och billigare lösning. Det låter inte som att det är möjligt.

Jag antar att off-grid innebär att jag skulle tvingas duscha kallt på vintern 😱 Det kan jag överhuvudtaget inte tänka mig.

Det var synd. Jag som tyckte det verkade så enkelt. Det är det tydligen inte.

Tack för informationen @knightjocke

K
V vickan11 skrev:
Traditionell anläggning är för stor investering. Jag hade hoppats på en enklare och billigare lösning. Det låter inte som att det är möjligt.

Jag antar att off-grid innebär att jag skulle tvingas duscha kallt på vintern 😱 Det kan jag överhuvudtaget inte tänka mig.

Det var synd. Jag som tyckte det verkade så enkelt. Det är det tydligen inte.

Tack för informationen @knightjocke
Ja fast det är samma paneler och växelriktare oavsett om det ska vara en traditionell anläggning. Man behöver inte sätta en stor anläggning.

Men en lösning kan vara att ha en dedikerad varmvattenberedare som går på solcellerna. Då kan man stänga av den vanliga beredaren och slå igång när det behövs. Men då skulle man kunna investera i en riktig solvärmeanläggning istället, där vatten cirkulerar på taket

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.