Jag har ett enplans Anebyhus från 2003. På vinden finns det en smal gångväg i mitten, men hur kommer jag ut till takets slut? Jag har i ena hörnan, längst ut från mitten räknat, ett antal kabelrör som jag vill komma åt. Där finns bland annat ett uttag för nätverk, och jag vill gärna använda det om möjligt.
Problemet är att jag inte har något att krypa ut på. Det ligger ca 40-50 cm lös isolering från takstolarna och uppåt. Är min enda chans att plocka bort isoleringen, och lägga brädor på takstolarna? Lagom mått på dessa, i så fall?
Är det enklare att bita i det sura äpplet och gå upp med ny kabel i ett hörn? Det känns enklare, men rummet är nyligen renoverat, så jag vill helst undvika att ha lösa kablar eller kabelkanaler längs väggen.
Har någon här gjort något liknande, och i så fall hur?

T
Hur ser takstolarna ut? Kan du skruva ett par klossar på stödbenen och en regel på klossarna så kan du lägga ut en landgång på den från din befintliga landgång.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hur ser takstolarna ut? Kan du skruva ett par klossar på stödbenen och en regel på klossarna så kan du lägga ut en landgång på den från din befintliga landgång.
Det är ju ett alternativ. Jag har ingen aning om hur den befintliga landgången är förankrad, men det torde ju gå att göra på liknande vis. Dock låter det lite svajigt med så höga klossar.

Bild?

F fribygg skrev:
Bild?
Ska försöka ta fram under morgondagen.

En regel mellan takstolsbenen och en landgång av råspont borde funka även sista biten

T
H HenrikTornquist skrev:
Det är ju ett alternativ. Jag har ingen aning om hur den befintliga landgången är förankrad, men det torde ju gå att göra på liknande vis. Dock låter det lite svajigt med så höga klossar.
Då var jag nog otydlig.
Mellan underramen och överramen på takstolarna finns stöttor och det var de jag kallade stödben. De sitter ordentligt fast i takstolarna.

Om du skruvar en kloss av en bit 45x70 eller liknande på ett stödben och en kloss på motsatta sidan och sen ovanpå dessa klossar skruvar du en regel mellan takstolarna. Sätter du klossar och regeln på ungefär samma höjd som befintliga landgången så borde du kunna lägga ut ett par plankor och krypa på.

Jag ser inte att det skulle bli instabilt eller svajigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.