Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Jag vet inte om jag gör det....bkr-gubben sa att det inte behövdes när det nya ångspärren har kommit som man kletar på. men är den där så kan du låta den vara......så jag har lite beslut ångest...it-snubben skrev:Det är lite svårt att se på bilderna, men som jag uppfattar det så kommer inte det inte att vara spånskiva dikt an någon våtrumsskiva? Det finns definitivt många andra här ¨å forumet som har mycket mer erfarenhet än jag på detta men jag skulle inte se nåt problem i det. Finns inget som reglerar vad det ska vara för skivmaterial på "andra sidan" av en reglad vägg vad jag vet.
Men du tar väl bort plasten i ytterväggen?
det känns som det är bättre att den är där......men jag vet inte...
Jag kom ej ihåg om han sa någon nackdel med att den är där....!?
Vet du det?
Ser du inte bättre på bilderna om du klickar på dom så dom blir större??
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Jodå, visst ser jag lite bättre genom att öppna bilderna. Men de är fortfarande lite för små för mig att se detaljer.superturbo skrev:Jag vet inte om jag gör det....bkr-gubben sa att det inte behövdes när det nya ångspärren har kommit som man kletar på. men är den där så kan du låta den vara......så jag har lite beslut ångest...
det känns som det är bättre att den är där......men jag vet inte...
Jag kom ej ihåg om han sa någon nackdel med att den är där....!?
Vet du det?
Ser du inte bättre på bilderna om du klickar på dom så dom blir större??![]()
Men jag skulle inte oroa mig över att det sticker in en bit spånskiva från rummet bredvid. Du sätter ju en regel mellan de bitarna och våtrumsskivan ändå. Du har ju också spånskiva på andra sidan reglarna på i stort sett alla väggar ändå. Som utgör väggen i rummen på andra sidan väggen. Det är tillåtet.
Observera att jag inte är något "proffs" på detta. Hemmasnickrare precis som du.
Angående plasten så har jag tagit bort min. Den fyller ju ingen som helst funktion i och med tätskiktet på väggen övertar dess roll. Snarare så att det kan ställa till med problem då väggskivan blir instängd mellan två ångspärrar. Nu är ju våtrumsskivorna inte så känsliga för sådant men allting borde ha sin gräns.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Jag överväger nog att ta bort plasten.....it-snubben skrev:Jodå, visst ser jag lite bättre genom att öppna bilderna. Men de är fortfarande lite för små för mig att se detaljer.
Men jag skulle inte oroa mig över att det sticker in en bit spånskiva från rummet bredvid. Du sätter ju en regel mellan de bitarna och våtrumsskivan ändå. Du har ju också spånskiva på andra sidan reglarna på i stort sett alla väggar ändå. Som utgör väggen i rummen på andra sidan väggen. Det är tillåtet.
Observera att jag inte är något "proffs" på detta. Hemmasnickrare precis som du.
Angående plasten så har jag tagit bort min. Den fyller ju ingen som helst funktion i och med tätskiktet på väggen övertar dess roll. Snarare så att det kan ställa till med problem då väggskivan blir instängd mellan två ångspärrar. Nu är ju våtrumsskivorna inte så känsliga för sådant men allting borde ha sin gräns.
Kan lägga upp lite större bilder om det går...begränsat utrymme...
Känns som man aldrig blir expert på detta ämne när dom ändrar reglerna hela tiden....:eek:
Skall gå loss med tigersågen i helgen så man kan börja sätta reglar
Det är väl bra att sätta väggarna först innan man lägger golvspån kloss an väggarna....hur gjorde du??
För så satt väggarna nu iallafall...golvet är ju högre...
Har samma problem som du. Har 3 hörn i badrummet som jag inte kan få bort gipset utan att riva halva övervåningen då dom fortsätter in i angränsande rum. Blev rekomenderad att (om möjligt) kapa gipsen så nära som möjligt och sätta en ny regel bakom gipsen. Sätter man sedan en våtrumsskiva utanpå så ska det vara ok.superturbo skrev:Håller på att river mitt gamla badrum för att sätta nya våtrumsskivor.
Men innerväggarna är uppsatta efter ytterväggarna så jag kommer inte åt spånskivorna i hörnerna riktigt.
Min fråga är då.
Jag kapar så långt jag kan med tigersåg och sätter upp en ny regel bredvid sen våtrumsskiva på det så får den lilla snutten spånskiva sitta kvar i hörnet innanför våtrumsskivan!
Vill inte ta bort regeln närmast hörnet,för väggen i andra rummen är spikade i den.
Sabbar tapet m.m. då...
Bra eller dåligt????
