Hej! Jag har ett hus byggt 1974 som jag ska börja renovera (kök, vardagsrum, matsal). Huset har en tegelfasad och träkonstruktion. Ytterväggarna är barrande med 120 mm reglar. Det jag skulle vilja göra är att ta bort befintliga gipsskivor och träplankor på insida ytterväggarna, byta ut befintlig isolering med ny med nya plast på insidan och bygga en installationsvägg med horisontella 45 mm reglar och tilläggsiolera, sedan ett lager 12 eller 15 mm plywood och vanliga gipsskivor.

Väggarna var ursprungligen prefabricerade och gipsade på plats.

Kan det vara problematiskt att ta bort befintlig plywood/träpanel under de befintliga gipsskivorna? Jag skulle föredra att byta all isolering eftersom den nu är 50 år gammal och vi kommer inte att göra den här typen av renovering någon gång i framtiden. "Now or never"

Dessutom är plasten inte kontinuerlig som ni kan se på bilden, om jag installerar ny plast ska den vara kontinuerlig och tejpas fast i fönsteröppningen.

Du kan se detaljsnitt av väggen nedan, såväl som snitt för hur jag planerar att ändra den.

TACKAR!

• Närbild av väggkonstruktion med synliga träreglar och skadad gips samt plastdämpning som inte är kontinuerlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med reglar och spikar, delvis avklädd från gips och isolering. Plast syns ej, här visas väggen innan renovering av hus från 1974.
    Skapa konto
  • Detalj av en husvägg med borttagen gips som avslöjar äldre träpanel och isolering. Skador och bristande plast finns synligt.
    Skapa konto
  • Bilden visar en jämförelse av befintlig och planerad väggkonstruktion med isolering, reglar och materiallager för husrenovering.
    Skapa konto
  • Detaljerad byggnadsritning av ett hus från 1974 med sektioner av tak, innervägg, och yttervägg, inklusive mått och materialbeskrivningar.
    Skapa konto
Ja riv bort den gamla isoleringen !
Som du på på pekade är där köldbryggor i den konstruktion och avbrott på diffpladten.
Dessa hus har en risk för kemisk lukt beroende på vilken av 3 tillverkare av Asfaltboard som används i vindskydd lukta noga!. Byg en modern vägg med ny isolering + installations lager.

• Gilla
JosephBlaus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.