Bygger en toa med dusch på övervåningen och har så smått börjat fundera på väggbeklädnad. Snickaren förespråkar kakel men det känns inte så tätt, eller...? Dessutom blir fogarna så fula efter en tid... q(;^;)p

Själv är jag nog mest inne på våtrummsmatta, eller ev. våtrumstapet. Är det tillåtet i ett duschutrymme? Våtrumsväv? Finns det andra möjliga väggbeklädnader som jag inte känner till?

Tips och åsikter tack!

J.A skrev:
Bygger en toa med dusch på övervåningen och har så smått börjat fundera på väggbeklädnad. Snickaren förespråkar kakel men det känns inte så tätt, eller...? Dessutom blir fogarna så fula efter en tid... q(;^;)p

Själv är jag nog mest inne på våtrummsmatta, eller ev. våtrumstapet. Är det tillåtet i ett duschutrymme? Våtrumsväv? Finns det andra möjliga väggbeklädnader som jag inte känner till?

Tips och åsikter tack!
Kakel är inte så tätt, det är helt riktigt, men du ska ju ha ett tätskikt? Att fogarna blir fula håller jag inte med om, om det används rätt fog och att utrymmet inte står fuktigt jämt.

En enkel variant som du är inne på är ju glasfiberväv på våtrumsgips (det var i alla fall godkänt för några år sedan). Limmas med grundfärgen och sedan topplager i speciell färg. En fördel är väl att du kan byta färgen om du tröttnar.
Gjorde jag i alla fall i fritidshuset och det ser fortfarande mycket fräscht ut. Om jag minns rätt så var det Alcro som hade tagit fram ett system, troligen har även andra färgtillverkare motsvarande.

Jag har våtrumsmatta och våtrumstapet i min duschhörna. Mattläggaren fixade det på en halv dag. Det blev både snyggt och känns riktigt tätt.
Övriga väggar är målade med våtrumssystem från Landora.

Man kan tydligen måla hela våtrumsutrymmet om man vill det... Vi satsar på det i a f.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.