Är det bara frågan om millimetrar i skevhet så kommer det inte att märkas. De tvingas att räta upp sig när du skruvar upp gipset också.

superturbo skrev:
Är det bättre att kapa våtrumsskivan där det inte stämmer med 30cc och börja om med en ny skiva??!!
För den kan ju inte sluta i "luften......!?
Skall man alltid skruva ihop reglarna i hörnen?
Och så rakt som möjligt?!!
Ja, du kapar skivan så att du får lämplig bredd. Skivan får inte skarvas med luft bakom.

Hörnen måste sitta ihop. Det får inte finnas någon risk att det flexar lite där. Då spricker fogar och tätskikt.

Det jag tror Mäster menar med "så rakt som möjligt" är att det är i hörnen som det syns mest om väggen tex lutar. Lutar det lite mitt på väggen så är det inget man märker med ögat men i hörnen har ögat en referens mot anslutande vägg och sådana fel syns tydligare där.

Hår fått till ett hörn nu som är stabilt och stort sett 90grader...får det inte bättre för att gamla väggarna inte riktig är 100%....men så är det väl med trähus......!?? %/
Har lite funderingar med 2 andra hörn mot ytterväggen...
Kan man sätta ihop 2st 45*95 reglar för att få bredden??
så det blir 90*95mm
Skruvar ihop dom ordentligt!!
sen skruvar jag ihop reglar med den andra regeln som är på andra väggen så det blir 90 grader.
Hoppas att ni fattar....... %)
Skall försöka lägga upp bilder på vad jag menar..

Jag tycker bästa sättet är att låta skivan gå förbi hörnet, 70 eller 95 mm, beroende på vägg, då kan man förbinda nästa vägg(regel) i föregående väggskiva, och få ett tokstumt hörn, utan att ha en halv kubik reglar,, Ska se om jag begriper mig på något program där jag kan göra en skiss, (troligen inte)

Jodå, lyckades, men måste tydligen skruva dit en URL någonstans på datorn..

Redigerat:
skivan...menar du regeln då????
Skall ta kort imorron (fredag) och lägga upp en hyffsad förklaring...

Typ så här någonting tänkte jag,
Om du låter byggskivorna sluta kant mot kant i innerhörnet, så tappar du en del i styrka/stumhet. Använder du "köpekanten" på gipset, så kan du tvinga regeln efter kanten, så blir hörnet rakt på köpet, och stumt,
Har man kartonggips, så kan man med fördel limskruva reglarna ,med vanlig trälim,
Våtrumsskivorna vet jag inte vad man ska ha för lim till...

• vägghörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägghörn 2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Mäster skrev:
Typ så här någonting tänkte jag,
Om du låter byggskivorna sluta kant mot kant i innerhörnet, så tappar du en del i styrka/stumhet. Använder du "köpekanten" på gipset, så kan du tvinga regeln efter kanten, så blir hörnet rakt på köpet, och stumt,
Har man kartonggips, så kan man med fördel limskruva reglarna ,med vanlig trälim,
Våtrumsskivorna vet jag inte vad man ska ha för lim till...
Någon av dom ritningarna funkar inte riktigt...mina väggar är inte byggda så....:(
Lägger upp lite bilder så du fattar lite mer.
Tänkte skruva 120x45 regel först....sen en till eller ev 95x45mm på den så det blir ett 90graders hörn,och stumt!
Hoppas att det skall funka och blir bra...:confused::rolleyes:
Verkar det bra>??:confused:

• hÖRN12.jpg
    Skapa konto
  • REGEL.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
superturbo skrev:
Någon av dom ritningarna funkar inte riktigt...mina väggar är inte byggda så....:(
Lägger upp lite bilder så du fattar lite mer.
Tänkte skruva 120x45 regel först....sen en till eller ev 95x45mm på den så det blir ett 90graders hörn,och stumt!
Hoppas att det skall funka och blir bra...:confused::rolleyes:
Verkar det bra>??:confused:

Justerade bilden lite..

• hÖRN12.jpg
    Skapa konto
Blev inte klokare av bilden, , Ska det bli ytterhörn ?
Men vad jag menar är att du ska binda ihop hörnreglarna mitt på också, inte bara spika dom mot golv och tak, ( jag har sett såna exempel),
Sen finns det olika lösningar, kan man få med båda skivorna ( från varsin vägg) ,på en regel är det bra, ibland går det inte, då får man skruva/ spika två reglar till ett hörn istället

(Är van att se skisser/ritningar uppifrån, Å får skylla på att jag är för trött för att begripa)

Mäster skrev:
Blev inte klokare av bilden, , Ska det bli ytterhörn ?
Men vad jag menar är att du ska binda ihop hörnreglarna mitt på också, inte bara spika dom mot golv och tak, ( jag har sett såna exempel),
Sen finns det olika lösningar, kan man få med båda skivorna ( från varsin vägg) ,på en regel är det bra, ibland går det inte, då får man skruva/ spika två reglar till ett hörn istället

(Är van att se skisser/ritningar uppifrån, Å får skylla på att jag är för trött för att begripa)
Hörn mot yttervägg skall det bli.
Självklart skall jag skruva....från "topp till tå"!
Jag skruvar mestadels i tak och golv oxå.
Smidigare och lättare när det är lite tajt att spika 30cc...
Skall lägga upp en helbild om en stund...får se om det syns mer då...

superturbo skrev:
Hörn mot yttervägg skall det bli.
Självklart skall jag skruva....från "topp till tå"!
Jag skruvar mestadels i tak och golv oxå.
Smidigare och lättare när det är lite tajt att spika 30cc...
Skall lägga upp en helbild om en stund...får se om det syns mer då...
Nu kommer lite större bilder...hoppas jag.

• Hörn.jpg
    Skapa konto
  • helbild.jpg
    Skapa konto
Jävlar...det sket sig...

superturbo skrev:
Jävlar...det sket sig...
Helbild på badrummet..

• hela.jpg
    Skapa konto
superturbo skrev:
Helbild på badrummet..
något större??:confused::rolleyes:

• IMG_3467.jpg
    Skapa konto
Då skulle det här vara tillräckligt..
(Hmm, missade spånskivan, går den att knäcka av ? eller ta lite snett med tigern)
Alternativt sala i med något 15 mm tjockt, och lägg regeln bakom spånskivan, och kläm fast den med.....

• hörn 4.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.