7 310 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Väggar i källarutrymme - kunskapsinventering anno 2012
Instämmer med dig vad det gäller oisolerad vägg under mark.stoif skrev:
Vår källare är isolerad utvändigt med 200mm Pordrän. Kondenspunkter ligger ute i isoleringen, och vattnet rinner ned till dräneringen.
Jag har haft samtliga väggar "nakna" sedan nyåret 2012. Trots att delen ovan mark är oisolerad, känns hela väggen "jämnvarm". Vi har inga kalla väggar, och jag har aldrig sett någon kondens på insidan.
Borde kanske tillägga att med det menar jag att jag inte tror eventuell fukt kondenserar mellan yttervägg och innervägg. Däremot finns det fukt.
Frågan är väl vad denna fukt kan ställa till med, och om det räcker med förslagen att lämna "glipa" i över och underkant.
Jag har som sagt läst allt från "det funkar inte alls" till "tester visar att luft byts även bakom väggen".
Redigerat:
Som jag nog skrev så tog jag ett exempel för att belysa problemet.Michael86 skrev:
Och dessutom ökar rullgardinen risk för kondens även med nya fönster. Själva grundproblemet blir att varm luft kommer kylas ned.
Och det var ju inte hela väggen som hade 200mm isolering, över mark var det ren betonghålsten eller leca.
Det är precis just min poäng; det är inte bara under mark detta gäller. Se en kallvind t.ex. Det handlar om att varm luft kyls ned, och i värsta fall kommer det kondensera.ekolodet skrev:Instämmer med dig vad det gäller oisolerad vägg under mark.
Vår källare är isolerad utvändigt med 200mm Pordrän. Kondenspunkter ligger ute i isoleringen, och vattnet rinner ned till dräneringen.
Jag har haft samtliga väggar "nakna" sedan nyåret 2012. Trots att delen ovan mark är oisolerad, känns hela väggen "jämnvarm". Vi har inga kalla väggar, och jag har aldrig sett någon kondens på insidan.
Borde kanske tillägga att med det menar jag att jag inte tror eventuell fukt kondenserar mellan yttervägg och innervägg. Däremot finns det fukt.
Frågan är väl vad denna fukt kan ställa till med, och om det räcker med förslagen att lämna "glipa" i över och underkant.
Jag har som sagt läst allt från "det funkar inte alls" till "tester visar att luft byts även bakom väggen".
Om du reglar upp kommer du ju sänka temperaturen i ytterväggen också, idag börjar temperatur-gradienten mot utomhustemperatur på insidan av din yttervägg. Det kommer istället bli på insidan av din uppreglade vägg.
Det kan funka, men det kan också bli problem. Det beror såklart på temperatur i källaren, temperatur utomhus, luftfuktighet, cirkulationen mellan "väggarna" (mycket är inte nödvändigtvis bra).
Jag skulle gissa att det i ditt fall kommer gå bra, men det är bara spekulationer.
I vårt gamla kalkstenshus från 1909 har man i vissa rum på någon gång på 70-talet reglat upp innerväggar bestående av träreglar och byggplatta.
Trots att kalkstensväggarna ventilerar hyfsat bra (det är bara staplad sten och sprucken puts) så är det ganska junkigt och bitvis fuktskadat i utrymmet mellan. Detta trots att det handlar om bottenplanet, ej källare, och att huset är enormt dragigt, dvs välventilerat.
I rum där vi rivit bort skiten är det väldigt torrt och fint så personligen skulle jag verkligen tveka att bygga innerväggar i en källare.
Fundera på om det inte går att lösa akustiken med textilier eller ljuddämpande innertak istället.
Trots att kalkstensväggarna ventilerar hyfsat bra (det är bara staplad sten och sprucken puts) så är det ganska junkigt och bitvis fuktskadat i utrymmet mellan. Detta trots att det handlar om bottenplanet, ej källare, och att huset är enormt dragigt, dvs välventilerat.
I rum där vi rivit bort skiten är det väldigt torrt och fint så personligen skulle jag verkligen tveka att bygga innerväggar i en källare.
Fundera på om det inte går att lösa akustiken med textilier eller ljuddämpande innertak istället.
Hej, jag har blåst 140 m2 i min källare hus från 1970 talet. Precis som hos dig var det tidigare en riskkonstruktion, nu är alla väggar slätputsade ca 2 cm på siporex som nätats och grundats, och nu målats vit, det blev kanon, och ur isoleringssynpunkt märker jag ingen skillnad. Vi har också källaren bl a som "barnrum" och det hörs i mina öron minimalt upp till andra våningen och då har vi ändå en väldigt öppen planlösning både uppe och nere, endast en dörr in till "barnavdelningen". Det är klart att det inte är något "panic room" men det vill man kanske inte heller? Jag har lagt in el mm i väggarna och det var inga problem. Jag kommer aldrig att sätta upp något organiskt igen i källaren. Om jag skulle behöva ytterligare isolering sätter jag typ pordrän utifrån.
att sätta upp gips kommer inte minska ljudnivån i rummet, det enda det gör är att hålla ljudet kvar i rummet så det inte sprider sig till andra rum, men i en källare känns det väldigt onödigt då väggarna redan är tunga och massiva och dämpar ljud bättre än gips. ekar gör det i alla "gipsade" rum jag varit i, läser man lite på olika hifi och ljud forum verkar de flesta avsky gipsväggar av den anledningen också, vi har bara putsade väggar i källaren, heltäckningsmatta, soffa och andra textilier äter upp allt eko utan problem, då är jag också ganska kräsen då vi har ett biorum där nere.ekolodet skrev:Gips har en ljudabsorberande förmåga. Det framgår av specifikationen för gips, och är det något jag tycker mig kunna dra entydig slutsats genom inlägg på detta forum, så är det att gips ha en ljudabsorberande verkan.
Dubbla gips (eller annan skiva på baksidan) minskar risken för - vad som brukar beskrivas som - "bongo-ljud".
Från ungdomen och tiden som "garage-musiker" minns man skillnaden mellan replokalen i skolans skyddsrum (bara stenväggar) samt ungdomsgårdens replokal (gissar att det var standard gipsväggar).
Och så kan jag även göra det slutgiltliga testet att gå ned i ett av rummen i källaren, som nu står tomt med nakna väggar. Och visst hör man ett svagt "eko". Det är inte alls samma ljudbild som det var innan vi rev bort alla innerväggar av gips och stenullsisolering.
Därmed inte sagt att det går att lösa även med putsade väggar. Det finns andra knep att ta till.
Jag inventerar alla möjligheter.
Klicka här för att svara