C
H hempularen skrev:
om du startar en firma, du kan vänta med bokslut (även skatt) till efter första fulla året
Att det är skatterättsligt tillåtet att förlänga ett verksamhetsår betyder inte att det skulle vara tillåtet i rättsförhållandet mellan en samfällighetsförening och dess medlemmar.

Firma är inte någonting man startar. Det är ett namn som man använder för sin näringsverksamhet. Firman kan registreras hos Bolagsverket för att få ensamrätt inom de län som man betalar för. Det som man startar är själva näringsverksamheten. Näringsverksamhet kan drivas utan firma om man inte behöver någon firma för sin marknadsföring.

Dessutom får man inte alltid vänta till efter första fulla året med bokslut och skatt. Första räkenskapsåret får vara högst 1½ år långt. Så det är bara om man startar näringsverksamheten under andra halvåret som man kan ha ett förlängt räkenskapsår. Men även då är det bättre att sluta första räkenskapsåret vid första årsskiftet för att bygga upp räntefördelning med ränta-på-ränta.

Redigerat:
P
C civilingenjören skrev:
Mycket märkligt meddelande. Stadgarna ska innehålla uppgift om föreningens räkenskapsperiod. Såvida det inte står i stadgarna att styrelsen får justera enskilda räkenskapsperioders längd har styrelsen agerat utanför lagen.

Utan debiteringslängd framlagd på föreningsstämma är det bluffakturor. När föreningen har en skuld att betala ska styrelseledamöterna för sin egen skull kalla till stämma och framlägga debiteringslängd. Försummar de detta blir de nämligen solidariskt ansvariga för skulden.
Instämmer.

I LMs standardstadgar för vägsamfällighet är inte styrelsen behörig att besluta om förlängt verksamhetsår. Skall man dessutom ändra stadgar krävs vanligtvis att förändrade stadgar delges medlem i god tid före eventuellt beslut.

Under de beskrivna förutsättningarna finns ingen möjlighet för styrelsen att fakturera medlemmarna.

Svårigheterna att hålla årsstämma p.g.a. Corona känns starkt överdrivna. Ibland kan nog den egentliga oviljan att hålla årsstämma var något annat?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är tänkbart att det faktiskt är OK att förlänga första verksamhetsåret på det här sättet. Så får man ex. göra om du startar en firma, du kan vänta med bokslut (även skatt) till efter första fulla året, dvs. i praktiken kan man vänta med skatten till nästan 2 år efter start.
Fast räkenskapsåret bestämmer inte styrelsen utan stämman. Protokoll skickas till Bolagsverket och det nya räkenskapsåret gäller inte förrän de registrerat
ändringen.

För ett bolags första år får man beslut om längden på första räkenskapsåret i samband med att det registreras.

• Gilla
Sterte
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Fast räkenskapsåret bestämmer inte styrelsen utan stämman.
Dessutom måste det beslutet fattas innan det ursprungliga räkenskapsåret löpt ut, det är så dags nu att fundera på förlängt räkenskapsår.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Debiteringslängden ska dessutom enl. Normalstadgarna finnas tillgänglig redan när kallelse sker, annars kan det bli problem med uttaxering...

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
C
Ja, inte många rätt här inte. Låter som att styrelsen saknar nödvändig kunskap för uppdraget, och det kanske även varit mer tidskrävande än vad man förväntat sig.

P
C cpalm skrev:
Ja, inte många rätt här inte. Låter som att styrelsen saknar nödvändig kunskap för uppdraget, och det kanske även varit mer tidskrävande än vad man förväntat sig.
Nybildad GA (2019) och vägsamfällighet och det verkar gnissla redan från början? Något får mig att tro att det fanns motsättningar redan när VSFF bildades?

C
P phälle skrev:
Något får mig att tro att det fanns motsättningar redan när VSFF bildades?
Det har väl inte framkommit något om några motsättningar(?) Känns som ren inkompetens. Fast det kanske slutar i att det blir motsättningar om inte styrelsen förstår att de handlar långt utanför sitt mandat.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det har väl inte framkommit något om några motsättningar(?) Känns som ren inkompetens. Fast det kanske slutar i att det blir motsättningar om inte styrelsen förstår att de handlar långt utanför sitt mandat.
Om de bildade GA och VSFF 2019 har de väl enbart haft ett sammanträde i samband med att samfällighetsföreningen bildades? Dessa brukar ordnas i LMs regi. Vid detta sammanträde utsågs väl nuvarande styrelse? LM brukar ge ganska tydlig information om vad som gäller för styrelsearbete. Har styrelsen redan "glömt"? Vi får fråga TS hur det ligger till.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B
Styrelsen/ordföranden vet mycket vad som gäller, vilket påtalades före bildandet av GA och att KLm informerade vid bildandet. När jag fick fakturan har jag skickat mail med påminnelse att debiteringslängd och medlemsmöte är skall krav. Men svarar ej, likt tidigare.
Problematiken är som tidigare de tycker inte att man behöver följa lagar, stadgar eller regelverk.