Skall även sätta upp nya reglar kring genomgående ventilationsrör i ena hörnet.
70 eller 95mm reglar är det tänkt då....så det blir stumt.
någon som har erfarenhet av det?
Som sagt så skall man ju ha så lite trä som möjligt i väggarna....men det är den enda lösning jag ser....för styvheten...![]()
Annars får man väl sätta upp Illigo, det funkar ju på gipsskivor.
Har även liknande rör i hörnet som du. Tänkte bara regla in mitt och sätta våtrumsskivor på där. Det blir ju inte ens 30cc som är max måt för att sätta enkelskiva på väggen. Ska nog inte vara några problem.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
I mitt fall la jag golvet innan. Dels för att ha något att gå på utan att riskera att snava ner genom källartaket men också för att jag ansåg det lättare att få dit det utan glipor. Väggskivan täcker det mesta av ev glipa och jag behöver inte täta lika mycket inför flytspacklingen. Alla väggar står också på dubbla syllar hos mig vilket gör att det gick bra att lägga golvet först och ändå ha gott om regel kvar att fästa väggskivan i.
Men det omvända går ju också. Har ju ingen betydelse för slutresultatet. Gör som det blir enklast för dig.
Men det omvända går ju också. Har ju ingen betydelse för slutresultatet. Gör som det blir enklast för dig.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Vad är skillnaden på råplan 45x95 och väggregel 45x95??
Är väggregeln rakare???
Är väggregeln rakare???
Råplan och väggregel är väl samma sak fast väggregeln är färdigkapad i 2.50m längder tror jag. Sen en sak om plasten i ytterväggarna. Vad jag hört så är anledningen till att kartonggipsen förbjöds i badrum var för att fukten vandrade in bakom skivan, stannade mellan plasten och skivan och förstörde skivan. Därför tog de fram våtrumsskivan. Därför ser jag ingen anledning att ta bort plasten.
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Det har jag oxå hört....men vad är fördelen med ha kvar plasten???Onelight skrev:Råplan och väggregel är väl samma sak fast väggregeln är färdigkapad i 2.50m längder tror jag. Sen en sak om plasten i ytterväggarna. Vad jag hört så är anledningen till att kartonggipsen förbjöds i badrum var för att fukten vandrade in bakom skivan, stannade mellan plasten och skivan och förstörde skivan. Därför tog de fram våtrumsskivan. Därför ser jag ingen anledning att ta bort plasten.
För att stoppa "fukten" som kommer utifrån?
Det har ju kommit nytt medel som dom klenar på numera innan tätskiktet...("ångspärr-klet")
Men då får ju reglarna ta den smällen i såfall..dom sitter ju framför plasten..
Eller är jag helt fel ute?
Plasten skulle väl skydda väggipsen, väggspån eller vad man nu har på väggarna eller?!???
Jag vet faktiskt inte. Jag är faktiskt tveksam till plast i väggarna överhuvudtaget men ändå satte jag plast i mina ytterväggar då killarna på bygghandeln absolut tyckte detta. Om man frågar den äldre generationen (t ex min far), så ska det absolut inte vara nån plast i huset. Huset ska andas... Jag tror inte det spelar nån större roll med plasten i detta fall mer än att fukten stannar bakom skivan från ytterväggen som du skrev. Skivan ska ju klara detta i så fall.
Plasten ska hindra fukt inne i huset, att vandra ut i väggarna,superturbo skrev:Det har jag oxå hört....men vad är fördelen med ha kvar plasten???
För att stoppa "fukten" som kommer utifrån?
Det har ju kommit nytt medel som dom klenar på numera innan tätskiktet...("ångspärr-klet")
Men då får ju reglarna ta den smällen i såfall..dom sitter ju framför plasten..
Eller är jag helt fel ute?
Plasten skulle väl skydda väggipsen, väggspån eller vad man nu har på väggarna eller?!???
Har man plast bakom våtrumsväggen, så är tanken den att fukten som tar sig igenom tätskiktet,sedan bromsas igen vid plasten,och bygger på till oönskad mängd,
Enligt tanken att ingen ting är riktigt tätt, inte plast, glas, metall, tätskit osv...
Hade man reglat upp innanför plasten, så det blev en luftspalt på 70mm eller något, skulle det Kanske gå ändå, så det kan venilera lite, bara en teori dock
Skillnad råplan/ väggregel, är dels att råplan är mtrl för obestämd användning, väggregel är det när man byggt vägg av det,
Annars så är råplan grov i ytan , "väggregel" är len som en barnrumpa
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Jag skall sätta våtrumskiva glasroc från beijer.
Liggade eller stående???
