45 924 läst ·
129 svar
46k läst
129 svar
Vägförening ska bygga mötesplats över vår uppfart
De 7,1 meter som står i TS bild verkar vara från befintlig vägbana, så utrymme för dike mm tillkommer. Det är inte heller säkert att man använder allt tillgängligt utrymme. Bevisligen finns redan utrymme för en mötesplats 'avskalat' från TS fastighet, så det är rimligt att man anger det markområdet som begränsas av befintliga gränser i de handlingar som finns.
Sen vet vi inte hur det ser ut på platsen. Lutar TS tomt uppåt från vägen kan man behöva slänta av och då försvinner utrymmet snabbt.
Så man kan inte bara titta på kartan och säga att 7 meter är orimligt mycket.
Sen vet vi inte hur det ser ut på platsen. Lutar TS tomt uppåt från vägen kan man behöva slänta av och då försvinner utrymmet snabbt.
Så man kan inte bara titta på kartan och säga att 7 meter är orimligt mycket.
Hej,M Mickeellstrom skrev:Hej,
Jag tänkte kolla med er vad jag har för rättigheter, försöker att söka info, men väldigt klurigt.
Det är så att över vår tomt samt delvis grannens går ett servitut för vägföreningen.
På detta servitut tänker nu föreningen bygga en mötesplats som upptar en yta om ca 7*40 meter.
Detta servitut går rakt över våran infart samt bygglov för carport som är godkänt.
När vi sökte bygglovet var det sagt att servitutet ej kommer nyttjas men det finns där likväl.
Servitutet är sedan gammalt när det var en liten skogsväg där man ville ha en mötesplats för skogsuttag och liknande. Numera är hela gatan bebyggd med permanentbostäder.
Vad kan jag ställa för motkrav?
Det känns ju sådär att få en enorm mötesplats över så stor del av tomten, samt över våran uppfart.
Rent krasst så kommer en ny uppfart inte få plats då det täcker typ hela tomten.
Bifogar karta.
kolla om det servitutet fortfarande gäller. Förra året upphävdes en mängd servitut som var äldre. Är det ett official servitut så är det kvar.
Lantmäteriet vet.
Mvh
B.S.
Säkert. Sen trycker du på var och en av dessa fem träffar som har en adress och studerar kartan över respektive adress. Med visning av tomtkartor påslagen på Hitta eller Eniro så hittar du strax rätt plats eftersom du baserat på det första inlägget vet hur tomtgränserna ser ut. Du kan nu känna dig som en i den inre cirkelnK Kirre2 skrev:
Vilket jobb! Jag är imponerad!N noupe skrev:Säkert. Sen trycker du på var och en av dessa fem träffar som har en adress och studerar kartan över respektive adress. Med visning av tomtkartor påslagen på Hitta eller Eniro så hittar du strax rätt plats eftersom du baserat på det första inlägget vet hur tomtgränserna ser ut. Du kan nu känna dig som en i den inre cirkeln![]()
Ok, det är väl för att du bryr dig som du läser och skriver här?
Jag lade 20 sekunder för att jag tyckte att TS story verkade märklig. Och det var lätt att se att den är i grunden felaktig. Kanske därför han försvann från tråden...
Jag lade 20 sekunder för att jag tyckte att TS story verkade märklig. Och det var lätt att se att den är i grunden felaktig. Kanske därför han försvann från tråden...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Äh, TS har inte varit inloggad sen i torsdags kväll, innan flertalet svar kom. Dumt att förutsätta att han inte kan ta mothugg när han inte ens varit här.