Bestrid då fakturan.

P
B nord123 skrev:
Styrelsen/ordföranden vet mycket vad som gäller, vilket påtalades före bildandet av GA och att KLm informerade vid bildandet. När jag fick fakturan har jag skickat mail med påminnelse att debiteringslängd och medlemsmöte är skall krav. Men svarar ej, likt tidigare.
Problematiken är som tidigare de tycker inte att man behöver följa lagar, stadgar eller regelverk.
Låter som ett mycket besvärligt läge?
Visst kan man vägra att betala fakturan men jag misstänker att VSFF behöver intäkterna för att kunna betala sina fakturor och klara sina åtaganden? En dysfunktionell styrelse utgör ett problem för samtliga medlemmar i VSFF. Styrelsemedlemmarna själva kan komma att hamna i trångmål om VSFF fordringsägare inte får betalt till följd av otillåten utdebitering.

Hur valdes styrelsen första gången? Vad står i stadgarna gällande val av styrelse? Baserat på vad som framkommit i tråden kan samfällighetsföreningen för närvarande sakna formell styrelse. Nuvarande styrelse är kanske inte är behörig att representera samfällighetsföreningen. Vet styrelsemedlemmarna om detta?

B
Styrelse blev utsedd på Lantmäterisammanträdet som vann laga kraft 2019-07-23.

Medlemmarna får ej veta vilken summa som fanns i kassan då överskott från en tidigare ideell förening upphörde och fördelades.
Ett mail jag fick tidigare skrivs =föreningen fick på detta sätt xxxxxx kr.
(
Min kommentar summan mörkas och skrivs =xxxxxx av styrelsen i mailet, det är inget "hittepå" från min sida)
Vidare skrivs:
Lite information kring ekonomi är att som ni alla vet har vi nu reglerat skulder och tillgångar i nya föreningen och den avslutade gamla föreningen. Vi har skapat en kassa på ca 30 tusen kr som kommer kunna användas till bankkostnader och eventuell hyra av lokal för stämmor
Är du intresserad av debiteringslängd och beräkning som ligger till grund för utbetalt belopp var vänlig kontakta styrelsen .

Jag har varit i kontakt flera gånger med styrelsen och begärt ut debiteringslängden men inget svar & ingen debiteringslängd eller kallelse till medlemsmöte om detta.
Fakturan jag fått där har man angett ett andelstal som inte stämmer alls med förrättningens.
som styrelsen skriver finns 30000:- i kassan som man tagit egenmäktigt beslut om trots att man inte har några kostnader eller projekt för vägen då kommunen sköter allt underhåll som bekostas via skattsedel.

Claes Sörmland
B nord123 skrev:
Jag har varit i kontakt flera gånger med styrelsen och begärt ut debiteringslängden men inget svar & ingen debiteringslängd eller kallelse till medlemsmöte om detta.
Vad säger de som du har varit i kontakt med då? Har du pratat med dem? Hur stor är föreningen? Är det dina grannar det gäller eller är det en större förening? Jag frågar eftersom jag noterat att i mitt lilla samhälle blir många väldigt nervösa om de får ett email gällande vägföreningen. Deras osäkerhet leder till att de inte svarar. Men promenerar man över och pratar med samma person är det inga problem att få ut information. Text är läskigt och svårt för många.

B nord123 skrev:
Fakturan jag fått där har man angett ett andelstal som inte stämmer alls med förrättningens.
Det låter ju inte som en bra början för föreningen. Kanske förstår inte styrelsen det här med andelstal? Så har det varit i min förening i många år, Men sakta men säkert förstår fler och fler. Om några år så...

B nord123 skrev:
som styrelsen skriver finns 30000:- i kassan som man tagit egenmäktigt beslut om trots att man inte har några kostnader eller projekt för vägen då kommunen sköter allt underhåll som bekostas via skattsedel.
Vad ska ni med en samfällighetsförening till om kommunen sköter vägarna? Förvaltas något annat än vägarna? Varför tas avgifter ut om det finns 30 000 kr i kassan och inga substantiella kostnader?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
B
Ca 60 medlemmar i denna.
Det bildades 3st GA av KLm.
En till mindre GA för väg bildades och en för Vatten, ca 30--35 medlemmar i dessa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.