Med tanke på att jag har reglat upp xtra 30cc nu men det varierar lite här och var....rör i vägen och elkablar...så det blir inte riktigt 30cc överallt.
Så jag tänkte att det kanske är smartare att köra liggandes....!?
Eller??
Hur skev kan väggen vara för kakelsättning...?
Väggen känns lite skev...reglar är ju inte exakt lika...
Om man lägger en regel över dom uppsatta reglarna så är det glipor på en och annan?
Är det vanligt??
Gör det så mycket?
Har ju inte lust att riva hela väggen för att får den rak!!
Liggade eller stående???
Med tanke på att jag har reglat upp xtra 30cc nu men det varierar lite här och var....rör i vägen och elkablar...så det blir inte riktigt 30cc överallt.
Så jag tänkte att det kanske är smartare att köra liggandes....!?
Eller??
Hur skev kan väggen vara för kakelsättning...?
Väggen känns lite skev...reglar är ju inte exakt lika...
Om man lägger en regel över dom uppsatta reglarna så är det glipor på en och annan?
Är det vanligt??
Gör det så mycket?
Har ju inte lust att riva hela väggen för att får den rak!!
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Välj liggande eller stående efter vad som blir enklast för dig. Har ingen betydelse när skivorna väl sitter där. Tänk bara på att alla skarvar måste ha stöd bakom. Om du har stående reglar och liggande skivor så blir det många stödbitar.
Jag valde stående men jag hade redan cc300 mellan reglarna och anpassat för 1200 breda skivor vilket också var bredden på Masterboarden jag använde.
Det är sällan reglarna är raka när man renoverar. Är de mycket skeva?
Jag valde stående men jag hade redan cc300 mellan reglarna och anpassat för 1200 breda skivor vilket också var bredden på Masterboarden jag använde.
Exakt 300 cc blir det inte överallt, just pga rör och sådant, ibland blir det 200, nästa fack kanske 400,
Lägger du skivorna, så får du en del jobb med att kortla för skivskarvarna mellan varje regel,
Att reglarna är lite banan, ,någon mm hit och dit får man ta när man reglar.
Fast om 2 reglar är hyffsade, men den emellan bär ur över 5 mm, så kanske man vill göra något åt dem,
De brukar tvingas lite av gipset också, så att helt "laserraka" behöver dom inte vara mitt på..
Hörnen vill du lägga lite krut på, där kan du "tvinga" regeln när du skruvar fast den, sen tvingar du regeln som ansluter från andra väggen också, och förbinder båda reglarna med varandra, med lång träskruv t.ex
Så stumt och rakt hörn som möjligt vill du ju ha, att väggen kanske bågnar någon mm, kommer inte att märkas ..
Lägger du skivorna, så får du en del jobb med att kortla för skivskarvarna mellan varje regel,
Att reglarna är lite banan, ,någon mm hit och dit får man ta när man reglar.
Fast om 2 reglar är hyffsade, men den emellan bär ur över 5 mm, så kanske man vill göra något åt dem,
De brukar tvingas lite av gipset också, så att helt "laserraka" behöver dom inte vara mitt på..
Hörnen vill du lägga lite krut på, där kan du "tvinga" regeln när du skruvar fast den, sen tvingar du regeln som ansluter från andra väggen också, och förbinder båda reglarna med varandra, med lång träskruv t.ex
Så stumt och rakt hörn som möjligt vill du ju ha, att väggen kanske bågnar någon mm, kommer inte att märkas ..
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
Är det bättre att kapa våtrumsskivan där det inte stämmer med 30cc och börja om med en ny skiva??!!
För den kan ju inte sluta i "luften......!?
Skall man alltid skruva ihop reglarna i hörnen?
Och så rakt som möjligt?!!
För den kan ju inte sluta i "luften......!?
Skall man alltid skruva ihop reglarna i hörnen?
Och så rakt som möjligt?!!
Medlem
· västra götaland
· 67 inlägg
våtrumsskivan är ju 90cc...stämmer det inte med 30cc så får jag väl kapa och börja med ny skiva.it-snubben skrev:Välj liggande eller stående efter vad som blir enklast för dig. Har ingen betydelse när skivorna väl sitter där. Tänk bara på att alla skarvar måste ha stöd bakom. Om du har stående reglar och liggande skivor så blir det många stödbitar.
Dom är inte i linje med varandra.... ena sticker ut lite och en annan kanske är för långt in...sett på hela väggen...
ändå är dom jäms med syllen... antagligen skeva då...när det stämmer uppe och nere....vet ej hur jag skall lösa detta.........?
Men jag får höra med min plattsättare vad han säger...